Basisschool Honesch

Hasseltweg 10 7481 VB Haaksbergen

  • Schoolfoto van Basisschool Honesch
  • Schoolfoto van Basisschool Honesch
  • Schoolfoto van Basisschool Honesch
  • Schoolfoto van Basisschool Honesch
  • Schoolfoto van Basisschool Honesch

Het team

Toelichting van de school

6.    Het team  

· De directeur is Bianca Kiffen
· De Intern Begeleider is juf Janneke Jeursen
· De vakleerkracht gymnastiek is mevrouw Hanneke ten Buuren
De groepsleerkrachten: 
. Groep 1 en 2: Juf Joyce Nijhuis en juf Janneke Jeursen   
. Groep 3 en 4 Juf Judith Lubberink en juf Dorien Klein Teeselink
. Groep 5 en 6 Juf Danique ter Harkel en juf Dorien Klein Teeselink
. Groep 7 en 8 Juf Ellen van Loosen en juf Marion Pelle  
De exacte verdeling van dagen staat op de website vermeld.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Afwezigheid van een leerkracht
Wij proberen altijd eerst vervanging te krijgen voor de afwezige leerkracht. Als dat niet lukt, vragen wij aan een parttimer op onze school of deze kan invallen. Als dit ook niet lukt, verdelen wij de kinderen over de andere groepen. Dit doen wij ten hoogste voor één dag, omdat hierdoor onrust in de hele school ontstaat. Moet er gedurende langere tijd vervangen worden, dan kunnen de kinderen van verschillende groepen op opeenvolgende dagen naar huis gestuurd worden. De ouders worden hierover altijd schriftelijk geïnformeerd. Wij vangen de kinderen altijd op de eerste dag van afwezigheid van een leerkracht op. Voor die ouders die geen opvang kunnen regelen wanneer kinderen onverhoopt naar huis gestuurd moeten worden, regelen wij opvang binnen de school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Pedagogisch handelen
Wij hebben als taak onze leerlingen op te voeden tot goede burgers. Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen goed met zichtzelf en met anderen kunnen omgaan. In onze lessen besteden we dan ook gericht aandacht aan sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen. Alle collega’s creëren in dit kader een veilig en gestructureerd klimaat waarin leerlingen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen.  

Didactisch handelen
Op onze school hebben de leerkrachten de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart gebracht. Op basis daarvan zorgen de leraren voor gedifferentieerd en gestructureerd onderwijs; ze zorgen voor leerstof, uitleg, opdrachten en begeleiding die past bij zowel de groep als geheel, als de individuele leerling. De instructie wordt gegeven volgens het EDI-model. Alle collega’s zijn hierin  geschoold en afspraken rondom instructie zijn vastgelegd in een borgdocument om de doorgaande lijn te waarborgen.

We hechten veel waarde aan een positieve, motiverende leerkracht met een op de groei gericht mindset.   De lokalen zijn aantrekkelijk en functioneel ingericht. De leeromgeving is verzorgd, uitdagend en afgestemd op de ontwikkelingsfase van de leerlingen. Wij hebben op de gangen veel werkplekken gecreëerd voor leerlingen om alleen en samen te werken. Samenwerken en samen spelen vinden wij heel belangrijk. Wij werken schoolbreed en thematisch aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het aanbod gericht op de ontwikkeling van sociale vaardigheden is vormgegeven door de inzet van de methode “Sociaal gedrag, elke dag”. Daarnaast besteden we op vaste momenten in het jaar expliciet aandacht aan positieve groepsvorming middels de “Gouden- en Zilveren weken”. We zien dat het gedrag van kinderen de laatste jaren is veranderd. Kinderen zijn mondiger, komen eerder in aanraking met sociale media en nemen dit gedrag mee naar school. Dit vraagt om een andere benadering en meer inzicht bij leerkrachten om hier goed mee om te kunnen gaan. Door hier preventief op in te zetten zorgen we voor een klimaat waar kinderen zich veilig voelen.  De professionele ontwikkeling van collega’s stimuleren we o.a. door twee keer per jaar een collegiale consultatie op te nemen in onze jaarkalender. Het leren van en met elkaar vinden we hierin van groot belang. Ook is er de afspraak dat elke collega minimaal één training kiest uit het aanbod van de Keender academie. Verder is er ruimte voor eigen belangstelling en kunnen collega’s aangeven waarin zij zich verder willen professionaliseren ten behoeve van de school. Een leven lang leren is een houding die we bij iedere collega willen zien.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs
In de meeste gevallen doorlopen kinderen de school zonder problemen, maar soms gaat het (tijdelijk) wat minder goed. In dat geval overleggen school en ouders samen wat de oorzaak is en wat er nodig is om een kind weer verder te helpen. Meestal komen de school en de ouders tot een aanpak die werkt en gaat het al snel weer beter met het kind. Maar soms lukt dat niet. Dan is het belangrijk dat er “hulptroepen” kunnen worden ingeroepen. In dat geval kan een kind besproken worden in het ondersteuningsteam van de school. (SOT) Een schoolondersteuningsteam is een overleg binnen school waarin de ondersteuningsbehoefte van het kind centraal staat. Voordat een kind binnen het SOT wordt besproken is er al uitvoerig overleg geweest met ouders om zoveel mogelijk informatie bij de bespreking beschikbaar te hebben. De intern begeleider van de school heeft hierin een belangrijke rol. Deze werkt hierbij als contactpersoon en is de spin in het web. Het SOT maakt deel uit van het schoolteam en bestaat uit de intern begeleider, de jeugdverpleegkundige, de schoolmaatschappelijk werker en de aan de school verbonden orthopedagoog. Indien nodig kan het overleg worden aangevuld met extern deskundigen. Er zijn drie SOT-besprekingen per jaar. Alleen die kinderen worden besproken waar van te voren overleg over is geweest met ouders. Tijdens het overleg probeert men te komen tot adviezen en afspraken. In een volgend overleg kan worden teruggekoppeld of de gemaakte afspraken zijn gelukt. Het kan zijn dat het SOT tot de conclusie komt dat een nader onderzoek of observatie wenselijk is. In overleg met de directeur van de school en het steunpunt van PMT worden vervolgacties ondernomen.

Wij maken deel uit van het Samenwerkingsverband 23.02 subregio Plein Midden Twente (PMT). Dit bestaat uit alle scholen voor primair onderwijs in Hengelo, Borne, Hof van Twente en Haaksbergen. Plein Midden Twente werkt daarbij nauw samen met de gemeenten en de instellingen die daarbinnen werkzaam zijn. Alle scholen binnen PMT hanteren een uniforme ondersteuningsstructuur en werken via die werkwijze aan de 1-zorgroute. Deze bestaat uit verschillende stappen die leerkrachten samen met ouders doorlopen om tot een optimale ondersteuning van kinderen te komen. 
Soms komt het voor dat het ondanks alle inspanningen niet meer lukt en de ontwikkeling stagneert of het sociaal emotioneel functioneren van het kind een zorgelijke ontwikkeling doormaakt. Wanneer die situatie zich voordoet kunnen wij in overleg met ouders besluiten om een aanvraag te doen voor het verkrijgen van een Toelaatbaarheidsverklaring voor het Speciaal (Basis) Onderwijs. Dit wordt een arrangement genoemd. Die aanvraag wordt gedaan bij de Commissie voor Arrangementen.

    

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 Extra ondersteuning

Middels de handelingsgericht werken-cyclus richten we ons op een preventieve aanpak voor alle kinderen. De leerkracht kijkt vooruit: Wat zijn de doelen voor de komende periode en wat hebben mijn leerlingen nodig om deze doelen te bereiken? De nadruk ligt op vroege signalering, direct gevolgd door een adequate aanpak. Doen er zich ondanks deze preventieve aanpak toch problemen voor, dan remediëren we snel en doelgericht. Dit wordt opgenomen in het groepsplan.  
Indien blijkt dat de gestelde doelen niet worden behaald, wordt samen met de IB’er en indien nodig met externen bekeken of deze leerling kan blijven aansluiten bij het groepsplan. Wanneer dit niet het geval is wordt een individueel ondersteuningsplan, beschreven in het groepsplan, opgesteld en indien nodig een OPP (ontwikkelingsperspectief), waarin beschreven staat wat de verwachte uitstroom is en hoe daar naartoe gewerkt gaat worden. Ook als de onderwijsbehoefte duidelijk is, maar de opbrengst beperkt blijft, kan school haar handelingsverlegenheid uitspreken en in overleg met ouders een beroep doen op externe ondersteuning. We streven ernaar om leerlingen zo lang mogelijk te laten aansluiten bij het groepsplan, indien mogelijk geen loskoppeling van het groepsplan voor eind groep 5. Kinderen met een arrangement of OPP hebben een individueel ondersteuningsplan, beschreven in het groepsplan. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben omdat het reguliere aanbod voor hen niet uitdagend genoeg is, krijgen verdiepend en verrijkende leerstof. Begeleiding van deze leerlingen wordt gedaan door Janneke Jeursen, specialist meer- en hoogbegaafdheid.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderwijs aan het jonge kind
Spelend- en ontdekkend leren vinden wij  belangrijk voor de ontwikkeling van onze kinderen. Jonge kinderen leren door te ontdekken, oefenen en imiteren. Spel is het begin van leren. De leerkrachten geven daarbij het goede voorbeeld. De leerkracht observeert het spel om te kijken wat er gebeurt en hoe er wordt gespeeld door de kinderen. Ook zal de leerkracht regelmatig meespelen in een hoek om zo de kinderen te begeleiden in hun spel.   Een groot deel van de dag wordt besteed aan spelen en ontdekkend leren. Hierbij wordt er gespeeld in de  verschillende hoeken in de groep, op het speel-leerplein en buiten. Daarbij wordt gebruik gemaakt van verschillende materialen zoals ontwikkelings- en constructiemateriaal, spelmaterialen en buitenspeelmateriaal. Tevens wordt er veel aandacht besteedt aan expressie (knutselen, tekenen, verven etc.).  

Regelmatig zal de leerkracht kinderen uitnodigen om mee te doen met een activiteit in de (kleine) kring om de kinderen nieuwe dingen te leren. Ook is er ruimte voor gesprekken en dit is goed voor de taalontwikkeling. De taalontwikkeling van groep 1 en 2 is van groot belang.
Klik hier om de kleuter informatiegids te lezen.

Terug naar boven