Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we voornamelijk volgens het leerstofjaarklassen systeem in combinatiegroepen. Kinderen leren van en met elkaar. Met sommige vakken en met sommige leerlingen werken we groepsdoorbrekend (flexklas en Spaans). We werken voor de vakken taal, spelling en rekenen op een gedifferentieerde manier waarbij we onderwijs op maat geven. Naast de leerkrachten zijn er onderwijsondersteuners die in en naast de klas helpen met het geven van onderwijs op maat.
Wij zijn een IPC-school (IPC staat voor International Personal Curriculum). De vakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek, ICT, muziek en beeldende vorming vallen daaronder en worden thematisch aangeboden. Burgerschap is een rode draad door de school. Het komt onder andere aan de orde bij IPC en de Kanjertraining (sociaal-emotionele ontwikkeling). De meeste lessen maken de kinderen in werkboeken en schriften. Daarnaast zetten we chromebooks in.
's Middags werken de groepen 1 t/m 8 thematisch volgens de methode van IPC.
Zorgplicht en toelatingsbeleid
Nieuwe ouders nodigen we uit voor een rondleiding en een verkennend gesprek. Eventueel vragen we u aanvullende informatie, mogelijk ook bij een vorige school. Als er geen bijzondere behoeften zijn, kan uw kind worden aangemeld en ingeschreven. Heeft uw kind wel speciale onderwijsbehoeften, dan kijken we of we dit zelf kunnen bieden of dat we u beter kunnen verwijzen naar een andere school. In het algemeen leggen we vast in ons 'schoolondersteuningsprofiel' (zie scholen op de kaart) welke zorg we kunnen bieden. In de praktijk wordt er per individu gekeken wat er mogelijk is.
Ouders die voor onze school kiezen, kiezen voor inclusiviteit. OBS de Wielewaal is een inclusieve school, waarbij zoveel mogelijk thuisnabij onderwijs wordt gegeven aan de leerlingen. Wij hebben een groot netwerk op het gebied van zorg voor kinderen, wij investeren in de socialisatie en persoonlijke ontwikkeling van kinderen. Wij spreken de talenten aan van leerlingen, waarbij we muziek, dans, drama, creativiteit, natuurbeleving en Spaans aanbieden. We zorgen ervoor dat kinderen zich maatschappelijk betrokken voelen en dat ieder kind zich veilig voelt op onze school. Wij vinden het van belang dat alle kinderen onderwijs kunnen volgen in de groep. Daartoe onderzoeken we welke onderwijsondersteuning de leerling nodig heeft en bieden dat zoveel mogelijk (in samenwerking met andere organisaties) aan op OBS De Wielewaal. Het doel is, dat leerlingen zich in een continu proces ontwikkelen en ten minste het fundamenteel referentieniveau behalen.
Daarnaast werken we met het protocol meer/hoogbegaafdheid. Naast het compacten en verdiepen in de groep, hebben we de mogelijkheid om de leerlingen te laten deelnemen aan Spaans of de Flexklas.
Sommige leerlingen hebben meer specialistische ondersteuning nodig vanuit (zeer) specifieke onderwijsbehoeften. Hier gaan wij samen op zoek naar een passende oplossing voor het kind. We werken hiervoor optimaal samen met andere basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs in het samenwerkingsverband.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het komende jaar zullen we vooral focussen op onze kwaliteitsverbetering. Daarbij past ook dat we beter zicht krijgen op de leerlingen en daardoor beter onderwijs op maat kunnen geven. Daar zijn alle leerlingen bij gebaat, ook (en vooral) leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Verder zijn er op dit moment geen plannen om onze ondersteuning verder uit te breiden.
Wij onderhouden een goede samenwerking met kinderopvangorganisaties en peuterspeelzalen. Er is regelmatig overleg en er vindt een warme overdracht plaats. De leerlingen die VVE hebben gehad op de peuteropvang nemen op de basisschool deel aan de taalklas. Ze worden dan meerdere keren per week in een kleine groep ondergedompeld in een 'taalbad'. Wij besteden veel aandacht aan taal binnen een rijke leeromgeving.