Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school is verdeeld in vier bouwen: 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. Iedere bouw heeft een bouwvertegenwoordiger, die ook groepsleerkracht in deze bouw is. De bouwvertegenwoordigers zitten o.a. de bouwvergaderingen voor en zijn eerste aanspreekpersoon voor de bouw en de schoolleiding. De bouwteams geven zelf vorm aan de organisatie van de bouw en de onderwijsinhoud. Samen met de directeur, adjunct-directeur, de interne personeelscoach en de coördinator passend onderwijs vormen zij het stuurteam. In dit stuurteam wordt de doorgaande lijn bewaakt en worden beleidspunten voor de hele school geagendeerd. De directeur heeft de uiteindelijke verantwoordelijkheid en het beslissingsrecht.
Ons team bestaat uit een mix van jong en oud. Naast een directeur zijn er 26 groepsleerkrachten, een techniekdocent, drie onderwijsassistenten, drie leraarsondersteuners, een orthopedagoog voor de begeleiding van passend onderwijs, een vakleerkracht gymnastiek, een gedragsspecialist, NT2-specialist, HB-specialist, conciërge, interne personeelscoach en meerdere stagiaires van de PABO InHolland en het Nova College.
De technieklessen vinden plaats in de Maakplaats en deze worden volgens een vast rooster in kleine groepjes aangeboden, waardoor elke 6 weken andere kinderen aan bod komen. De rest van de klas werkt op dat moment aan onderzoekend & ontwerpend leren. Kunstzinnige en creatieve vorming en wereldoriëntatie zijn geïntegreerd in het onderzoekend & ontwerpend leren.
Voor alle groepen is er ondersteuning van een onderwijsassistent of leraarondersteuner mogelijk afhankelijk van de onderwijsbehoeften van de groep of van individuele leerlingen. De vakken begrijpend lezen en rekenen wordt gedifferentieerd aangeboden in niveaugroepen die door de jaargroepen heen lopen. De verwerking van rekenen vindt vanaf groep 5 digitaal plaats, waardoor volledig adaptief, op het eigen niveau kan worden gewerkt.
Leerlingen die meer cognitieve uitdaging nodig hebben, kunnen eens per week naar de Vraagplaats o.b.v. de specialist meer- en hoogbegaafdheid. Zij krijgen ook aanvullend uitdagend aanbod in de groep en volgen een compacte leerlijn van het basisaanbod. Daarnaast werken wij samen met de Day a Week School. Kinderen die qua leerprestaties en denkstrategieën behoefte hebben aan meer uitdaging gaan eens per week naar deze school.
Voor alle leerlingen hebben we daarnaast een Kookplaats en een Maakplaats, die een praktische leerlijn aanbieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kook- en technieklessen.
Niet-Nederlandstalige leerlingen in de groepen 1/2 en 3 krijgen extra NT2-aanbod in kleine groepjes onder begeleiding van een leerkracht. Hiervoor is samen met de Internationale Taalklas Haarlem een gestructureerd programma ontwikkeld.
Verder heeft de school specialisten op het gebied van leesplezierbevordering, rekenen, techniek, gedrag, ICT, cultuur, gezonde school, coaching van leerkrachten en een coördinator passend onderwijs die dit in al zijn facetten coördineert en monitort.
De Peppelaer biedt leerlingen een geïntegreerd aanbod op het vlak van wereldoriëntatie en culturele en kunstzinnige vorming, door middel van onderzoekend en ontwerpend leren. Hierbij wordt uitgegaan van de leervragen van de kinderen. De kerndoelen dienen op de achtergrond als leidraad van het aanbod.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de komende jaren zal het aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen verder worden uitgebreid en steviger opgenomen worden in de doorgaande lijn van school. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op cognitief en/of gedragsgebied, blijven de goede ondersteuning krijgen die we nu al bieden.
Opvang voor schooltijd wordt geregeld in samenwerking met Hero Kindercentra, in het schoolgebouw. Hier zijn kosten aan verbonden.
Tussenschoolse opvang
Opvang tijdens de middagpauze wordt geregeld in samenwerking met leerkrachten / het team, in en buiten het schoolgebouw. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Naschoolse opvang
Opvang na schooltijd wordt geregeld in samenwerking met Hero Kindercentra, Blos Kinderopvang Haarlem en BSO De Geelwitjes, in en buiten het schoolgebouw. Hier zijn kosten aan verbonden.
Opvang tijdens vrije dagen en schoolvakanties
Er is opvang tijdens vrije dagen en schoolvakanties.
De BSO van Hero Kindercentra heeft hun locaties in beide panden. De andere BSO's zitten elders, maar zij komen de kinderen wel bij school ophalen.