IKC Schalkwijk

Niels Finsenstraat 35 2035 CZ Haarlem

  • Schoolfoto van IKC Schalkwijk
  • Schoolfoto van IKC Schalkwijk
  • Schoolfoto van IKC Schalkwijk
  • Schoolfoto van IKC Schalkwijk

Het team

Toelichting van de school

Op IKC Schalkwijk werkt een bevlogen en divers team. Onze medewerkers komen uit het onderwijs en de zorg en werken nauw samen.

Directie

De directeur is eindverantwoordelijk voor de school. De directeur houdt nauw contact met het bestuur, het samenwerkingsverband en andere ketenpartners.  Deze taken voert zij uit in nauw overleg met de locatiedirecteuren. De locatiedirecteuren zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van de school.

Teamleider Jeugdhulp

De teamleider Kenter jeugdhulp stuurt de jeugdzorgmedewerkers aan. De teamleider werkt nauw samen met de directeur om te zorgen dat onderwijs en jeugdhulp goed op elkaar aansluiten. 

Leerkrachten

Naast hun lesgevende taken zijn de leerkrachten verantwoordelijk voor de onderwijskundige planning en de administratie en rapportage over de leerlingen van hun groep. Ook lunchen zij met de kinderen en hebben bij toerbeurt pleinwacht. 

Onderwijsondersteuner

In de kleutergroepen is elke dag een onderwijsondersteuner aanwezig. Dat geldt ook voor de SBO+ groepen 3 t/m 8. In de SBO groepen zijn ondersteuners een aantal dagdelen in de groep ter ondersteuning en/of vindt ondersteuning plaats in kleine groepjes buiten de groep. Dan geven zij (verlengde) instructie in taal, rekenen en lezen.

Intern begeleider (IB)

De IB'er ondersteunt en begeleidt allerlei onderwijsprocessen op de school. Waaronder de groepsleerlingbespreking, groepsobservaties, cyclisch werken etc. De IB'er doet ook de intake van nieuwe leerlingen en zij begeleidt het schoolverlaterstraject.

Jeugdzorgmedewerker 

In de onderwijszorggroepen werken leerkracht en twee jeugdzorgmedewerkers nauw samen om een gecombineerd aanbod van onderwijs en jeugdzorg te bieden. Elke leerling in deze groep heeft één van deze jeugdzorgmedewerkers als persoonlijke mentor. De leerling ontvangt behalve ondersteuning in de groep, behandeling door de mentor.

In de behandelgroep (peuters) werken twee jeugdzorgmedewerkers samen, zij bieden behandeling en begeleiding aan de kinderen. 

Psychiater

Er is een psychiater verbonden aan onderwijszorggroepen. Soms is er verdiept onderzoek en/of begeleiding nodig waarbij de psychiater kan worden ingezet. 

Pedagogische coach

De pedagogische coach kan op aanvraag  van de leerkracht, de intern begeleider, de schoolpsycholoog of de ouders ingezet worden voor leerlingen in het SBO en SBO+. Pedagogische coaching wordt geboden vanuit Kenter Jeugdhulp. De pedagogische coach werkt met de leerling aan doelen die in overleg met de betrokkenen zijn opgesteld. Meestal zijn deze gericht op het sociaal emotionele vlak. Daarnaast geeft de coach ook handvatten, tips en adviezen aan de leerkracht, ouders en eventuele andere betrokkenen.

Logopedist 

Op verzoek van de leerkracht, samen met ouders, kunnen leerlingen gescreend worden door de logopedist. De logopedist bepaalt dan of een kind behandeling nodig heeft. De ouders krijgen bericht van start, voortgang en beëindiging van de behandeling. Het kind krijgt vaak oefeningen mee voor thuis. Ouders kunnen zelf een afspraak maken met de logopedist om te horen hoe de vorderingen zijn.

Vakleerkracht gymnastiek 

De groepen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van de vakleerkracht. De leerkracht besteedt aandacht aan de motorische ontwikkeling van kinderen. Kinderen die het nodig hebben, krijgen ondersteuning met bepaalde vormen van bewegen. 

Ook geven de gymleerkrachten Rots en Water trainingen aan de groepen met als doel het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale emotionele competenties.

Schoolpsycholoog en gedragswetenschapper

Binnen onze school heeft de schoolpsycholoog een ondersteunende en adviserende rol in de leerlingenzorg. Zij onderzoekt leerlingen van wie er bij toelating nog een onvolledig beeld is wat betreft onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes, of wanneer en aanvullend of herhaald onderzoek nodig is. Daarnaast ondersteunt zij medewerkers in hun pedagogische aanpak en levert zij een bijdrage aan het realiseren van een veilig pedagogisch klimaat.

Gedragskundig medewerker

De gedragskundig medewerker is een professional die vanuit haar of zijn expertise bijdraagt aan het optimaliseren van een veilig pedagogisch klimaat op het IKC Schalkwijk. Er wordt daarbij een bijdrage geleverd aan de totstandkoming en uitvoering van het pedagogisch beleid. 

Administratief medewerker/conciërge

De administratief medewerker/conciërge is verantwoordelijk voor: het beheer van de leerlingengegevens, het beheer van de leerlingdossiers, het  postverkeer, telefoon en receptie, beheer van ouderbijdragen, huishoudelijke taken en het kopieerwerk, beheer sport en cultuurfonds en de eerste opvang voor zieke leerlingen en ongelukjes.

Fysiotherapeut, speltherapeut en ergotherapeut

Een kinderfysiotherapeute vanuit praktijk San2 is meerdere dagen aanwezig. Leerlingen die via de schoolarts of huisarts naar fysiotherapie zijn verwezen voor hulp bij de ontwikkeling van hun motoriek kunnen deze therapie op school krijgen. Daarnaast is er een ergotherapeut en speltherapeut verbonden aan de school.

Medewerker CJG (Centrum Jeugd en Gezin)

Aan het IKC is een CJG coach verbonden. Deze coach houdt inloopspreekuur voor ouders op beide vestigingen. Daarnaast neemt zij deel aan de Commissie van Begeleiding. Zij ondersteunt de school op het gebied van leerlingenzorg. 

Aandachtsfunctionaris

De aandachtsfunctionaris heeft een adviserende rol richting de beleidsontwikkeling en een coördinerende rol bij de uitvoering van de stappen van de meldcode huiselijk geweld.

Vakleerkracht techniek, koken en groen

In het jaar 2023-2024 zijn vakleerkrachten aanwezig om praktijklessen te geven. Momenteel betreft dat techniek, koken en groen.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht afwezig is door ziekte of verlof, wordt hij/ zij vervangen door een leerkracht van de school of de invalpool. Als die niet beschikbaar is, dan kiezen we ervoor om een leraarondersteuner de leerkracht te laten vervangen. Helaas is dit ook niet altijd mogelijk.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van onze school verschillen onderling sterk in hun leermogelijkheden, hun motivatie om te leren en hun werktempo. Dat betekent dat de opvoedkundige en onderwijskundige aanpak zich moet richten op de individuele uitleg- en hulpvraag van elk kind.

Daarbij zijn observaties, individuele plannen (ontwikkelingsperspectief) en groepsplannen, overleg tussen collega’s over de kinderen, het goed volgen van en het luisteren naar kinderen belangrijke elementen om ieder kind te kunnen geven wat het nodig heeft.

We bieden structuur in de groepen. Duidelijkheid en voorspelbaarheid bieden kinderen houvast en veiligheid. Als kinderen zich veilig voelen in de groep zullen ze zich beter kunnen focussen op het leren. Daarom werken we met vaste roosters en afspraken, die voor alle kinderen zichtbaar zijn. In de onderbouw gebruiken we hier pictogrammen voor en in de hogere groepen hangen de dagroosters geschreven en met picto's op de muur. Als er iets verandert, bereiden we de kinderen daar zo goed mogelijk op voor. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor de kleutergroepen bieden we een passend aanbod op maat waarbij we kijken naar de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. 

Wij werken aan de voorwaarden om in groep 3 goed te kunnen starten met rekenen, taal en lezen. Er is veel tijd voor (samen)spel, waardoor sociale vaardigheden worden geoefend. Werken met ontwikkelingsmateriaal draagt bij aan het, op een speelse manier, aanbieden van begrippen, oefenen met kleuren en vormen en het ruimtelijk inzicht. Door het aanbieden van handvaardigheid en tekenen wordt de creatieve en motorische ontwikkeling verder ontwikkeld. Ook is er veel ruimte voor bewegen tijdens de gymlessen en het buitenspelen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lezen, taal en rekenen

Wij werken met onze leerlingen aan het behalen van de kerndoelen, net als op de reguliere basisschool. We gebruiken dus ook dezelfde methodes als op andere scholen. We werken op verschillende leerroutes, zodat het aanbod past bij het uitstroomniveau van de leerling. Wij passen het werktempo aan en zorgen voor voldoende herhaling zodat de lesstof beklijft. De manier van aanbieden kan verschillen per leerling. Ook zetten we soms speciale lesmethodes in als een leerling dat nodig heeft.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Kwink is een programma waardoor leerlingen zichzelf beter leren kennen. Daarnaast leren ze kijken naar andere kinderen met een open blik en leren ze hoe ze met elkaar op een goede opbouwende manier kunnen omgaan. Schoolbreed wordt aan eenzelfde thema gewerkt op hetzelfde moment. In het programma Kwink is ook het onderdeel 'burgerschap' opgenomen.

Expressievakken

Expressievakken zijn handvaardigheid en tekenen/schilderen. In deze vakken laten leerlingen weer andere talenten zien en geeft ze de mogelijkheid zich uit te drukken op een andere manier dan alleen taal. Dit stimuleert het zelfvertrouwen.

Techniek

Een aantal groepen krijgt wekelijks techniekles van een vakleerkracht. Elk jaar zijn andere groepen aan de beurt.

Koken

Er is ook een vakleerkracht koken op school. In de les leren leerlingen recepten lezen, wegen, snijtechnieken en koken. Ze leren tijdens deze les ook om goed samen te werken met elkaar. 

Muziek

Er worden muzieklessen in de groep door de groepsleerkracht gegeven. Ook wordt er een periode muziek gegeven door een vakleerkracht.

Gymnastiek

Alle leerlingen krijgen twee keer per week gymles door een vakleerkracht.

Zwemles

De leerlingen van groep 3 en 4 krijgen 1x per week zwemles. Dit is i.p.v. een gymles.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het IKC geeft onderwijs én jeugdhulp op maat. Kinderen krijgen het onderwijs dat ze nodig hebben om zo goed mogelijk te kunnen leren. Maar ze krijgen ook extra aandacht en steun als ze dat nodig hebben om zich op school, thuis en op straat prettig te voelen en om goed met volwassenen en andere kinderen samen te leven. Aan het einde van de schoolloopbaan bij het IKC, zoeken wij, samen met de ouders,  zorgvuldig naar een vervolgplek.

We hebben groepen speciaal basisonderwijs (SBO), speciaal onderwijs cluster 4 (SBO+), OnderwijsZorggroepen (OZG) en een behandelgroep (2 1/2 - 4 jaar). 

Onze SBO-groepen bieden een passende plek aan leerlingen die moeilijk tot leren komen in het basisonderwijs. De oorzaken kunnen heel verschillend zijn. In onze SBO+ groepen zitten leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. Het gaat dan bijna altijd om kinderen met complexe sociaal-emotionele problematiek. In onze OZG-groepen krijgen de leerlingen zowel onderwijs als behandeling. In de behandelgroep van 2 1/2 - 4 jaar wordt jeugdhulp gegeven. Dit gaat altijd in samenwerking met ouders of verzorgers. 

Binnen onze school zijn wij goed in staat om een persoonlijke aanpak voor kinderen en hun ouders/verzorgers te realiseren. We bieden een veilige omgeving waar kinderen succeservaringen kunnen opdoen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school is continu bezig het pedagogisch en didactisch handelen te versterken. De afgelopen jaren hebben we stevig ingezet om een eenduidig en sterk pedagogisch basisklimaat en een uniforme didactisch aanpak neer te zetten. Daarnaast hebben we een nieuwe rekenmethode geïmplementeerd. We werken doelgericht en we werken op verschillende niveaus aansluitend bij de onderwijsbehoeftes van onze leerlingen. Er is tevens extra ondersteuning aanwezig indien nodig. 

Dit jaar willen we stevig inzetten op taal- en woordenschatontwikkeling. Een specialist ondersteunt de leerkrachten hierin. Daarnaast zijn we bezig met het versterken van cyclisch werken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze kleuters komen van diverse instellingen of peuterspeelzalen. Veel van onze leerlingen stromen ook later in hogere groepen in.

Terug naar boven