Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Naar het voortgezet onderwijs (VO)
Aan het eind van de basisschoolperiode willen we als school een zo goed mogelijke doorstroming/ een ononderbroken ontwikkelingslijn voor de leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Wij geven daarbij de ouders een advies om de leerling in te laten stromen op het niveau dat naar het schoolbeeld het beste bij hem/haar past. Het schoolbeeld wordt gevormd na 8 jaar onderwijs en is mede gebaseerd op:
- Kennis en vaardigheden opgedaan in de gehele schoolloopbaan maar met de nadruk op de leerjaren 6-7-8. Vanuit Leerling in Beeld, het Cito-leerlingvolgsysteem, worden de behaalde resultaten voor de toetsen Begrijpend Lezen, Rekenen-Wiskunde, Spelling en Technisch Lezen hierin meegenomen. Ook de methode gebonden toetsen geven resultaten die meegenomen worden in de overwegingen.
- Sociaal emotionele ontwikkeling a.d.h.v. een door de school ingezet instrument.
- Werkhouding
- Motivatie
- Gedrag
Bij deze laatste drie genoemde items kunnen het jaarlijks rapport en observatie momenten van de leerkrachten ook meegenomen worden in het advies. Het schooladvies is een gewogen besluit en wordt genomen door de leerkracht van groep 7, 8, IB en directie. Toetsresultaten en andere gegevens over de leerling geven samen informatie over het schooltype waarin een leerling het beste tot zijn recht zal komen.
Extra informatie over de overgang naar het VO kunt u vinden op onze website.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.