IKC Schalkwijk

Niels Finsenstraat 35 2035 CZ Haarlem

  • Schoolfoto van IKC Schalkwijk
  • Schoolfoto van IKC Schalkwijk
  • Schoolfoto van IKC Schalkwijk
  • Schoolfoto van IKC Schalkwijk

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem

Elk jaar worden in januari en juni landelijke toetsen afgenomen. Dit doen we voor de vakken lezen, woordenschat, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Zo volgen we de voortgang en de resultaten van de schoolvakken. Maar ook het sociaal welzijn wordt gemonitord. Als de uitslagen van de toetsen bekend zijn worden die besproken door de leerkracht, schoolpsycholoog en de intern begeleider. Samen maken ze per leerling een OPP voor het komende halfjaar.

Plannen komende periode

Op basis van observatie, het gemaakte werk in de groep en toetsresultaten wordt bepaald welk aanbod een leerling de komende periode nodig heeft. De leerkracht plant met behulp van een doelenplanner zijn aanbod voor de komende periode en bepaalt hoe de lessen worden georganiseerd op de verschillende leergebieden. Daarbij ordent hij/zij de leerlingen in groepjes die ongeveer een gelijke aandacht nodig hebben.

Voor leerlingen die veel extra aandacht nodig hebben op een (deel)gebied, wordt in het handelingsdeel van het OPP beschreven hoe daaraan gewerkt zal worden. Deze planners, de aanpak en de resultaten worden geregeld doorgesproken door de leerkracht, schoolpsycholoog en de interne begeleider. 

Leerlingenbespreking

Ieder jaar wordt elke leerling drie keer uitgebreid besproken door de leerkracht, de interne begeleider en de schoolpsycholoog. Tijdens de leerlingenbespreking kan worden besloten dat nader onderzoek nodig is. Voor een dergelijk onderzoek vragen we de ouders vooraf toestemming. Als dat nodig is, brengen we de ouders uiteraard van de resultaten van de leerlingenbesprekingen op de hoogte. Het verslag van deze bespreking bewaren we in het leerlingendossier en is altijd door de ouders in te zien.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Er stroomt jaarlijks een klein aantal leerlingen uit naar het vervolgonderwijs. Een paar leerlingen meer of minder naar een bepaald schooltype geeft dus al snel een ander beeld in deze grafiek. In onze schoolgids nemen wij daarom de uitstroom van de laatste 5 schooljaren op. Dit geeft een beter beeld.

Het bepalen van de vervolgschool en het passende niveau is een proces waar we zorg aan besteden.  

We bespreken elk halfjaar met de leerling en haar/zijn ouders het niveau waarop de leerling haar/zijn werk doet. Dan stellen we steeds doelen voor het volgende half jaar. Vanaf eind groep 5 wordt de leerroute tabel besproken. Hier wordt met cito resultaten zichtbaar gemaakt welke uitstroom 'op dit moment' het meest passend is. In groep 8 bespreken we met de ouders het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs. Om tot een goed onderbouwd advies te komen, nemen we in groep 8 extra onderzoeken en een toets af:

  • De eerste is de NIO, een onderzoek naar de leermogelijkheden van een leerling dat onze schoolpsychologe afneemt. Dit is een onderzoek dat van de hele groep tegelijk wordt afgenomen. Als we denken dat een leerling beter een individueel onderzoek kan krijgen, overleggen we dit met de ouders
  • Het tweede onderzoek is het Drempelonderzoek. Dit geeft aan welk kennisniveau uw kind heeft bereikt op de schoolvakken taal, lezen en rekenen. Cito toetsen rekenen, begrijpend lezen, spelling en woordenschat worden in december afgenomen.
  • Tot slot de eindtoets, die wordt in april afgenomen. Wij gebruiken hiervoor de IEP-toets. Uit de toetsresultaten volgt een advies voor het voortgezet onderwijs. Als dit advies een hoger niveau aangeeft dan het eerder gegeven advies door de school, is de school verplicht het advies te heroverwegen. Dit betekent niet dat het advies automatisch bijgesteld wordt. De school zal de IEP-toets resultaten meenemen in de onderbouwing van het advies. Deze heroverweging geldt niet als het advies van de IEP-toets een advies geeft met een lager schoolniveau. Niet al onze leerlingen hoeven aan de eindtoets mee te doen.  


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Al onze afspraken zijn gebaseerd op de kernwaarden respect voor elkaar en de omgeving, draag zorg voor eigen en elkaars veiligheid, toon je verantwoordelijk voor wat je wel en niet doet.

We schenken extra aandacht aan het aanleren van gewenst gedrag dat op deze kernwaarden is gebaseerd. Dit gedrag staat voor verschillende situaties op de schooldag beschreven met daarbij de ondersteunende rol van het personeel.

Deze ontwikkeling geven we extra aandacht door schoolbreed de methode Kwink te gebruiken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wees aardig en behulpzaam
  • Wees zuinig op de spullen
  • Wees inlevend

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft al vele jaren een basisarrangement. Dit betekent dat de inspectie de kwaliteit van de school voldoende vindt. De aandachtspunten van de inspectie zijn voor ons aanleiding om extra kritisch naar onze werkwijze op die punten te kijken en waar nodig te verbeteren. De iobk afdeling ’t Bruggetje is de kleuterafdeling van onze school.

Terug naar boven