<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Niet alle groepsleerkrachten zijn of worden opgeleid om bevoegd bewegingsonderwijs te geven. Daarom is er een vakleerkracht bewegingsonderwijs op school die deze lessen overneemt en professioneel gymles geeft.
Het onderwijs in groep 1 en 2 wordt verdeeld over de volgende vakken:
- Godsdienst: zingen en drie keer in de week luisteren naar een Bijbelverhaal.
- Buitenspelen
- Sociale ontwikkeling: prentenboeken en rollenspel vanuit de Kanjertraining.
- Werken met ontwikkelingsmateriaal: kinderen leren rond rekenen, woordenschat, taal, creativiteit, sociaal- emotioneel en spel via activiteiten of spelmateriaal.
- Rekenen
- Taal
- Bewegingsonderwijs: gym in het speellokaal.
- Drama
- Muziek
Op de Goudenstein hebben we het basisprincipe van Passend Onderwijs al heel lang omarmd: we gunnen ieder kind een schoolperiode in de eigen omgeving, dichtbij huis, samen met de andere kinderen uit het dorp. We richten ons primair op de mogelijkheden en de kansen, niet op de beperkingen en bedreigingen. Indien nodig overleggen we met ouders waar de grenzen liggen en wat de mogelijkheden en alternatieven zijn.
Het lukt niet altijd op de reguliere basisschool. Sommige kinderen zijn aangewezen op speciaal basisonderwijs of een school voor speciaal onderwijs. Bepo (Samenwerkingsverband Betuws Passend Onderwijs) stelt vast of een leerling toelaatbaar is tot deze vormen van onderwijs en werkt daarom nauw samen met deze onderwijsinstellingen. De zorg voor kinderen is echter niet alleen de verantwoordelijkheid van het onderwijs. Daarom werkt BePO intensief samen met ketenpartners uit de jeugdgezondheidszorg, de jeugdhulpverlening en het maatschappelijk werk.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het schoolondersteuningsprofiel van Goudenstein wordt binnen het samenwerkingsverband BEPO komend schooljaar opnieuw uitgewerkt. Binnen dit SOP zal de extra ondersteuningsbehoefte beschreven worden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.