Basisschool Sint Bonifatius

Lijsterstraat 11 7481 BD Haaksbergen

  • Met kerst eten we altijd samen.
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Bonifatius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Bonifatius
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Bonifatius

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde score op de eindtoets van groep 8 ligt voor onze school doorgaans rond het landelijk gemiddelde. In schooljaar 2022-2023 ligt dit net onder het landelijk gemiddelde. Er zijn een aantal omstandigheden die hierin een rol hebben gespeeld.

Door de nasleep van Corona hebben leerlingen veel onderwijstijd gemist in zowel groep 6, 7 als groep 8. Veel leerlingen zijn enige tijd afwezig geweest door de lockdown of quarantaine. Meerdere leerlingen uit deze groep hadden moeite om gemotiveerd te blijven tijdens deze periode.

Er is gekozen voor een (deels) herhaling van het aanbod van groep 6 om de basis te verstevigen en hiaten op te vangen. Het fundament voor het rekenonderwijs is verstevigd door o.a. de inzet van extra tijd voor automatiseren. Bareka werd al ingezet en Rekensprint gaat de komende periode in alle groepen ingezet worden. Het aanbod zal nog beter aangepast worden op waar de hiaten zitten, doordat de rekendrempels beter in beeld zijn. Ook zal door de inzet van de impactcyclus (Leren Zichtbaar Maken) beter in kaart gebracht en geborgd kunnen worden wat de doelen zijn en hoe leerlingen deze willen bereiken. Meer aandacht voor getalbegrip en automatiseren heeft al tot de eerste verbeterde resultaten geleid.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met de Cito-toetsen, de methode gebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun schoolcarrière volgen. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. Wij volgen de ontwikkeling van kleuters door bevindingen op het gebied van welbevinden, betrokkenheid en competenties, vast te leggen in de registratie van Onderbouwd. Vanaf groep 3 worden naast methodegebonden toetsen ook de CITO LOVS toetsen 'Leerling in beeld' afgenomen. Van de mediotoetsen en eindtoetsen worden op school- groeps- en leerlingniveau analyses gemaakt en besproken tijdens de groepsbespreking en teambespreking. Om de opbrengsten te verbeteren maken we een plan van aanpak. Op deze manier werken we actief en cyclisch aan het verbeteren van ons onderwijs. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier van de leerling bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over de leerlingbesprekingen, gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen en toetsgegevens van de verschillende jaren. Elk kind krijgt vanaf groep 1 een portfolio, waarin hij foto's en andere bewijsstukken kan bewaren van iets waar hij trots op is. De ontwikkeling van kinderen komt een aantal keren per jaar tijdens de groepsbespreking aan de orde. Bij deze bespreking is de leerkracht van de groep, de interne begeleider en de directeur aanwezig. Daar waar zorgen zijn over de ontwikkeling van het kind, worden ouders tijdig geïnformeerd en betrokken en gesprekken gevoerd met ouder(s) en kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk jaar worden er door diverse scholen voor voortgezet onderwijs (V.O.) informatiebijeenkomsten en open avonden/middagen gehouden. De leerkracht(en) van groep 8 houden u hiervan op de hoogte. Aan het eind van de basisschoolperiode zorgen we voor een zo goed mogelijke doorstroming naar het voortgezet onderwijs met een ononderbroken ontwikkelingslijn als uitgangspunt. Samen met de ouders en de leerlingen bespreken wij welke vorm van voortgezet onderwijs het beste bij het kind past. We hebben de gesprekkencyclus aangepast aan het beleid van Stichting Keender.

De pre-adviesgesprekken in groep 7, de adviesgesprekken en het definitieve advies in februari met betrekking tot het voortgezet onderwijs in groep 8, komen tot stand in een bespreking met de groepsleerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie. Er is dan ook sprake van een schooladvies. Het advies dat dan tot stand komt is opgebouwd uit een aantal bouwstenen, te weten: - het dossier van de leerling- de gegevens uit het LOVS (leerlingvolgsysteem van CITO)- de onderwijsbehoeften- de kindkenmerken.

In februari vindt de doorstroomtoets basisonderwijs plaats. Afhankelijk van de uitkomst van de toets kan de school het advies heroverwegen en eventueel aanpassen. Dit kan alleen als de uitkomst van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het advies. Als ouders zijn jullie verantwoordelijk voor de aanmelding van jullie kind bij het voortgezet onderwijs.

De afgelopen schooljaren hebben we extra aandacht besteed aan de opbrengsten van de basisvaardigheden. De ingezette interventies hebben het gewenste resultaat opgeleverd.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit onze visie werken we aan Sociaal Emotioneel Leren bij alle kinderen in groep 1 t/m 8. We vinden het belangrijk om hier aandacht aan te besteden, omdat de kinderen naast cognitieve kennis en vaardigheden sociale vaardigheden nodig hebben om nu en later goed te kunnen functioneren in de maatschappij. 

De definitie van sociaal-emotioneel leren is: het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat is nogal wat. Maar gelukkig kunnen de kinderen dit op school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later. Ook in het kader van burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Besef van jezelf en de ander
  • Keuzes maken en zelfmanagement
  • Relaties kunnen hanteren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven