Problemen zijn er om opgelost te worden. Met elkaar in gesprek gaan levert meestal de oplossing. Een enkele keer komt het voor dat het niet lukt om door gesprekken er samen uit te komen en een probleem kan dan een klacht worden. Wij vinden het belangrijk dat iedereen die een klacht heeft gehoord wordt en weet waar hij of zij terecht kan. Cadans Primair heeft hiervoor een klachtenregeling vastgesteld die hieronder wordt beschreven.
Voorkomen van klachten
Aarzelt u niet om problemen te bespreken met de groepsleerkracht of, als het een probleem betreft dat groepsoverstijgend is of een probleem waar u met de groepsleerkracht niet uitkomt, met de directeur. De beste manier om klachten te voorkomen is, als u iets als een probleem ervaart, dit te bespreken met de direct betrokkenen. Als kinderen en of ouders een klacht willen bespreken met de groepsleerkracht of met de schoolleiding kunnen zij altijd na schooltijd bij hen terecht. Een persoonlijk gesprek werkt bijna altijd verhelderend en kan misverstanden voorkomen of uit de weg ruimen. Wie kan u helpen bij de behandeling van uw klacht ? Om een goede en snelle afhandeling van een klacht mogelijk te maken zijn er op school twee schoolcontactpersonen aangesteld. Op de Klim-op zijn dat Renee van Kasteren en Diede Klanderman. Zij kunnen ouders (en natuurlijk ook leerlingen) helpen bij de behandeling van klachten. Deze schoolcontactpersonen hebben voor deze taak een speciale scholing gevolgd en zij kunnen ook samen overleggen hoe zij iemand kunnen helpen wanneer er sprake is van een klacht. De contactpersoon zal naar uw verhaal luisteren, maar gaat niet zelf aan de slag. De contactpersoon zal u – na overleg – doorverwijzen voor de afhandeling van de klacht.
Als er sprake is van machtsmisbruik in de vorm van seksuele intimidatie (dat is ongewenste seksueel getinte aandacht in de vorm van verbaal, fysiek of non-verbaal gedrag) schakelt de contactpersoon altijd de externe vertrouwenspersoon in. De externe vertrouwenspersoon is werkzaam bij de GGD en kan ook bij andere vormen van machtsmisbruik (discriminatie, agressie/geweld en of pesten) en alle overige klachten ingeschakeld worden voor de klachtbehandeling (opvang en begeleiding van klager). In principe verloopt de doorgeleiding van een klacht over machtsmisbruik naar de externe vertrouwenspersoon via de contactpersoon maar u kunt de vertrouwenspersoon ook rechtstreeks benaderen met een klacht die te maken heeft met machtsmisbruik. Heeft u nog vragen of behoefte aan aanvullende informatie dan kunt u contact opnemen met de directeur van de school, de bestuurder van Cadans Primair, de ambtelijk secretaris van Stichting GCBO of met een contactpersoon van uw school. Mochten er problemen zijn, dan is het natuurlijk prettig dat u dit eerst probeert op te lossen met de direct betrokkene(n). Wanneer dit niet naar tevredenheid verloopt, kunt u contact opnemen met de directie. Mocht dit ook geen oplossing bieden, dan heeft onze school een procedure voor meldingen en afhandeling van eventuele klachten.
De interne vertrouwenspersonen P.M.M.
De interne vertrouwenspersoon is gemakkelijk aanspreekbaar, zowel voor de leerlingen als voor hun ouders. Op de Klim-op zijn dit Merel Wanders en Stefan van Housselt.
De externe vertrouwenspersonen
De externe vertrouwenspersonen zijn deskundigen van GGD. De externe vertrouwenspersonen kunt u bereiken via GGD.
De klachtencommissie Stichting GCBO:
De klachtencommissie onderzoekt de klachten adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. De leden van de klachtencommissie hebben onder andere deskundigheid op het gebied van arbeidsrecht, seksueel geweld en onderwijs.
De vertrouwensinspecteur
Voor een onafhankelijk advies in geval van een klacht, kunt u ook contact opnemen met de vertrouwensinspecteur.
Onafhankelijk onderzoek
Klachten over ongewenst gedrag, die u onvoldoende vindt opgelost, kunt u voorleggen aan de klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon begeleidt u in het klachttraject.
Meldplicht seksueel geweld
Schoolleiding en interne vertrouwenspersonen zullen een klacht van ouders/leerlingen zorgvuldig behandelen. Bij klachten van ouders en leerlingen over de schoolsituatie, waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict, is de school verplicht tot het doen van aangifte bij de officier van justitie, omdat mogelijk de veiligheid van meerdere kinderen in het geding is.