Basisschool Pius X

W.H. Jordaansingel 20 7481 GP Haaksbergen

  • Schoolfoto van Basisschool Pius X
  • Aan de rand van Haaksbergen is dit ons uitzicht
  • Speelplaats met veel groen en leuke speeltoestellen.
  • Elke morgen beginnen in de kring.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de leerlingen aan het eind van de schoolperiode liggen over de afgelopen 4 van de 5 schooljaren ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. Afgelopen jaar lag de score boven het landelijk gemiddelde.

Vanaf het schooljaar 23-24 gaat er het e.e.a. veranderen in de eindtoets.
De eindtoets krijgt een andere naam: doorstroomtoets. Hierdoor functioneert de toets beter als instrument voor kansengelijkheid. Alle veranderingen op een rijtje vanaf het schooljaar 2023-2024:

- De naam verandert van eindtoets in doorstroomtoets.
De naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Ook in het vo blijven leerlingen zich ontwikkelen.

- Er is één week (eind maart) waarin alle leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school.
Door de invoering van een centraal aanmeldmoment  (tussen 25 maart en 31 maart) maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies.

- Het voorlopig schooladvies wordt uiterlijk 1 maart geregistreerd en gedeeld met leerlingen en ouders. Op basis van dit schooladvies kunnen leerlingen zich al bij de middelbare school aanmelden. Wanneer de uitslag van de doorstroomtoets (eindtoets) hoger is dan het voorlopig schooladvies, heroverweegt de basisschool het schooladvies.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Kwaliteitszorg
De school maakt deel uit van onze moderne maatschappij, waarin veel zaken gebeuren en er ook veel en snel verandert. Wij willen de kinderen voorbereiden op het nu en later goed kunnen functioneren in deze samenleving. Hiervoor willen wij hen een veilige, positieve leeromgeving bieden waarin zij zich optimaal kunnen ontwikkelen, nieuwe dingen kunnen ontdekken en zichzelf kunnen ontplooien. Maar doen we de dingen goed en doen we de goede dingen? Dit zijn de kernvragen bij kwaliteitszorg.
Kwaliteitszorg wil zeggen, is er een actieve gerichtheid om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen en zo mogelijk te verbeteren. Om dit te kunnen waarmaken is het belangrijk dat we op gezette tijden vaststellen of wij die gewenste kwaliteit ook leveren. Wij doen dit o.a. door:
• in alle groepen citotoetsen af te nemen, de uitslagen van de toetsen te analyseren en van hieruit actie te ondernemen;
• 2x per jaar wordt er een diepte-analyse gemaakt van het cito leerling volgsysteem;
• 1 x in de 4 jaar wordt er een tevredenheidsonderzoek onder leerlingen (vanaf groep 5), ouders en personeel afgenomen.

Per 1 aug. 2019 hebben we een nieuw schoolplan voor de jaren 2019-2023 vastgesteld. In dit document verwoorden we het beleid van onze school. Het schoolplan ligt ter inzage op school. Elk schooljaar evalueren we op teamniveau het jaarplan en stellen we ons doelen voor het nieuwe jaar. Het jaarplan wordt besproken in de medezeggenschapsraad. Tevens is deze te vinden op onze site onder ‘de Pius X’. Op de site van Stichting Keender vindt u: Handboek kwaliteitszorg Keender.

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school
De groepsleerkrachten bekijken het dagelijks werk, de werkhouding, het omgaan van kinderen met elkaar en de sociale vaardigheden. Zij maken hiervan indien nodig aantekeningen. Voor bepaalde vakken worden regelmatig toetsen afgenomen die bij de gebruikte methode horen. De resultaten hiervan worden bijgehouden in ParnasSys.
Daarnaast volgen de leerkrachten vanaf groep 4 middels Snappet dagelijks de vorderingen op het gebied van taal en rekenen. Er is een leerling- en onderwijsvolgsysteem ( LOVS.). Dit wil zeggen dat er voor een aantal vakken vanaf groep 3 landelijke toetsen (Cito-toetsen) worden afgenomen. We kunnen hiermee de voortgang van de kinderen bekijken.
Na elke toetsperiode bespreekt de IB-er in de groepsbespreking de resultaten met de groepsleerkracht(en). Na afname van de toetsen worden de leerlingen ingedeeld in een bepaald niveau (I tot en met V). Naar aanleiding hiervan worden resultaten geanalyseerd en wordt er een groepsoverzicht opgesteld. Dit is de basis voor het werken in de groep. Leerlingen die extra zorg behoeven worden, indien aangegeven tijdens een groepsbespreking, nader besproken. De vorderingen van de betreffende leerling worden dan besproken. Van iedere leerling wordt een dossier bijgehouden. Hierin worden gegevens bewaard over gesprekken met IB-er, gesprekken met ouders/verzorgers, speciale onderzoeken, hulpprogramma’s en de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren. De groepsleerkracht beheert het dossier. De interne begeleider zal bij zorgleerlingen intensief betrokken zijn. Ouders/verzorgers hebben recht om op school het dossier van hun eigen kind in te zien. Tijdens de rapportgesprekken zullen we de ouders op de hoogte houden van de stand van zaken binnen dit LOVS. Goep 1+2 kinderen worden gevolgd middels observatie instrument Onderbouwd.  

De speciale zorg voor kinderen met specifieke behoeften
Voor de meeste leerlingen geldt dat zij, met soms wat extra ondersteuning, het normale onderwijscurriculum kunnen doorlopen. Voor sommige leerlingen geldt echter dat zij dat, ook met extra ondersteuning, niet kunnen: zij volgen een afwijkend onderwijsprogramma. In deze gevallen stelt de leerkracht voor deze leerling een ontwikkelingsperspectief op. Het ontwikkelingsperspectief is een document dat de school, na overleg met de ouders/verzorgers, vaststelt voor leerlingen voor wie duidelijk is dat zij de reguliere einddoelen groep 8 niet zullen behalen. Er wordt gekeken naar haalbare hoge doelen aan het einde van de schoolloopbaan, om vervolgens na te gaan wat er nodig is om die doelen te bereiken. Het doel van het ontwikkelingsperspectief is de ontwikkelingskansen van leerlingen te optimaliseren en te volgen. Het biedt handvatten waarmee de leraar het onderwijs kan afstemmen op de behoefte van de leerling. En het laat zien naar welk vervolgonderwijs de school, samen met de leerling en zijn ouders/verzorgers, toewerkt. Indien een leerling op sociaal-emotioneel, lichamelijk of leergebied opvalt, wordt door de groepsleerkracht contact opgenomen met de ouders/verzorgers en de intern begeleider. Desgewenst wordt het kind getoetst of extra geobserveerd. Dit kan door de groepsleerkracht, vakleerkracht, interne begeleider, of door een andere deskundige. Het kind kan ook, met toestemming van ouders, aangemeld worden bij het SOT (School Ondersteunings Team). Het SOT bestaat uit een orthopedagoog, maatschappelijk werk en jeugdgezondheidszorg. Dit is een vast team die aan school is verbonden en laagdrempelig werkt. Naar aanleiding van de resultaten zijn er diverse mogelijkheden, onder andere:

  • er wordt aangepaste leerstof aangeboden (ondersteuningsplan), indien wenselijk wordt hulp van de ambulant begeleider gevraagd;
  • de leerling doubleert of slaat een jaar over; advies t.a.v. doublure gebeurt pas nadat alle mogelijkheden om de leerling aangepast onderwijs te geven zijn uitgeput. De beslissing t.a.v. doublure of extra leertijd of versnellen wordt samen met de ouders weloverwogen genomen en deze worden in het dossier van de leerling vermeld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De gang van zaken rond de overgang van kinderen naar het voortgezet onderwijs.
Jaarlijks wordt er in een informatieavond voor groep 8 het stappenplan PO-VO (overgang van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs) besproken. Dit stappenplan kunt u op de site vinden. De meeste ouders kiezen voor het Assink, maar er zijn ook alternatieven. (bijv. AOC, Technasium, VO andere woonplaats).  

Stappenplan PO-VO voor reguliere leerlingen.
Aan het einde van groep 7 ( evt. begin groep 8) worden alle kinderen van deze groep doorgesproken door leerkracht van groep (6) 7, 8, directie en IB. Er wordt een advies opgesteld voor het VO. De gegevens die hiervoor worden gebruikt zijn o.a. cito LOVS, de werkhouding en motivatie van de leerling.  
Bij twijfel is er een mogelijkheid voor overleg met de kernteamleiders van het VO. We denken hierbij vooral aan kinderen met speciale onderwijsbehoeften.  
Eind september begin oktober vindt er in groep 8 een oriënterend adviesgesprek plaats. Hierbij zijn ouders, de leerling, IB-er en leerkracht van groep 8 aanwezig. In dit gesprek wordt aan de leerling gevraagd welk type vervolgonderwijs bij hem/haar past, welk voorlopig schooladvies wordt gegeven en welke hiaten/ werkpunten er nog zijn.  
In februari vinden de definitieve adviesgesprekken plaats. Hierbij zijn de leerkracht van groep 8 en de ouders, de leerling en eventueel de Interne Begeleider aanwezig.  
Voor 1 maart wordt door school het onderwijskundig rapport in OSO ingevuld en ouders vullen het aanmeldformulier in.  
In maart vindt er een warme overdracht plaats voor alle leerlingen die naar het Assink gaan. Hierbij zijn de kernteamleiders, leerkracht groep 8 en IB aanwezig. In dit overleg wordt het advies van de school, de keuze van de ouders/verzorgers, de gegevens van LOVS, de werkhouding en motivatie, de kind kenmerken en onderwijsbehoeften van de leerling besproken. Voor andere vormen van vervolgonderwijs kan dit op een andere manier gebeuren (telefonisch of per mail).  
In april vindt de doorstroomtoets plaats. De uitslag van de toets wordt als papieren versie meegegeven in een gesloten envelop. Deze mag thuis open gemaakt worden. Als de uitslag hoger is dan het advies, moet de school de uitslag heroverwegen. Heroverwegen betekent niet altijd herzien. De uitslag kan herzien worden als vooraf met ouders de twijfel is besproken en als er een significant verschil is. Er zal eerst een gesprek plaatsvinden met leerkracht groep 8, directie en IB. In dit overleg wordt besloten of het advies al dan niet herzien wordt. Nadien volgt er een gesprek met ouders. Een herziening naar beneden is niet mogelijk. De eventuele herziening wordt zo snel mogelijk doorgegeven aan het VO. Het VO neemt deze over.  
Voor leerlingen die in aanmerking komen voor Leerweg Ondersteund Onderwijs (LWOO) of het praktijkonderwijs verloopt de aanmelding langs een andere route. Voor beiden is een indicatie nodig. Ouders van kinderen die hiervoor in aanmerking komen zijn hierover in groep 7 al geïnformeerd. Het tijdpad wat hiervoor gevolgd moet worden staat vermeld op de site www.slingeberkel.nl.  
Als de leerling op het VO zit, vindt er in december altijd een terugkoppeling met de basisschool plaats (het zgn. tafeltjesoverleg).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle scholen van stichting Keender hebben een gezamenlijk beleidsstuk over veiligheid op school. Per 1 augustus 2015 is voor scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs de wettelijke bepaling over der veiligheid van leerlingen op school in werking getreden. Leerlingen doen op school niet alleen vakkennis en -vaardigheden op, het is ook een plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken en met de samenleving, met normen , waarden en omgangsnormen. Daar hoort bij dat zij leren, oefenen en soms ook grenzen overschrijden. Didactiek en pedagogiek begeleiden dit leer- en ontwikkelproces. In een veilig schoolklimaat zijn er grenzen en regels, wordt adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag en worden leerlingen aangemoedigd om positief gedrag te laten zien. Sociale veiligheid draait om het beschermd zijn of het zich beschermd voelen tegen bedreigingen die veroorzaakt worden door het gedrag van mensen in en om de school. Als de school weet wat er speelt worden knelpunten gesignaleerd en kan het beleid daarop worden aangepast.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen in elkaar.
  • Rust en duidelijkheid.
  • Veiligheid en kwaliteit.

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectiebezoek

Op woensdag 15 januari 2020 is de inspecteur, mevr. M. Jacobs, bij ons op school geweest voor een themaonderzoek naar het didactisch handelen.Tijdens dit bezoek is er eerst een gesprek met de directie geweest. Hierbij kwamen met name de visie van de school en de ambities die we nastreven t.a.v. didactisch handelen aan de orde. Vervolgens heeft ze verschillende groepen bezocht en specifiek gekeken naar de taakgerichte werksfeer, de actieve betrokkenheid van de kinderen en de feedback die de leerkrachten gaven. Ook is gekeken naar de afstemming in de instructie en na de klassenbezoeken heeft zij de kinderen aan de slag gezien tijdens het techniekuurtje. Tot slot was er een nagesprek met directie en team. Het was een fijne dag en we zijn trots op wat we hebben kunnen laten zien.

Dit onderzoek was geen beoordelend bezoek. De informatie verkregen vanuit dit bezoek wordt gebruikt als bron voor de “Staat van het Onderwijs” dat jaarlijks in april verschijnt. We ontvangen dus ook geen verslag of rapport van de inspectie, maar op de site van de inspectie is terug te zien dat onze school is bezocht.

Terug naar boven