Openbare Basisschool De Zuidwester

Ohmstraat 2 2014 EB Haarlem

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Zuidwester
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Zuidwester

Het team

Toelichting van de school

Onze school is verdeeld in vier bouwen, namelijk groep 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. Elke bouw heeft een bouwcoördinator, die ook groepsleerkracht is binnen deze bouw. De bouwcoördinatoren zitten de vergaderingen voor en zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de bouw en de directie. 

Op De Zuidwester werken betrokken, enthousiaste en deskundige leerkrachten. De belangrijkste persoon op school voor uw kind is natuurlijk de juf of meester bij wie het in de groep zit. In sommige groepen zijn dat twee leerkrachten die samen de werkweek invullen. De groepsleerkracht verzorgt de lessen, houdt de ontwikkeling van elk kind goed in de gaten en waakt over de extra zorg die kinderen in de groep geboden moet worden.

Verder bestaat ons team uit: een vakleerkracht gym die 1 dag gymlessen geeft aan de groepen 1-2, een vakleerkracht gym die twee dagen gymlessen geeft aan de groepen 3 t/m 8, twee intern begeleiders, een administratief medewerker, een conciërge, twee leerkrachtondersteuners, twee onderwijsassistentes en meerdere stagiaires van de PABO en Nova college. 

Om te blijven ontwikkelen en nieuwe inspiratie op te doen volgen we jaarlijks scholing en houden we studiedagen. In het belang van de kinderen worden er allerlei zaken op teamniveau besproken. Dit vraagt om teamoverleg en collegiale samenwerking. Hiervoor maken we gebruik van studiedagen, teamvergaderingen, bouwvergaderingen en groeps- en leerlingbesprekingen. De directie heeft een managementoverleg met de bouwcoördinatoren en intern begeleiders (MT) en voert daarnaast overleg met de intern begeleiders over beleidszaken op zorg- en onderwijsinhoudelijk gebied. (IB-DIR overleg).

Intern begeleiders

Onze twee intern begeleiders zijn een schakel tussen leerkrachten, ouders/verzorgers en externen wanneer er sprake is van extra zorg bij een leerling. Zij brengen de mogelijkheden van deze extra zorg in kaart en overleggen met ouders en leerkrachten welke specifieke zorg wordt ingezet.

Specialisten

  • Meer- en hoogbegaafdheid
  • Taal
  • Coaching 
  • Flitsbezoeken
  • NT2 (bevordering van het taalgebruik)
  • Talentontwikkeling 
  • Interne Cultuurcoördinator 
  • Jonge Kind
  • Twee dagen in de week is er een kinderoefentherapeut aanwezig

Elk teamlid heeft een eigen ‘maatje’, bij wie hij/zij klassenbezoeken doet en feedback geeft en ontvangt n.a.v. een specifieke kijk-hulpvraag. Na een half jaar wisselen de teamleden van maatje. 

Het team heeft de basistraining ‘Teach like a Champion’ gevolgd. We werken met praktische technieken die bijdragen aan betere prestaties van leerlingen. De Teach-technieken zijn bruikbaar in alle voorkomende lessituaties en lesfases en instructiemodellen, ongeacht het vakgebied. Een voorbeeld van een van de technieken is ‘fouten maken mag’, wat direct aansluit bij onze waarden. 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ziekte of verlof komt nooit gelegen. Als een van de leerkrachten ziek is of verlof heeft, proberen we voor een vervanger te zorgen. We kunnen daarvoor gebruik maken van een invalpool vanuit het bestuur. Soms zijn er geen invalleerkrachten voorhanden. In dat geval bekijken we of er iemand binnen school de tijd vrij kan maken om de betreffende groep les te geven. Het kan ook voorkomen dat we een groep moeten vragen om thuis te blijven. Wanneer dit voorkomt, streven wij ernaar de ouders een dag van tevoren te informeren. We hanteren hiervoor de stappen in het noodplan vervanging. 

Elke groep heeft een klassenmap, waarin alle informatie voor invallers snel te vinden is. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Visie op ons kleuteronderwijs    

Welbevinden en eigenaarschap  

Wij streven ernaar om onze leerlingen een fijne en veilige speelleeromgeving te bieden. Kinderen kunnen pas zichzelf zijn en groeien als ze goed in hun vel zitten. Wij stimuleren het eigenaarschap en de zelfstandigheid van het kind door ze de ruimte en het vertrouwen te geven om dingen zelf te durven, doen en op te lossen.     

Spelen om te leren, leren om te spelen  

We bieden een betekenisvolle en uitdagende speelleeromgeving. Dit is de basis voor het leren en we zien spelen als een volwaardige manier om de sociale, emotionele, taal, reken en motorische vaardigheden te ontwikkelen. De leerkracht speelt regelmatig mee en/of begeleidt het spel. Tijdens het spelen leren de kinderen o.a. hoe je samenspeelt, communiceert, een rol aanneemt, je gevoelens verwerkt en is er ruimte voor hun eigen fantasie. We stimuleren hoge betrokkenheid in het spel van elk kind.    

Rijk, beredeneerd en gedifferentieerd aanbod  

We werken thematisch, waarbij we aansluiten bij de belevingswereld van het kind en is er ruimte voor verwondering, ontdekken en spel.  We bieden een gevarieerd, rijk en betekenisvol aanbod, zodat elk kind alle kansen krijgt om zich als persoon volledig te ontwikkelen en zijn talenten te ontdekken.   Door gericht te observeren gaan wij na waar het kind staat in zijn ontwikkeling en passen ons onderwijsaanbod hierop aan. Elk kind krijgt de ruimte om zich op zijn eigen tempo te ontwikkelen. Het proces vinden we belangrijker dan het resultaat.    

Ouderbetrokkenheid  

Een goede samenwerking tussen ouders, kind en school werkt positief voor de ontwikkeling van het kind. Openheid, vertrouwen en betrokkenheid is hierbij essentieel. Wij zien de ouder als een belangrijke partner. We hebben hetzelfde doel: het beste voor het kind!    

Groepsindeling

De leerlingen van de groepen 1 en 2 worden geplaatst in gecombineerde groepen. We hebben deze indeling gekozen vanwege:

  • Het sociale aspect; de oudere leerlingen vinden het meestal heel plezierig om de jongere kinderen te helpen en jonge kinderen leren veel van oudere kinderen
  • Het leeraspect; oudere kinderen bieden voorbeeld en inspiratie aan jongere kinderen 
  • Het organisatorisch aspect; wij kunnen op deze wijze de instroom van 4-jarigen beter regelen

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vak- en Vormingsgebieden in Groepen 3 t/m 8

1. Lezen  Voordat kinderen bij ons op school komen hebben de meeste kinderen al enige ervaring met lezen. Thuis worden ze voorgelezen of hebben ze zelf al (prenten)boeken gelezen. In de groepen 1 en 2 bouwen we voort op deze basis met begrips- en rijmspelletjes en luisteroefeningen. In groep 3 werken we met de methode Lijn 3 voor aanvankelijk technisch lezen. Na enkele maanden kunnen de kinderen aardig wat woorden en eenvoudige verhalen lezen. Vanaf groep 4 wordt het technisch lezen voortgezet met de methode Station Zuid. Het accent verschuift van technisch lezen naar begrijpend en studerend lezen naarmate de groepen vorderen. Lezen wordt een middel om zelf kennis te vergaren.

2. Begrijpend Lezen  We passen de methodiek van Close Reading toe in de groepen 1 tot en met 8. Leerlingen lezen teksten of prentenboeken meerdere keren, waarbij de leraar verschillende vragen stelt om hen dieper in de tekst te laten duiken. Close Reading stimuleert discussie en schrijven over de tekst. Naast Close Reading gebruiken we de methode Nieuwsbegrip, die kinderen leert conclusies te trekken, hoofdgedachten te formuleren en snel informatie te vinden. Deze vaardigheden worden toegepast in verschillende vakgebieden.

3. Nederlandse Taal   Taalonderwijs neemt een belangrijke plaats in met de methode Staal. Kinderen vergaren kennis gedurende drie weken van elk thema, toegepast in een betekenisvol eindproduct. Staal Spelling wordt gebruikt voor spellingonderwijs.

4. Rekenen   Voor rekenen in groepen 3 t/m 8 gebruiken we de methode Wereld in Getallen 5, die traditioneel en realistisch rekenen combineert. De methode houdt rekening met verschillen in tempo, niveau en instructiebehoefte. Elke week staat één rekendomein centraal, en er is aandacht voor meten, meetkunde, en verbanden. In de bovenbouw wordt de lesstof deels digitaal en adaptief aangeboden.

5. Engels   Voor Engels in groepen 5 t/m 8 gebruiken we de methode Take it Easy, waarbij de nadruk ligt op luister- en spreekvaardigheid.

6. Schrijven   Vanaf groep 3 wordt de methode Klinkers gebruikt, die aansluit bij de leesmethode. Kinderen krijgen halverwege groep 4 een eigen pen die ze gebruiken tot het einde van de basisschool.

7. Wereldoriëntatie   We gebruiken de methode Blink voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek en topografie. Thema's zoals klimaatverandering en verschillen tussen culturen worden behandeld, en leerlingen werken aan eindopdrachten. De cultuurmaand combineert Blink met creatieve vakken en podiumkunsten, inclusief museumbezoeken.

8. Kunstzinnige en Creatieve Vorming   Expressievakken worden onderwezen met behulp van de methode Moet je Doen, die dans, drama, handvaardigheid en tekenen omvat. De methode 123Zing ondersteunt een doorlopende leerlijn voor muzikale vaardigheden.

9. Cultuur   De school streeft naar regelmatig contact met cultuur, waaronder toneel- en muziekvoorstellingen, museumbezoeken en een jaarlijkse cultuurmaand op school. Er is specifieke aandacht voor diverse godsdiensten in groep 7 en 8.

10. Verkeer    In groepen 4, 5, 6 en 7 gebruiken we Veilig Verkeer voor het vak verkeer. Groep 7 neemt deel aan het verkeersexamen, bestaande uit een theoretisch en praktisch gedeelte.

11. Bewegingsonderwijs    Gymnastieklessen worden vanaf groep 3 door een vakleerkracht gegeven in de gymzaal. Alle groepen hebben wekelijks twee lesuren in de inpandige gymzaal. Groep 8 heeft naast bewegingsonderwijs ook 'natte' gymlessen in het zwembad.

12. Huiswerk    In groepen 5 t/m 8 krijgen leerlingen huiswerkopdrachten, geleidelijk toenemend om hen te helpen leren leren.

13. ICT op De Zuidwester    Leerlingen in groepen 3 t/m 8 hebben iPads en ontvangen instructie met ondersteuning van een digitaal schoolbord. ICT-coördinatoren beheren het gebruik van computers en iPads.

14. Digitale Maatjes    In groepen 5 t/m 7 zijn er digitale maatjes die hulp bieden bij digitale vaardigheden. Leerlingen solliciteren en hebben regelmatig overleg met de ICT-coördinator.

15. Sport    Er zijn regelmatig sporttoernooien buiten schooltijd, en de hele school heeft jaarlijks een gezamenlijke sportdag.

16. Kamperen    Aan het einde van het schooljaar kamperen leerlingen met hulp van ouders op het Naaldenveld. Groep 8 gaat als afscheid van de basisschool een aantal dagen op kamp naar een andere locatie dan het Naaldenveld.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het uitgangspunt van De Zuidwester is altijd dat we onze leerlingen zo lang mogelijk zelf willen begeleiden op onze school. We zijn hierin ambitieus. De Zuidwester biedt zoveel mogelijk passend onderwijs aan de leerlingen die aan onze zorg zijn toevertrouwd. Samen met de intern begeleiders wordt de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen in kaart gebracht. En wordt gezocht naar mogelijkheden om daar zoveel mogelijk aan tegemoet te komen.

De ontwikkeling van leerlingen wordt zorgvuldig gevolgd, waarbij zowel sociaal-emotionele als cognitieve aspecten meegenomen worden. De school heeft leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten die individuele leerlingen of groepjes extra hulp bieden. De Zuidwester werkt met een gelaagde instructie. We zorgen ervoor dat leerlingen die weinig instructie nodig hebben vlot aan de slag kunnen gaan en leerlingen die meer uitleg nodig hebben verlengde instructie krijgen. Zo gaat er zo min mogelijk effectieve lestijd verloren. ?

We hebben een hoogbegaafdheid specialist in huis. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen wordt gebruik gemaakt van signalering via Knappe Kleuters en SIDI PO. Kinderen met meer behoefte aan uitdaging kunnen gebruik maken van de plusklas. Levelwerk en Levelspel worden onder andere ingezet voor verrijking en uitdaging. Versnelling van het onderwijs wordt in samenwerking met ouders en leerkrachten besloten.

Leerlingen met een niet-Nederlandstalige achtergrond krijgen extra ondersteuning, evenals kinderen met dyslexie. Op De Zuidwester wordt de spraak-/taalontwikkeling van alle kinderen vanaf de kleutergroep nauwkeurig gevolgd. Wanneer blijkt dat het kind onvoldoende baat heeft bij de gerichte hulp die extra is geboden, dan wordt er gekeken of hij/zij aan de criteria voldoet om in aanmerking te komen voor een dyslexie-onderzoek. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders, leerkracht en intern begeleider. Met behulp van de adviezen die genoemd worden in de conclusie van het dyslexie-onderzoek krijgt het kind een dyslexiekaart. In de dyslexiekaart staan alle dis- en compensaties die aangeboden worden op De Zuidwester. Twee keer per jaar organiseert de intern begeleider een dyslexiepraatgroep waar de kinderen onderling bespreken welke dis- en compensaties passend zijn bij hun individuele situatie.

De overgang naar de volgende groep wordt zorgvuldig overwogen. Wij streven voor alle kinderen een ononderbroken ontwikkelingsproces na. In de groepen wordt gedifferentieerd gewerkt, zodat kinderen op verschillende niveaus met hun werk bezig kunnen zijn.

Bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Voor de meeste kinderen gaat het aanleren van motorische vaardigheden vanzelf. Maar soms ervaren kinderen problemen bij activiteiten, hoe hard ze ook hun best doen. Dan kan kinderoefentherapie uitkomst bieden. Luuk van de Haterd is verbonden aan het Sport- en Revalidatiecentrum Kennemerland. Hij behandelt bij ons op school kinderen die ondersteuning op dit gebied nodig hebben. 

Bij aanvullende expertise wordt het samenwerkingsverband Passend Onderwijs regio Zuid-Kennemerland ingeschakeld. De intern begeleiders coördineren leerlingenzorgactiviteiten, waaronder handelingsgericht werken, observaties, groepsplannen en individuele handelingsplannen. Ze onderhouden contacten met externe ondersteuners en zijn beschikbaar voor meer informatie of afspraken.

De intern begeleiders van onze school zijn:

  • Laura Limonard (groep 1 t/m 3) Laura.limonard@spaarnesant.nl
  • Marieke Kokkeel (groep 4 t/m 8) Marieke.kokkeel@spaarnesant.nl

U kunt hen altijd mailen voor meer informatie of om een afspraak te maken


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ons ondersteuningsaanbod wordt voortdurend geëvalueerd en aangepast waar nodig en mogelijk. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is geen VVE-school.

Terug naar boven