IKC De Kameleon

Bartokstraat 56 7482 TW Haaksbergen

Schoolfoto van IKC De Kameleon

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschoolperiode streven wij naar een zo goed mogelijke doorstroming van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Wij geven daarbij de leerlingen en ouders een advies om hun kind in te laten stromen op het niveau dat naar ons beeld het beste bij het kind past. Het kind wordt gedurende 8 jaar door ons intensief gevolgd, uitgedaagd en begeleid. Hieruit vloeit voor elke leerling een uniek advies voort.  

De leerlingen en ouders van groep 7 ontvangen het pré-advies voortgezet onderwijs tijdens het rapportgesprek aan het einde van het schooljaar. In groep 8 ontvangen de leerlingen in januari een voorlopig advies. Het definitieve advies ontvangen de kinderen van groep 8 en hun ouders schriftelijk tijdens het oudergesprek in de week van 18 maart 2024.

Alle adviezen zijn gebaseerd op onderstaande gegevens:

·         Kennis en vaardigheden opgedaan in de gehele schoolloopbaan, maar met de nadruk op de leerjaren 6-7-8. Vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem worden de behaalde resultaten voor de toetsen Begrijpend Lezen, Rekenen-Wiskunde , Spelling en Technisch Lezen hierin meegenomen. De resultaten voor begrijpend lezen en Rekenen-Wiskunde wegen hierin het zwaarst mee. Ook de methodegebonden toetsen geven resultaten die meegenomen worden in de overwegingen.

·         Werkhouding

·         Motivatie

·         Gedrag

Bij de laatste drie genoemde items kunnen tevens het jaarlijkse rapport en observatiemomenten van de leerkrachten meegenomen worden in het advies. Het schooladvies is een gewogen besluit en wordt door de leerkracht van groep 7, de IB’er en de directeur geformuleerd. De adviesgesprekken worden altijd met 2 personen gevoerd.    

 Wettelijk moeten leerlingen en ouders voor 24 maart van het betreffende schooljaar het advies schriftelijk van school ontvangen.

LWOO en Praktijkonderwijs

Kinderen die in aanmerking komen voor leerwegondersteuning (LWOO) in het VMBO of Praktijkonderwijs worden aangemeld voor een toelaatbaarheidsonderzoek. Er wordt gekeken naar leerachterstand(en), leervermogen en/of gedrag. Het advies LWOO of Praktijkonderwijs wordt aan het eind van groep 7 met de ouders besproken, het kind krijgt het advies volgens bovenstaande procedure. Meestal betreft het kinderen met een ontwikkelingsperspectief (OPP). De aanmelding vindt plaats volgens de procedure van het betreffende Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs. Bij leerlingen met een OPP wordt al eerder gesproken over een uitstroomprofiel.

Overdracht naar het voortgezet onderwijs

De ouders zijn verantwoordelijk voor de aanmelding van hun kind op een school voor voortgezet onderwijs. De leerkracht van groep 8 houdt bij op welke VO school de kinderen worden aangemeld. Als ouders hun kind niet via school aanmelden, maar rechtstreeks bij een VO school, vraagt de leerkracht een kopie van het aanmeldingsformulier. Als de aanmelding via school verloopt, kopieert de leerkracht de aanmeldingsformulieren en bewaart deze in het leerlingendossier. Met alle VO scholen vinden gesprekken plaats over de kinderen. Deze vormen de zogenaamde “warme overdracht”.

De basisschool draagt gegevens over via een onderwijskundig rapport. De warme overdracht vindt plaats door middel van gesprekken over leerlingen tussen de leerkracht van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. De zakelijke informatie uit de schriftelijke rapportage krijgt zo meer diepte en nuancering. Bij zorgleerlingen sluit de IB’er bij het gesprek aan. De basisschool is niet aansprakelijk voor notities die door het VO worden gemaakt. De school voor voortgezet onderwijs is verantwoordelijk voor het al dan niet plaatsen (en in welke klas plaatsen) van de kinderen. Door enkele scholen voor voortgezet onderwijs kan een aanvullend onderzoek afgenomen. Hierop heeft de basisschool uiteraard geen invloed.  


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven