Basisschool Pius X

W.H. Jordaansingel 20 7481 GP Haaksbergen

  • Schoolfoto van Basisschool Pius X
  • Aan de rand van Haaksbergen is dit ons uitzicht
  • Speelplaats met veel groen en leuke speeltoestellen.
  • Elke morgen beginnen in de kring.

Het team

Toelichting van de school

Scholing/ opleiden in de school
De basisschool is onderdeel van een sterk veranderende maatschappij. Als school moet je daar oog voor hebben. Oog hebben voor andere inzichten, oog hebben voor nieuwe mogelijkheden die je geboden worden. Daarom is het voortdurend bij- en/of nascholen van personeel van groot belang. Scholing kan soms onder schooltijd plaats vinden. Dat betekent dat dan niet de leerkracht maar een invaller voor de groep staat.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Tijdens de schooldagen wordt onderwijs gegeven aan de leerlingen die op de school staan ingeschreven. De school is dan verantwoordelijk voor het toezicht op deze leerlingen. Bij lesuitval tijdens de schooldagen moet de school zorgen voor een adequate opvang van de leerlingen. Ouders moeten er vanuit kunnen gaan dat de school gedurende de schooldag, ongeacht of de leerlingen les ontvangen, toezicht houdt. Wanneer er door onvoorziene omstandigheden, onverwacht ziekteverzuim is, zullen de leerlingen de eerste dag zeker niet naar huis worden gestuurd. Is het vooraf duidelijk dat ook de volgende dag/dagen de leerlingen geen onderwijs kunnen krijgen, zal de directie de ouders informeren. Wanneer de periode dat de leerlingen geen onderwijs krijgen langer duurt, zullen de lesvrije dagen over meerdere groepen verdeeld worden.  

Maar voordat de leerlingen thuis moeten blijven, zijn de volgende mogelijkheden van opvang bekeken:

1.       Kunnen er groepen gecombineerd worden?
2.       Kunnen de leerlingen over andere groepen verdeeld worden?
3.       Kan intern vervanging geregeld worden door het inzetten van vakleerkracht, interne begeleider, ambulante tijd directie, stagiaire, enz.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het uitgangspunt van onze school is het jaarklassensysteem, waarbij onderwijsbehoeften van leerlingen uitgangspunt zijn voor ons dagelijks handelen.
Zelfstandig werken, het werken met planborden, dagtaken en weektaken zijn voor ons onderwijs van essentieel belang.
Samenwerken vinden wij heel belangrijk. Wij werken o.a. volgens de principes van coöperatief leren. Daarnaast werken wij schoolbreed en thematisch aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit alles binnen een gevarieerde leeromgeving, waarbinnen ICT een belangrijke rol speelt. Wij werken vanaf groep 4 met Snappet. Vanaf groep 4 maken de kinderen de verwerking van taal en rekenen op een eigen Chromebook. Door de directe feedback op hun Chromebook worden kinderen voortdurend op hun eigen niveau uitgedaagd.

Wij zijn een lerende organisatie die de maatschappelijke ontwikkeling volgt en het onderwijs, indien nodig, daarop afstemt. Wij werken volgens de principes van Passend Onderwijs. Als wij een leerling kunnen bieden wat hij/zij nodig heeft, is deze leerling welkom.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Dyslexie
Bij ons op school hebben we ervaring met leerlingen met dyslexie. We werken volgens de richtlijnen van het protocol dyslexie. In groep 2 wordt bij alle kinderen de screeningslijst voor dyslexie afgenomen. Kinderen waarbij een vermoeden van dyslexie bestaat, krijgen ondersteuning. Hierbij kunt u denken aan: extra hulpprogramma’s, meer toetsmomenten, aanpassingen van toetsen (bijv. mondeling afnemen). Voor deze leerlingen wordt een leesdossier opgebouwd. Voor kinderen waarbij dyslexie is vastgesteld is particuliere dyslexiebehandeling op school mogelijk.  

Onderwijs tijdens langdurige ziekteperiode van een leerling
Als een leerling door ziekte langere tijd niet naar school kan komen of regelmatig afwezig is, bekijken we samen met ouders of verzorgers hoe we het onderwijs toch kunnen voortzetten. We gaan op zoek naar een onderwijsprogramma dat is aangepast aan de mogelijkheden en behoeften van de zieke leerling. Het continueren van het onderwijs, aangepast aan de persoonlijke situatie van de leerling, is belangrijk om leerachterstanden zoveel mogelijk te voorkomen en sociale contacten met mede leerlingen in stand te houden. Indien nodig doet de school voor advies en begeleiding een beroep op een consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen. Deze consulenten zijn werkzaam bij een onderwijsadviesbureau en bij een educatieve voorziening van een universitair medisch centrum.  

Logopedie
De Gemeente Haaksbergen heeft besloten geen gelden meer beschikbaar te stellen voor schoollogopedie. Dat betekent dat logopedie op de basisscholen in Haaksbergen per 1 augustus 2016 is gestopt. Op de Pius X verhuren wij een ruimte aan een logopediste. Kinderen kunnen op school particuliere logopedie volgen. (via de zorgverzekering van de ouders.)   


Binnen ieder schoolteam zijn een aantal mensen werkzaam op het gebied van ondersteuning. Dat is de Intern Begeleider van de school, de aan de school verbonden orthopedagoog, maatschappelijk werker en JGZ-verpleegkundige. Deze mensen maken deel uit van het schoolondersteuningsteam en leerkrachten en ouders kunnen in overleg, een beroep doen op hun expertise. U bent als ouder direct betrokkene wanneer het gaat om de ondersteuning van uw kind. U kent uw kind immers goed en uw inbreng is dan ook waardevol. De school zal altijd samen met u bespreken wat de beste aanpak is om uw kind zich zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen. In een aantal gevallen lukt het de school niet alleen. In overleg met u zal dan gekeken worden welke mogelijke vervolgacties kunnen worden ondernomen. De school kan expertise aanvragen of een onderzoek of observatie laten doen. Soms lukt het, ondanks alle inspanningen, niet om het kind dat te bieden wat het nodig heeft. Samen met u zal de school dan naar mogelijkheden zoeken waar dat wel kan. Dat kan extra ondersteuning zijn, binnen school, een andere basisschool, maar ook een SBO- of een SO-school. Dat is afhankelijk van de mogelijkheden van het kind en de benodigde ondersteuning.   SOT leden: Andrea Ros - orthopedagoog Jetske Scholten - maatschappelijk werker Marloes Eggermont  - JGZ verpleegkundige                  

Schoolmaatschappelijk Werk
Op alle scholen in Haaksbergen verzorgt de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Enschede- Haaksbergen schoolmaatschappelijk werk. Binnen een gezin kunnen gebeurtenissen plaatsvinden waar een kind op reageert, bijvoorbeeld een echtscheiding, ontslag en werkloosheid, financiële problemen, een verhuizing, verlies van een naaste of de geboorte van een broertje of zusje. De schoolmaatschappelijk werker biedt advies, ondersteuning en psycho-sociale hulpverlening aan ouders en kinderen bij diverse vragen en problemen. Samen met ouders en school werken zij aan een fijne omgeving voor het kind, waar het zich zo goed mogelijk ontwikkelt. Soms signaleert school problemen, maar ook ouders kunnen op school aangeven dat ze zich zorgen maken of vastlopen. Het schoolmaatschappelijk werk kan indien nodig doorverwijzen naar instanties die gespecialiseerd zijn in een bepaald probleem. Aanmelding gebeurt via de interne begeleider.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Kernambitie 1 - Brede ontwikkeling We hebben als onderwijs de belangrijke taak om ervoor te zorgen dat iedere leerling later regie kan voeren over zijn of haar leven. Daarom bieden we onze leerlingen meer dan alleen goed taal- en rekenonderwijs. We zorgen voor een goede balans tussen de drie doeldomeinen van onderwijs: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Dat doen we door het aanbieden van een breed curriculum, waarmee leerlingen goed worden toegerust voor het leven dat hen te wachten staat. Een leven waar zowel regionale als mondiale ontwikkelingen invloed op hebben (zie ook ‘Maatschappelijke perspectieven in een veranderende wereld’). In ons onderwijs prikkelen we de nieuwsgierigheid en verwondering van leerlingen en besteden we veel aandacht aan het ontwikkelen van eigenaarschap. Leerlingen leren hierbij om te kiezen en zelf richting te geven aan hun eigen ontwikkeling.  Doordat we al lange tijd opbrengstgericht werken mogen we stellen dat de scholen binnen Keender de basis op orde hebben. In de komende jaren willen we stappen zetten om, elke school met haar eigen kleur, vorm te geven aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen. We willen in gezamenlijkheid een stap maken van goed naar excellent onderwijs.
Kernambitie 2: Een leven lang leren Alles wat wij als Keender ondernemen dient bij te dragen aan het leerproces van onze leerlingen. Leerlingen leren het meest van gelukkige en lerende leerkrachten. Daarom werken we aan een cultuur waarin leerkrachten zichzelf kunnen zijn en zichzelf kunnen ontwikkelen. Een lerende cultuur waarin fouten maken mag en ‘een leven lang leren’ meer is dan een slogan. Zo staan er leerkrachten voor de klas die een inspirerend voorbeeld zijn voor leerlingen en zorgen we als organisatie zo goed mogelijk voor ons meest waardevolle kapitaal: onze medewerkers. Om dit mogelijk te maken is het belangrijk om veel aandacht te (blijven) besteden aan het ontdekken, ontwikkelen en benutten van talenten. Door middel van ons personeelsbeleid, maar ook door openheid. We moeten met elkaar blijven investeren in ons vakmanschap. Goed onderwijs is immers niet alleen te organiseren, daar hebben we veel partners en professionals voor nodig. Deze inspanningen leiden ertoe dat we nu en straks een aantrekkelijke werkgever zijn voor de steeds schaarser wordende leerkrachten. Toch is er meer nodig om het groeiende lerarentekort op te vangen. Zo zullen we ook moeten nadenken over het anders samenstellen van schoolteams en wellicht zelfs het anders organiseren van onderwijs.  

Kernambitie 3: De school als ontmoetingsplaats Als het onderwijs breder is dan het leren van goede basisvaardigheden, dan moet een school ook meer zijn dan een plek om te leren. Bij Keender zien we onze scholen dan ook als een veilige oefenplaats tussen de wereld thuis en de wereld buiten. Die oefenplaats zit vol met kansen, mogelijkheden, maar ook met uitdagingen. Zo kunnen leerlingen te maken krijgen met onzekerheid, complexiteit en dubbelzinnigheid. Maar ook met een rijkdom aan culturen, achtergronden, overtuigingen en persoonlijkheden. We omarmen deze diversiteit en willen het actief onderdeel maken van onze veilige oefenplaats. Wij geloven namelijk dat we alleen op die manier vormgeven aan inclusief onderwijs en burgerschap. Om onze leerlingen de beste omgeving te bieden om zichzelf te ontwikkelen is het belangrijk dat we kijken naar nieuwe samenwerkingen en het onderwijs op een andere manier organiseren. Dat houdt in dat we actief zoeken naar partnerschap met alle relevante partijen en personen rond het Keenderkind en ons onderwijs. Dat betekent dat we van onze scholen een belangrijke plek in de wijk willen maken, waar kinderen tot 13 jaar zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. Zo kunnen we in onze scholen bijvoorbeeld ook ruimte bieden aan culturele instellingen of sportorganisaties. Zo creëren we plekken waar we onze grote opdracht als onderwijsinstelling kunnen waarmaken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie Jonge Kind
Jonge kinderen ontdekken de wereld spelenderwijs. Daarom ligt tijdens de kleuterperiode de nadruk vooral op het spel. Het onderwijs op de Pius X is erop gericht zoveel mogelijk aan te sluiten bij de ontwikkeling, talent en de interesse van ieder kind waarbij voldoende ruimte is om zelf initiatieven te nemen. Naast de vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en motoriek krijgen de doelgebieden van de sociaal-emotionele ontwikkeling veel aandacht. Het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen is belangrijk om tot leren te komen en vormt de basis voor goed onderwijs. Jonge kinderen spelen en leren van en met elkaar. Daarom kiezen we bij de activiteiten zoals bijvoorbeeld kring en spel bewust voor coöperatieve werkvormen. Daarnaast spelen de kinderen met elkaar in de verschillende hoeken die vaak rondom een thema zijn ingericht. We dagen kinderen uit tot leren door deze rijke speel-leeromgeving, waarbij rekening wordt gehouden met de ontwikkelingsverschillen tussen jonge kinderen. We werken met een planbord, zodat kinderen zoveel mogelijk zelf hun activiteiten kunnen plannen en leren keuzes te maken. We volgen de brede ontwikkeling van de kinderen door o.a. gebruik te maken van de methode Onderbouwd. Deze methode is speciaal voor kleuters ontwikkeld en sluit aan bij hun belevingswereld.  

Nederlandse taal
Bij de kleuters wordt gewerkt aan de uitbreiding van de woordenschat, spontaan vertellen, de zinsbouw, kritisch luisteren en het aanbieden van rijmen en letters. Als basis gebruiken we de methode “Onderbouwd”. Deze methode is speciaal voor de kleuters ontwikkeld, waarbij we bewust en doelgericht de taalontwikkeling van de kinderen stimuleren en volgen.  

Rekenen/wiskunde
Bij kleuters wordt gewerkt aan de uitbreiding van rekenkundige begrippen, zoals getalbegrip, tellen, symbolen, vormen/figuren en meetkunde (vergelijken en ordenen van objecten). Bij kleuters geldt dat ze bij rekenen vooral handelend bezig zijn met materialen. Ook hierbij gebruiken we de methode “Onderbouwd” en stimuleren en volgen wij hun ontwikkeling.  

Motoriek
Jonge kinderen hebben beweging nodig, niet alleen omdat ze het leuk vinden, maar ook omdat ze zich via beweging motorisch ontwikkelen en oriënteren in de ruimte. Door gymnastieklessen en buitenspel wordt de grove motoriek (bewegen met het hele lichaam) bevorderd. Voor de lessen in de gymzaal maken we o.a. gebruik van de methode “Basislessen Bewegingsonderwijs”. De kleuters hebben ook gym in het speellokaal, waarbij we de methode “Bewegingslessen in het speellokaal” gebruiken. Tijdens de werklessen wordt de fijne motoriek (bijv. knippen, voorbereidend schrijven, tekenen) gestimuleerd. De kinderen hebben hun eigen gymschoenen voortdurend op school en gymmen in hun ondergoed.  

Wennen in groep 1
De directeur nodigt u, een aantal weken voor de vierde verjaardag, samen met uw kind uit voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek wordt de ontwikkeling van uw kind besproken en de punten waar de leerkracht rekening mee moet houden voor een goede start op school. Tevens worden in overleg met u 5 wenmomenten gepland ongeveer 3 tot 4 weken voorafgaand aan de 4de verjaardag van uw kind.   Een uitzondering geldt voor kinderen die in juli of augustus 4 jaar worden. Deze kinderen ontvangen voor de zomervakantie een uitnodiging voor kennismaking in de groep, waarbij uw kind na de zomervakantie start.  

Oktober-november-december kinderen
Kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari 4 jaar worden, starten in principe het schooljaar daarop in groep 2. De ontwikkeling van kleuters gaat vaak gepaard met grote sprongen, maar er zijn ook periodes waarin de ontwikkeling bijna niet vooruit gaat. We proberen steeds aan te sluiten bij de individuele ontwikkeling van de kinderen. Oktober-november-december kinderen stromen dan ook niet automatisch door naar groep 3. De beslissing wordt altijd genomen in gezamenlijk overleg met de leerkracht, interne begeleider en de ouders. In geval van vroegtijdig doorstromen naar groep 3 beslist uiteindelijk de leerkracht in samenspraak met interne begeleider.

Terug naar boven