Veiligheid
Op een basisschool is (sociale) veiligheid de basis om tot een optimale ontwikkeling te komen. Wij vinden het voor zowel ons team als de leerlingen en hun ouders van groot belang om deze veilige basis te vormen. Door met behulp van de Kanjertraining preventief aandacht te besteden aan omgangsvormen en veiligheid zorgen we voor een veilig schoolklimaat. Dit gebeurt vanuit de gedachte, elkaar te vertrouwen en zelf te vertrouwen te zijn. Er wordt door zowel het team als de TSO- en BSO-medewerkers een gemeenschappelijke taal gesproken. Hierdoor is er een doorgaande lijn in de gehele school. Het gehele jaar door wordt de Kanjertraining wekelijks ingezet. Er wordt aandacht besteed aan zowel groepsvorming als individuele ontwikkeling.
Pesten
Waar je ook komt, overal kan gepest worden. Ondanks dat wij door middel van de Kanjertraining pesten zoveel mogelijk proberen te voorkomen, kan het gebeuren dat er gepest wordt. Het team van de Zonnewijzer is alert op pestgedrag en zal hier adequaat op reageren. Wanneer dit een incident is, zal het probleem op school met de betrokken leerlingen besproken en afgehandeld worden. Wanneer het herhaaldelijk is, of wanneer de veiligheid in het gedrang komt, zullen we de ouders ingelichten en zo nodig erbij betrekken. In het gedragsprotocol staat uitgebreider omschreven op welke manier de Zonnewijzer omgaat met gedrag. Dit protocol kan worden opgevraagd bij de IB'ers.
Bespreken van (on)veiligheid
Wanneer ouders zorgen hebben over de veiligheid van een kind, is de groepsleerkracht het eerste aanspreekpunt. Er wordt een gesprek ingepland om de situatie te bespreken en een plan te maken om (het gevoel van) veiligheid te herstellen. Waar nodig, zal de leerkracht de intern begeleider betrekken bij de situatie om samen een passende oplossing te zoeken. Meestal is dit met een kleine aanpassing of actie op te lossen. Als dit niet het gewenste effect heeft, wordt er gekeken naar een uitgebreidere manier om het gedrag in kaart te brengen en de problemen op te lossen. Hierbij kan ook de gedragsspecialist van de school betrokken worden. Tevens kan er een externe gedragsconsulent worden gevraagd in de klas te observeren en/ of een interventie in te zetten. In de meeste gevallen leidt een gesprek met de leerkracht en eventueel IB’er tot de gewenste oplossing.
Interne contactpersonen
De interne contactpersonen zijn het aanspreekpunt binnen de school bij klachten. Wanneer u een klacht heeft en deze door de leerkracht, IB’er en schoolleiding onvoldoende is opgelost, kunt u zich richten tot deze persoon. De interne contactpersoon luistert naar uw verhaal, beoordeelt de klacht en zoekt samen met u naar een passende oplossing. Afhankelijk van de aard en ernst van de klacht kan u worden (terug)verwezen naar de schoolleiding, het bevoegd gezag (Stichting Spaarnesant) of een externe vertrouwenspersoon. Op de Zonnewijzer zijn twee interne contactpersonen, waar zowel leerlingen als ouders terecht kunnen: Ingrid Berends en Nanna Claij. Tel.nr: 023- 5255519.
De externe contactpersoon
Mocht u er met de school niet uitkomen, dan is er de mogelijkheid om contact op te nemen met de externe contactpersonen van Spaarnesant. Zij zijn het aanspreekpunt voor klachten over: • Seksuele intimidatie • Agressie en geweld • Pesten • Discriminatie/ racisme Deze functie is ondergebracht bij het team jeugdartsen van de GGD Kennemerland: Mevrouw Suzanne Luijt en/ of Mevrouw Tiny Bakker Zijlweg 200 2015 CK Haarlem Tel.nr: 023-7891600 (ma t/m vr 8:30 – 17:00) 19
Aandachtsfunctionaris
Mocht er sprake zijn van (een vermoeden) van kindermishandeling of huiselijk geweld, dan is de aandachtsfunctionaris de vertrouwenspersoon die de interne procedures bewaakt. Bij de aanpak van huiselijk geweld en/of kindermishandeling is het belangrijk om signalen in een vroegtijdig stadium te signaleren. Ook is het belangrijk welke stappen gezet kunnen worden wanneer dit wordt gesignaleerd. Sinds 2013 is de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van kracht. Professionals die werken met kinderen, hebben het recht dergelijke vermoedens te melden bij Veilig Thuis, zodat hier onderzoek naar gedaan kan worden. Voor deze melding is geen toestemming nodig van ouders. De aandachtsfunctionaris heeft een adviserende functie en coördinerende rol bij de uitvoering van de stappen van de meldcode indien er een vermoeden is van kindermishandeling/ huiselijk geweld. Op de Zonnewijzer zijn er twee aandachtsfunctionarissen. Dit zijn Suzanne Bijster en Eva Betjes. Meer informatie over Veilig Thuis vindt u op de website van Veilig Thuis.
Klachtenregeling
Indien een klacht niet op schoolniveau kan worden opgelost, kunnen ouders een beroep doen op het bestuur. Hiervoor heeft Spaarnesant een klachtenregeling vastgesteld, die u kunt vinden onder ‘gedragscodes’ op de website van Spaarnesant. In de klachtenregeling is ook de rol geregeld van de Landelijke Klachtencommissie, die als externe partij kan worden benaderd als een klacht ook niet op het bestuursniveau voor u tot een bevredigende oplossing is afgehandeld. De commissie behandelt de klacht en adviseert het bestuur over de gegrondheid van de klacht en de te nemen maatregelen. Meer informatie over de Landelijke Klachtencommissie vindt u op www.onderwijsgeschillen.nl. Meer informatie over de andere gedragscodes in het kader van integriteit, misstanden (klokkenluidersregeling) van Spaarnesant vindt u op de website van Spaarnesant.
Meldpunt inspectie
De inspectie van het onderwijs heeft een meldpunt over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld. Het telefoonnummer van de vertrouwensinspecteur is: 0900-1113111.
Schoolbesturen zijn verplicht direct contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur als het vermoeden bestaat dat een personeelslis zich schuldig heeft gemaakt aan een zedenmisdrijf met een minderjarige leerling. Als uit het overleg met de vertrouwensinspecteur blijkt dat er een redelijk vermoeden bestaat van een strafbaar feit, is het schoolbestuur verplicht daarvan aangifte te doen bij politie/ justitie. Indien een personeelslid op de hoogte is van zo’n misdrijf dan is hij of zij verplicht het schoolbestuur daarover direct te informeren.
Melding misstanden
Indien u een misstand constateert of een vermoeden hebt van een misstand kunt u dit liefst schriftelijk en gemotiveerd melden bij de schooldirectie van de desbetreffende locatie. Heeft de misstand betrekking op de schooldirectie dan meldt u dit bij het bestuur van Spaarnesant. Wanneer zwaarwegende belangen de toepassing van de interne procedure in de weg staan of in onderstaande uitzonderingsgevallen, kan er een melding worden gedaan bij de externe vertrouwenspersoon integriteit. Er is sprake van een uitzonderingsgrond in onder meer de volgende gevallen:
- Bij acuut gevaar, waarbij een zwaarwegend en spoedeisend maatschappelijk belang onmiddellijk externe melding noodzakelijk maakt;
- In een situatie waarin melder in redelijkheid kan vrezen voor tegenmaatregelen als gevolg van interne melding;
- Bij een duidelijke dreiging van verduistering of vernietiging van bewijsmateriaal;
- Bij een eerdere interne melding van in wezen dezelfde misstand of onregelmatigheid, die deze niet heeft weggenomen;
- Bij een wettelijke plicht of bevoegdheid tot direct extern melden. Dit kan het geval zijn bij situaties die de volksgezondheid of de directe veiligheid van Spaarnesant leerlingen, medewerkers, de organisatie Spaarnesant of haar directe omgeving in gevaar brengen
Externe vertrouwenspersoon integriteit
Wanneer zwaarwegende belangen de toepassing van de interne procedure in de weg staan of in de in de regeling genoemde uitzonderingsgevallen, kan er een melding worden gedaan bij de externe vertrouwenspersoon integriteit. De externe vertrouwenspersoon integriteit is: Bernadette Hes-Boots tel.nr: 06- 25538458, e-mail: [email protected]. Zij heeft tot taak een door de betrokkene gemeld vermoeden van een misstand te onderzoeken en het CVB hierover te adviseren.