Openbare Basisschool De Cirkel

Atjehstraat 35 A 2022 BL Haarlem

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Cirkel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Cirkel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Cirkel
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Cirkel

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 23 medewerkers die gezamenlijk zorgen voor onderwijs waar we trots op zijn. De hebben een mooie mix van jong en oud maar ook van ervaring. Samenwerking is daarom ontzettend belangrijk. We besteden veel tijd aan het samen voorbereiden van de lessen, coachen onze starters en dagen de benutten de expertise in het team. 

Voor sommige vakgebieden huren we externen in. Niet iedereen kan een goede muziekles, toneelles of workshop over programmeren geven. het is mooi om te zien dat we daardoor een rijk aanbod aan lessen en workshops kunnen aanbieden. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We hebben op de Cirkel ondersteuners in dienst die in staat zijn kort tijdelijke vervanging in te vullen. Daarmee kunnen we afwezigheid van leerkrachten vaak goed opvangen en hoeven we zelden klassen naar huis te sturen. We gebruiken, indien mogelijk, ook bovenschoolse vervangers maar de voorkeur geniet het om mensen vanuit de organisatie in te zetten.

Indien er geen vervangers beschikbaar zijn gaat ons noodplan in werking. Dat plan wordt jaarlijks vastgesteld met de MR en het team. Uitgangspunt is om ouders tijdig te informeren, het verdelen van leerlingen te beperken en als uiterste oplossing kinderen thuis te laten met een opdracht of werk. Wanneer dezelfde groep veel getroffen wordt verdelen we de pijn en schuiven we intern. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In de kleuterbouwgroepen werken we vanuit doelen en met aansprekende thema's. Kinderen hebben veel inbreng en creëren samen met de leerkracht de inhoud van het thema. Dat brengt veel betrokkenheid en werkt stimulerend! 

Vanaf groep 3 is ons onderwijs in de basis klassikaal ingericht.  We werken op de basisvakken middels convergente differentiatie. Er is er een minimumdoel voor de groep als geheel, vrijwel alle leerlingen doen mee aan de klassikale instructie. Daarna gaan de kinderen de leerstof zelfstandig verwerken, zodat de leerkracht tijd heeft om een aantal leerlingen wat extra instructie te geven. We werken geregeld ook groepsdoorbroken en sluiten aan bij de niveaus van de leerlingen. Die afwisseling zorgt dat de kinderen veel samen werken en brengt een prettige dynamiek in de school. Veel leerdoelen zijn ook te behalen door te bewegen en te spelen, dat zien we in de hele school terug en dat waarderen de kinderen zeer. 

We hebben een verdiepend aanbod voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben (levelwerk en de plusklas), maar ook leerlingen die taalachterstand hebben krijgen een passend aanbod (logo, NT2 aanbod). 

In de middagen komen de creatieve en zaakvakken vanuit thema's aan bod. Dit doen we met de methodiek IPC. IPC heeft als uitgangspunt om effectief en doelgericht te leren.Daarbij wordt veel samengewerkt en heeft presenteren een belangrijk deel in ons lesprogramma. We maken muziek, we werken in de werkplaats en bewegen in ieder geval 2 keer per week in de gymzaal. 

Ons team bestaat uit een mix van jong en oud. Naast de schoolleiding en interne begeleiders, zijn er 18 groepsleerkrachten, drie leraarsondersteuners, een vakleerkracht gymnastiek, een conciërge en meerdere stagiaires van de PABO Inholland en het Nova college. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Elk jaar is de onderwijstijd gelijk en voldoet aan de wettelijke eisen. 

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel staat beschreven hoe het aanbod en de ondersteuning op De Cirkel is georganiseerd. Met dit profiel en de daarbij behorende uitvoering geven we rekenschap aan de leerlingen en ouders van onze school. Het biedt het team houvast om adequaat en op professioneel niveau met het onderwijs om te gaan. 

Dit document is opvraagbaar op school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We investeren in een vergrote deskundigheid op diverse vlakken. Met die kennis kunnen we beter aansluiten op de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. We richten ons onderwijs ook steeds kindgerichter in waardoor kinderen meer ruimte krijgen om eigen keuzes te maken en interessante leeractiviteiten aangeboden krijgen. We geloven dat betrokkenheid en leerplezier grote sleutels zijn die leer- of gedragsproblemen kunnen voorkomen. 

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is geen VVE-school. Wanneer kinderen vanuit een peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf instromen op de Cirkel, vindt er een warme overdracht plaats. Uiteraard vragen we de ouders ook veel informatie zodat we direct bij aanvang een goed beeld hebben van de kinderen. 

Terug naar boven