Basisschool Honesch

Hasseltweg 10 7481 VB Haaksbergen

  • Schoolfoto van Basisschool Honesch
  • Schoolfoto van Basisschool Honesch
  • Schoolfoto van Basisschool Honesch
  • Schoolfoto van Basisschool Honesch
  • Schoolfoto van Basisschool Honesch

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de leerlingen aan het eind van de schoolperiode liggen over de afgelopen 4 van de 5 schooljaren ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. Afgelopen jaar lag de score boven het landelijk gemiddelde. Vanaf het schooljaar 23-24 gaat er het e.e.a. veranderen in de eindtoets. De eindtoets krijgt een andere naam: doorstroomtoets. Hierdoor functioneert de toets beter als instrument voor kansengelijkheid. Alle veranderingen op een rijtje vanaf het schooljaar 2023-2024: - De naam verandert van eindtoets in doorstroomtoets. De naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Ook in het vo blijven leerlingen zich ontwikkelen. - Er is één week (eind maart) waarin alle leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Door de invoering van een centraal aanmeldmoment  (tussen 25 maart en 31 maart) maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies. - Het voorlopig schooladvies wordt uiterlijk 1 maart geregistreerd en gedeeld met leerlingen en ouders. Op basis van dit schooladvies kunnen leerlingen zich al bij de middelbare school aanmelden. Wanneer de uitslag van de doorstroomtoets (eindtoets) hoger is dan het voorlopig schooladvies, heroverweegt de basisschool het schooladvies.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf het moment dat kinderen bij ons op school zijn, volgen wij hen in hun ontwikkeling. Wij hebben niet alleen aandacht voor het cognitieve gedeelte (het leren), maar ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (het omgaan met klasgenoten, leerkrachten en de eigen gevoelens). Hiervoor gebruiken de leerkrachten verscheidene middelen:
· observatieformulieren
· methode gebonden toetsen
· Cito-toetsen
· speciale testen (afgenomen door externe onderzoeksbureaus)
· eigen aanvullende testen
· gesprekken met de kinderen en/of de ouders
· gesprekken met de Intern Begeleider
· onderzoek door externe deskundigen
· leerlingbespreking

Alle resultaten vormen een leerling dossier. Dit leerling dossier is het vertrekpunt voor het, indien nodig, inroepen van extra hulp en voor het verwijzen van leerlingen naar andere scholen. Het leerling dossier van uw kind is voor u op school ter inzage.

Wanneer een vakgebied of onderdeel van een vakgebied problemen voor een leerling oplevert, zorgt de groepsleerkracht voor extra uitleg of biedt hij de leerstof anders aan. Wanneer deze hulp onvoldoende verbetering oplevert, stelt de Intern Begeleider samen met de groepsleerkracht een plan op. Het ontwikkelingsperspectief.   Het ontwikkelingsperspectief is een document dat de school, na overleg met de ouders/verzorgers, vaststelt voor leerlingen voor wie duidelijk is dat zij de reguliere einddoelen groep 8 niet zullen behalen. Onderdeel van het ontwikkelingsperspectief is het ondersteuningsplan. Per schooljaar wordt er gekeken naar haalbare, hoge doelen passend bij de leerling. Het biedt handvatten waarmee de leraar het onderwijs kan afstemmen op de behoefte van de leerling. En het laat zien naar welk vervolgonderwijs de school, samen met de leerling en zijn ouders/verzorgers, toewerkt. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Resultaten doorstroomtoets.

Aan het eind van de basisschoolperiode wil de school een zo goed mogelijke doorstroming voor de leerlingen naar het VO. De school geeft daarvoor de ouders en de leerling een advies om zo de leerling in te laten stromen op het niveau dat het beste bij de leerling past. Dit advies is een gewogen besluit en wordt gevormd door betrokken leerkrachten, de intern begeleider en directie.   De doorstroomtoets, die plaats vindt in februari,  geeft extra informatie voor het schooladvies. Als de leerling op de doorstroomtoets een hogere score haalt dan het schooladvies dan wordt het advies naar boven bijgesteld. De school kan besluiten om het advies niet te verhogen mits dit in het belang is van de leerling. Naast dat dit intern besproken wordt, gaat de school ook altijd in overleg met de ouders en de leerling. Bijstelling naar een lager niveau is niet mogelijk.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle scholen van stichting Keender hebben een gezamenlijk beleidsstuk over veiligheid op school. Per 1 augustus 2015 is voor scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs de wettelijke bepaling over der veiligheid van leerlingen op school in werking getreden. Leerlingen doen op school niet alleen vakkennis en -vaardigheden op, het is ook een plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten, kennis maken en met de samenleving, met normen, waarden en omgangsnormen. Daar hoort bij dat zij leren, oefenen en soms ook grenzen overschrijden. Didactiek en pedagogiek begeleiden dit leer- en ontwikkelproces.

In een veilig schoolklimaat zijn er grenzen en regels, wordt adequaat opgetreden tegen grensoverschrijdend gedrag en worden leerlingen aangemoedigd op positief gedrag te laten zien. Sociale veiligheid draait om het beschermd zijn of het zich beschermd voelen tegen bedreigingen die veroorzaakt worden door het gedrag van mensen in en om de school. Als de school weet wat er speelt worden knelpunten gesignaleerd en kan het beleid daarop worden aangepast.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Veiligheid
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2022 heeft de Inspectie van het Basisonderwijs haar laatste kwaliteitsonderzoek (PKO) afgelegd op basisschool Honesch. Bij een dergelijk PKO onderzoekt de inspectie de kernkwaliteiten van het onderwijs. Het gaat dan om het leerstofaanbod aan kinderen, de onderwijstijd, het pedagogisch handelen van de leraren, het didactisch handelen van de leerkrachten, het omgaan met de verschillen tussen de kinderen, de mate van zelfstandigheid van kinderen, de begeleiding en zorg en de ontwikkeling van kinderen. Het definitieve verslag staat op: www.onderwijsinspectie.nl. De inspecteur heeft na afloop aangegeven dat onze school het onderwijs “goed op orde” heeft.

Terug naar boven