Christelijke Basisschool Goudenstein

Vredeplein 1 4175 HA Haaften

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Goudenstein
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Goudenstein
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Goudenstein
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Goudenstein
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Goudenstein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Dit schooljaar heeft de school aan de verplichte Landelijke Doorstroomtoets meegedaan. Deze is in de plaats gekomen van de Eindtoets.

Wij gebruiken de toets van Leerling in Beeld (CITO) hiervoor.

De gegevens worden automatisch in augustus gepubliceerd. 

Maar de uitkomsten van de toets waren van mooie kwaliteit.

Ook de schooladviezen voor het VO die op basis van de uitkomsten van de Doorstroomtoets gegevens zijn, worden automatisch gepubliceerd. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per jaar worden de Cito-toetsen afgenomen: Midden en Eind. We nemen de toetsen af voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, woordenschat en spelling. De resultaten worden tijdens de groepsbesprekingen geanalyseerd en geëvalueerd door de leerkracht en de intern begeleider. Die analyse vindt plaats op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Op leerling- en groepsniveau worden de resultaten gebruikt voor de afstemming van de instructie en de leerstof. Op schoolniveau worden de resultaten gebruikt als belangrijke input voor de ontwikkeling van onderwijskundig beleid. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Informatiemiddag. Tijdens de informatiemiddag zal er een VO hoek zijn ingericht! In deze hoek kunt u informatiefolders krijgen van de verschillende VO scholen in de omgeving.   

Centrale Eindtoets wordt doorstroomtoets. De eindtoets in groep 8 wordt een doorstroomtoets. Deze naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo.  

Tijdpad advisering. Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:  

# Eind groep 7 krijgen de ouders een richtinggevend advies. Waardoor je als ouders en leerlingen al wat gerichter kunt gaan kijken naar VO scholen in de omgeving.  

# November/december  nemen we de NIO af. De NIO is de afkorting voor Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau. Het verschil tussen de NIO en de Cito is dat de Cito meet wat uw kind geleerd heeft op de basisschool (de feitelijke schoolprestaties) en de NIO bepaalt wat uw zoon of dochter 'in huis heeft' (de mogelijke schoolprestaties).  

# Leerlingen ontvangen in januari hun voorlopig schooladvies.  

# Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.    

Aanmelding VO. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.  

Open dagen/informatie momenten. Al in september beginnen VO scholen al met open dagen/informatie avonden enz. Wees alert op deze momenten, want dit is voor u als ouders de uitgelezen kans om u goed te laten informeren.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons voornaamste doel is dat kinderen zich ontwikkelen tot evenwichtige mensen, verantwoordelijke burgers, in een veilige schoolomgeving, waarin het geloof in God meegegeven wordt.

Het gevoel van veiligheid is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen hebben leerkrachten nodig die liefdevol, eerlijk en betrouwbaar zijn; en een schoolomgeving waarin de veiligheid gewaarborgd wordt met duidelijke regels en afspraken en leerkrachten die daarop toezien. 

In een veilige omgeving kunnen kinderen leren om op zichzelf te vertrouwen en anderen te vertrouwen. We gebruiken daarvoor de Kanjertraining. Het geloof in God is voor ons de basis, de inspiratie en het voorbeeld van veiligheid en vertrouwen. 

Voor kinderen is respect voor de ander niet altijd vanzelfsprekend. Zij denken meer zwart-wit en zijn in sommige fasen van hun ontwikkeling vooral op zichzelf gericht. Daarom is ons onderwijs erop gericht dat kinderen leren om naar zichzelf te kijken, wie zij zijn, wie en wat hen tot nu toe heeft gevormd; en tevens leren om zich te verplaatsen in de ander en zijn of haar manier van denken en reageren. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven