Vrije School Kennemerland
Weltevredenstraat 9 2022 VA Haarlem
- basisonderwijs
- Antroposofisch
- Vrije school
- 217 leerlingen
Resultaten doorstroomtoets
Toelichting van de school
Op de Vrije School Kennemerland werken wij met de IEP-toets als eindtoets.
Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Streefniveau
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toelichting van de school
Om de cognitieve vaardigheden van de kinderen goed te kunnen volgen, maken wij gebruik van toetsen. Het doel van een toets is bepalen hoe de leerling er op dit moment voorstaat en hoe hij het best in zijn ontwikkeling ondersteund kan worden. We toetsen de kinderen twee keer per jaar op lees- en spellingsgebied en gebruiken hiervoor niet-methodegebonden toetsen zoals AVI-leeskaarten (voor het niveau), de DMT (Drie Minuten Toets) voor losse woordjes (voor de techniek), de Cito-toets voor begrijpend lezen vanaf klas 3 en de Cito-spellingtoets. Vanaf klas 1 nemen we de Cito-rekentoets af, die het inzichtelijk rekenen van de kinderen volgt en de Tempo-toets om het automatiseren te monitoren. De uitslagen van deze toetsen worden gebruikt en geanalyseerd om het gegeven onderwijs te evalueren en om groeps- en zo nodig individuele handelingsplannen te maken.
De klassenleerkrachten sluiten elke periode af met een aan die periode gerelateerde toetsing: in hoeverre hebben de leerlingen de periodedoelen gehaald? De gegevens daarvan bevinden zich in de klassenmap. Iedere klassenleraar heeft in zijn klassenmap de periodedoelen geformuleerd en een jaarindeling vastgelegd. De groepsplannen bevinden zich ook in de klassenmap.
Sinds schooljaar 2015-2016 maken wij gebruik van de IEP-eindtoets in april voor klas 6. Aan het eind van klas 6 gaan de toetsgegevens van de leerling en de getuigschriften mee naar het voortgezet onderwijs.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociale ontwikkeling
Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?
We willen dat onze leerlingen opgroeien tot zelfstandige individuen die in staat zijn vanuit hun eigen kracht en oordeel mede vorm te geven aan de samenleving en de menselijke ontwikkeling. Leerlingen ontwikkelen zelfkennis – kennis van de eigen persoon en gedrag – en sociale kennis – ze weten en begrijpen wat er in andere mensen leeft. Ze zijn sociaal competent, in staat tot samenleven en samenwerken. Ze zijn uiteindelijk goed in staat tot zelfstandige oordeelsvorming, zelfsturing en sociale sturing en hebben het vermogen en de moed ontwikkeld tot handelen. Leerlingen leren verantwoordelijkheid te dragen voor zichzelf, voor elkaar en voor de wereld (onze omgeving, het milieu in breedste zin). Ze hebben eerbied voor deze wereld, respect voor de verschillen tussen mensen en waardering voor hun eigen en andermans inspanningen. Daartoe bieden wij een breed onderwijsaanbod dat de hele mens aanspreekt in zijn denken, voelen en willen.
Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling
Wat zegt de inspectie over de school?
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.