OBS de Wielewaal

Vredeplein 1 4175 HA Haaften

  • We heten alle kinderen en ouders fluitend welkom in het nieuwe schooljaar! Een zonnige groet van het team OBS de Wielewaal.
  • Wij zijn trots op ons groene schoolplein waar de kinderen fantasierijk kunnen spelen.
  • De Wielewaal is in beweging. Net als de wereld om ons heen. We houden van gezelligheid en er heerst een plezierige warme sfeer op school.
  • De Wielewaal is een gezonde school; we leren de leerlingen op een gezonde manier het leven in te stappen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2022-2023 hebben alle leerlingen van groep 8 op OBS De Wielewaal de Centrale Eindtoets gemaakt. Lezen, taalverzorging en rekenen zijn de subdomeinen die getoetst worden op de Centrale Eindtoets. Samen vormen deze domeinen een belangrijke basis voor succes in het voortgezet onderwijs en verder. Het referentiekader voor taal en rekenen maakt onderscheid in fundamenteel niveau (wat in principe ieder kind bij het verlaten van de basisschool moet beheersen) en streefniveaus (waar we naar streven). 

Onze school heeft dit jaar boven het landelijk gemiddelde gescoord. Alle leerlingen van groep 8 beheersen de fundamentele doelen voor lezen, taalverzorging en rekenen. Daarnaast beheersen alle leerlingen het streefniveau voor lezen, 63% het streefniveau voor taalverzorging en 38% het streefniveau voor rekenen. 

De leerlingen hebben gescoord naar kunnen en zijn uitgestroomd naar een passend niveau. De schoolscore is afhankelijk van de samenstelling van de groep. We hebben leerlingen goed in beeld en hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen. De leerlingen stromen uit naar het niveau dat van hen verwacht mag worden.

In onderstaande grafieken worden data gebruikt van de laatste drie schooljaren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

OBS de Wielewaal werkt opbrengstgericht. We werken met het informatiesysteem 'Leeruniek' om de resultaten te analyseren en evalueren.

Resultaten: De school verzamelt gegevens over de leeropbrengsten van de leerlingen en stelt vast wat de school wil bereiken. Dit noemen we de schoolambities. De schoolambities worden in Leeruniek beschreven. Dat doen we voor de vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en taal/spelling.

Evalueren: Er vindt twee keer per jaar (februari en juni) een analyse plaats van de methode-onafhankelijke toetsen (CITO). Het team bespreekt dit samen op schoolniveau en zet dit om in acties/afspraken. De leerkrachten analyseren de gegevens van de eigen groep op leerling- en groepsniveau. Daarnaast worden de methodetoetsen door de leerkrachten geëvalueerd. Hierop volgen acties/ afspraken. In de planning voor groep 3 t/m 8 zijn alle lessen van alle vakken van de week opgenomen met daarbij de verdeling in instructie en zelfstandig. Niveaugroepen zijn onderverdeeld in basis, intensief en verrijkt. De dagelijkse cyclus wordt bijgehouden in de groepsmap: welke leerlingen hebben naast de niveaugroepen nog extra/ aanvullende instructie nodig na de gegeven les. Er kan een aanvullende instructie gepland worden.

Aanpassingen: Op basis van de analyse bepalen we welke aanpassingen voor de aanpak worden vastgesteld: indeling van de instructiegroepen, ondersteunend materiaal en / of leerkracht handelen. We kijken welke ondersteuning het kind nodig heeft om de doelen te behalen en te beheersen. Concreet betekent dit, dat er bij de basisvakken begrijpend en technisch lezen, rekenen en bij spelling in iedere jaargroep op 3 niveaus wordt gewerkt. Een groep leerlingen die de leerstof gemakkelijk aan kan (verrijkt), een groep die gebaat is bij het volgen van de basisinstructie (basis) en tot slot een groep leerlingen die instructieafhankelijk is en meer aandacht en begeleiding nodig heeft van de leraar om tot presteren te komen (intensief). 

Doen: Op basis van de analyse maken we nieuwe plannen. We formuleren de door ons als team vastgestelde doelen aan de hand van ambities die zijn gerelateerd aan vastgestelde schoolstandaarden. We maken passende onderwijsarrangementen waarin alle leerlingen tot hun recht komen.

We gebruiken ook kind-specifieke informatie om tot een goed aanbod te komen voor elk kind. Het geeft informatie over wat elk kind specifiek nodig heeft. Het kenmerkt elk kind en maakt elk kind uniek.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. De wet die dit regelt is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. De wet gaat in vanaf schooljaar 2023-2024. De planning is als volgt:

Eind groep 7: Op basis van de resultaten van het LVS eind groep 7 en de observaties van de leerkracht op leergebied en sociaal-emotioneel gebied wordt een voorlopige indicatie van het mogelijk doorstroomniveau in groep 8 gegeven aan de leerlingen. Bij het adviesgesprek zijn aanwezig: de leerling, de ouder(s) en de leerkracht van groep 8.

Groep 8:

  • De school meldt zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor de doorstroomtoets.
  • Eind oktober worden de methode-onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld (LVS) bij groep 8 afgenomen.
  • De NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) wordt in november afgenomen met vragenlijsten over sociaal-emotionele ontwikkeling bij leerlingen die een voorlopige indicatie hebben gekregen t/m VMBO-Theoretische Leerweg (VMBO-TL). Dit gebeurt op onze eigen school door de IB'er. Ouders en leerlingen vanaf 12 jaar moeten toestemming geven voor het onderzoek. De NIO uitslag wordt besproken met de leerling en ouders.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Dit advies wordt gegeven op basis van de resultaten van het LVS, de observaties van de leerkracht op leergebied en sociaal-emotioneel gebied en eventueel de resultaten van de NIO. Bij het adviesgesprek zijn aanwezig: de leerling, de ouder(s) en de leerkracht van groep 8.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. De uitslag van de doorstroomtoets wordt besproken met ouders en kind. Is de uitslag van de doorstroomtoets hoger dan het voorlopig advies? Dan wordt het advies in principe bijgesteld (tenzij dit het belang van de leerling zou schaden). Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich met hun definitieve advies aan op de middelbare school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is voor iedereen een plezierige en veilige omgeving met veel interactie en communicatie. We vinden het belangrijk dat iedereen met plezier naar school toe gaat en daarom hebben we ook afspraken gemaakt. Wanneer een leerling zich veilig voelt en zichzelf mag zijn, is de basis voor een goede leermogelijkheid gelegd. Op school zijn we actief met de Kanjertraining. We geven wekelijks een Kanjerles. Ieder teamlid volgt de Kanjertraining. De Wielewaal is een school waar de interesses, talenten, kwaliteiten en dromen van de kinderen gezien en ontwikkeld worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We vertrouwen elkaar
  • We zien elkaar
  • We werken samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In november 2022 heeft de inspectie een onderzoek gedaan bij OBS De Wielewaal. Het oordeel van de inspectie was, dat de kwaliteit onvoldoende was. De aanbevelingen uit het rapport zijn in het kort:

- instructies beter afstemmen op het niveau

- maak scherpe analyses

- burgerschapsonderwijs dient doelgericht, in samenhang en planmatig aangeboden te worden

- onderwijsresultaten waren de afgelopen jaren onvoldoende

- de school heeft onvoldoende ambitieuze, heldere, toetsbare delen geformuleerd

- het gevoerde beleid wordt onvoldoende geëvalueerd

- leerlingen die goed presteren mogen meer worden uitgedaagd

De inspectie zag een positieve interactie en een prettig pedagogisch klimaat en een team dat zichzelf verbetert. Dat gebeurt in een veilige sfeer.

Uiteraard heeft het team sinds november 2022 niet stilgezeten. We zijn scherper gaan analyseren, formuleren duidelijke doelen en toetsen of we die behalen. Daarnaast werken we in een cyclisch proces aan onze didactische en pedagogische vaardigheden. Kinderen die goed presteren krijgen uitdaging in de flexklas of met Spaanse les.

Terug naar boven