Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de kleuterbouwgroepen werken we vanuit doelen en met aansprekende thema's. Kinderen hebben veel inbreng en creëren samen met de leerkracht de inhoud van het thema. Dat brengt veel betrokkenheid en werkt stimulerend!
Vanaf groep 3 is ons onderwijs in de basis klassikaal ingericht. We werken op de basisvakken middels convergente differentiatie. Er is er een minimumdoel voor de groep als geheel, vrijwel alle leerlingen doen mee aan de klassikale instructie. Daarna gaan de kinderen de leerstof zelfstandig verwerken, zodat de leerkracht tijd heeft om een aantal leerlingen wat extra instructie te geven. We werken geregeld ook groepsdoorbroken en sluiten aan bij de niveaus van de leerlingen. Die afwisseling zorgt dat de kinderen veel samen werken en brengt een prettige dynamiek in de school. Veel leerdoelen zijn ook te behalen door te bewegen en te spelen, dat zien we in de hele school terug en dat waarderen de kinderen zeer.
We hebben een verdiepend aanbod voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben (levelwerk en de plusklas), maar ook leerlingen die taalachterstand hebben krijgen een passend aanbod (logo, NT2 aanbod).
In de middagen komen de creatieve en zaakvakken vanuit thema's aan bod. Dit doen we met de methodiek IPC. IPC heeft als uitgangspunt om effectief en doelgericht te leren.Daarbij wordt veel samengewerkt en heeft presenteren een belangrijk deel in ons lesprogramma. We maken muziek, we werken in de werkplaats en bewegen in ieder geval 2 keer per week in de gymzaal.
Ons team bestaat uit een mix van jong en oud. Naast de schoolleiding en interne begeleiders, zijn er 18 groepsleerkrachten, drie leraarsondersteuners, een vakleerkracht gymnastiek, een conciërge en meerdere stagiaires van de PABO Inholland en het Nova college.
Elk jaar is de onderwijstijd gelijk en voldoet aan de wettelijke eisen.
In het schoolondersteuningsprofiel staat beschreven hoe het aanbod en de ondersteuning op De Cirkel is georganiseerd. Met dit profiel en de daarbij behorende uitvoering geven we rekenschap aan de leerlingen en ouders van onze school. Het biedt het team houvast om adequaat en op professioneel niveau met het onderwijs om te gaan.
Dit document is opvraagbaar op school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We investeren in een vergrote deskundigheid op diverse vlakken. Met die kennis kunnen we beter aansluiten op de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. We richten ons onderwijs ook steeds kindgerichter in waardoor kinderen meer ruimte krijgen om eigen keuzes te maken en interessante leeractiviteiten aangeboden krijgen. We geloven dat betrokkenheid en leerplezier grote sleutels zijn die leer- of gedragsproblemen kunnen voorkomen.
Onze school is geen VVE-school. Wanneer kinderen vanuit een peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf instromen op de Cirkel, vindt er een warme overdracht plaats. Uiteraard vragen we de ouders ook veel informatie zodat we direct bij aanvang een goed beeld hebben van de kinderen.