Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen van onze school verschillen onderling sterk in hun leermogelijkheden, hun motivatie om te leren en hun werktempo. Dat betekent dat de opvoedkundige en onderwijskundige aanpak zich moet richten op de individuele uitleg- en hulpvraag van elk kind.
Daarbij zijn observaties, individuele plannen (ontwikkelingsperspectief) en groepsplannen, overleg tussen collega’s over de kinderen, het goed volgen van en het luisteren naar kinderen belangrijke elementen om ieder kind te kunnen geven wat het nodig heeft.
We bieden structuur in de groepen. Duidelijkheid en voorspelbaarheid bieden kinderen houvast en veiligheid. Als kinderen zich veilig voelen in de groep zullen ze zich beter kunnen focussen op het leren. Daarom werken we met vaste roosters en afspraken, die voor alle kinderen zichtbaar zijn. In de onderbouw gebruiken we hier pictogrammen voor en in de hogere groepen hangen de dagroosters geschreven en met picto's op de muur. Als er iets verandert, bereiden we de kinderen daar zo goed mogelijk op voor.
Voor de kleutergroepen bieden we een passend aanbod op maat waarbij we kijken naar de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen.
Wij werken aan de voorwaarden om in groep 3 goed te kunnen starten met rekenen, taal en lezen. Er is veel tijd voor (samen)spel, waardoor sociale vaardigheden worden geoefend. Werken met ontwikkelingsmateriaal draagt bij aan het, op een speelse manier, aanbieden van begrippen, oefenen met kleuren en vormen en het ruimtelijk inzicht. Door het aanbieden van handvaardigheid en tekenen wordt de creatieve en motorische ontwikkeling verder ontwikkeld. Ook is er veel ruimte voor bewegen tijdens de gymlessen en het buitenspelen.
Lezen, taal en rekenen
Wij werken met onze leerlingen aan het behalen van de kerndoelen, net als op de reguliere basisschool. We gebruiken dus ook dezelfde methodes als op andere scholen. We werken op verschillende leerroutes, zodat het aanbod past bij het uitstroomniveau van de leerling. Wij passen het werktempo aan en zorgen voor voldoende herhaling zodat de lesstof beklijft. De manier van aanbieden kan verschillen per leerling. Ook zetten we soms speciale lesmethodes in als een leerling dat nodig heeft.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Kwink is een programma waardoor leerlingen zichzelf beter leren kennen. Daarnaast leren ze kijken naar andere kinderen met een open blik en leren ze hoe ze met elkaar op een goede opbouwende manier kunnen omgaan. Schoolbreed wordt aan eenzelfde thema gewerkt op hetzelfde moment. In het programma Kwink is ook het onderdeel 'burgerschap' opgenomen.
Expressievakken
Expressievakken zijn handvaardigheid en tekenen/schilderen. In deze vakken laten leerlingen weer andere talenten zien en geeft ze de mogelijkheid zich uit te drukken op een andere manier dan alleen taal. Dit stimuleert het zelfvertrouwen.
Techniek
Een aantal groepen krijgt wekelijks techniekles van een vakleerkracht. Elk jaar zijn andere groepen aan de beurt.
Koken
Er is ook een vakleerkracht koken op school. In de les leren leerlingen recepten lezen, wegen, snijtechnieken en koken. Ze leren tijdens deze les ook om goed samen te werken met elkaar.
Muziek
Er worden muzieklessen in de groep door de groepsleerkracht gegeven. Ook wordt er een periode muziek gegeven door een vakleerkracht.
Gymnastiek
Alle leerlingen krijgen twee keer per week gymles door een vakleerkracht.
Zwemles
De leerlingen van groep 3 en 4 krijgen 1x per week zwemles. Dit is i.p.v. een gymles.
Het IKC geeft onderwijs én jeugdhulp op maat. Kinderen krijgen het onderwijs dat ze nodig hebben om zo goed mogelijk te kunnen leren. Maar ze krijgen ook extra aandacht en steun als ze dat nodig hebben om zich op school, thuis en op straat prettig te voelen en om goed met volwassenen en andere kinderen samen te leven. Aan het einde van de schoolloopbaan bij het IKC, zoeken wij, samen met de ouders, zorgvuldig naar een vervolgplek.
We hebben groepen speciaal basisonderwijs (SBO), speciaal onderwijs cluster 4 (SBO+), OnderwijsZorggroepen (OZG) en een behandelgroep (2 1/2 - 4 jaar).
Onze SBO-groepen bieden een passende plek aan leerlingen die moeilijk tot leren komen in het basisonderwijs. De oorzaken kunnen heel verschillend zijn. In onze SBO+ groepen zitten leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. Het gaat dan bijna altijd om kinderen met complexe sociaal-emotionele problematiek. In onze OZG-groepen krijgen de leerlingen zowel onderwijs als behandeling. In de behandelgroep van 2 1/2 - 4 jaar wordt jeugdhulp gegeven. Dit gaat altijd in samenwerking met ouders of verzorgers.
Binnen onze school zijn wij goed in staat om een persoonlijke aanpak voor kinderen en hun ouders/verzorgers te realiseren. We bieden een veilige omgeving waar kinderen succeservaringen kunnen opdoen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school is continu bezig het pedagogisch en didactisch handelen te versterken. De afgelopen jaren hebben we stevig ingezet om een eenduidig en sterk pedagogisch basisklimaat en een uniforme didactisch aanpak neer te zetten. Daarnaast hebben we een nieuwe rekenmethode geïmplementeerd. We werken doelgericht en we werken op verschillende niveaus aansluitend bij de onderwijsbehoeftes van onze leerlingen. Er is tevens extra ondersteuning aanwezig indien nodig.
Dit jaar willen we stevig inzetten op taal- en woordenschatontwikkeling. Een specialist ondersteunt de leerkrachten hierin. Daarnaast zijn we bezig met het versterken van cyclisch werken.
Onze kleuters komen van diverse instellingen of peuterspeelzalen. Veel van onze leerlingen stromen ook later in hogere groepen in.