Basisschool De Triangel

Willem Vliegenstraat 7 6271 DA Gulpen

  • Schoolfoto van Basisschool De Triangel
  • Schoolfoto van Basisschool De Triangel
  • Schoolfoto van Basisschool De Triangel
  • Schoolfoto van Basisschool De Triangel
  • Schoolfoto van Basisschool De Triangel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het basisonderwijs zijn scholen verplicht om in groep 8 een eindtoets af te nemen. Met de eindtoets kunnen kinderen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. In groep 8 wordt een zogenaamd Slotoffensief ingezet. Samen met de leerlingen wordt er gekeken wat er nog nodig is om zo optimaal mogelijk op de gewenste vorm van voortgezet onderwijs te kunnen starten.
Naast bovenstaand is het allerbelangrijkst dat de kinderen zich veilig voelen in de groep, dat ze hun gevoelens/gedachten durven uit te spreken. Dat vereist van ons als leerkrachten een kwetsbare, open houding. 

In schooljaar 2022-2023 hebben 50 leerlingen van groep 8 de eindtoets gemaakt: Route 8. Dat is het derde jaar voor BS De Triangel. Het maken van de toets verliep fijn: er was een duidelijk instructiefilmpje voor kinderen en voor de leerkrachten. Het programma werkte prima. Kinderen hebben het adaptieve als heel fijn ervaren. Ook het meekijken op de monitor en kinderen een signaal geven als ze te snel werkten werd als prettig ervaren. De kinderen vertelden achteraf dat ze goed hun best hadden gedaan en dat was terug te zien in de resultaten en aan de werkhouding en concentratie tijdens de toets.

Er wordt landelijk steeds minder naar een eindscore gekeken maar steeds meer naar de referentieniveaus die de kinderen behalen op de drie domeinen. En natuurlijk blijft iedereen nieuwsgierig naar het VO-advies.

Het onderdeel Taal wordt opgesplitst in leesvaardigheid en taalverzorging.
Bij leesvaardigheid heeft
1/ 50 < 1F behaald: 2 % t.o.v. 2 % landelijk.
8/50 lln hebben 1 F behaald: 16 % t.o.v. 28 % landelijk
41/50 lln hebben 1 F en 2F behaald: 82 % t.o.v. 70 % landelijk

Bij taalverzorging heeft
1/ 50 < 1F behaald: 2 % t.o.v. 3 % landelijk
8/50 lln hebben 1 F behaald: 16 % t.o.v. 38 % landelijk

41/50 lln hebben 1 F en 2F behaald: 82 % t.o.v. 59 % landelijk

Bij rekenen hebben

3/50 < 1 F behaald: 6 % t.o.v. 8 % landelijk

22/50 lln hebben alleen 1F behaald: 50 % t.o.v. 52 % landelijk

25/50 lln hebben 1F en 1S behaald: 50 % t.o.v. 40 % landelijk

We zien dat rekenen minder goed is gemaakt dan taal. Dat was vorig jaar ook op Route 8. We hebben hier middels het slotoffensief extra op ingezet. Landelijk zijn alle vier de onderdelen op hetzelfde niveau gemaakt.

We liggen met een totaalscore van 209 gemiddeld op rekenen wel boven 200 van het landelijk gemiddelde.

Bij leesvaardigheid scoort de Triangel 204 t.o.v. 200 landelijk.

Op taalverzorging scoort de Triangel 217 t.o.v. 200 landelijk.

Bij Taal totaal scoort Triangel 211 t.o.v. 200 landelijk.




Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met ingang van 1 februari 2016 beoordeelt de inspectie de tussenresultaten van scholen in het primair onderwijs niet meer. De inspectie blijft het belangrijk vinden dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van de kinderen goed volgen. We vragen van elke leerkracht om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen. De resultaten van ons onderwijs kunnen afgelezen worden uit methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden (Cito) toetsen. Zo kunnen problemen vroegtijdig worden gesignaleerd. Als kinderen extra zorg nodig hebben, wordt bekeken in welke mate hulp kan worden ingezet. De leerkracht en de interne begeleider houden nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij en schakelen daar waar nodig hulp in. Tevens maakt de school elk jaar een schoolzelfevaluatie, waarbij aparte doelen gesteld worden op zowel leerling-, groeps- als schoolniveau.

Onze schoolzelfevaluatie van '22-'23 geeft het volgende beeld:

We zien een zorgsignaal bij:

Groep 6: Begrijpend lezen en spelling

Groep 7: Spelling werkwoorden

In de groepen 3,4,5 en 8 hebben we geen enkel zorgsignaal t.o.v. het landelijk gemiddelde. Er zijn wel vakken die net op de grens liggen zoals de DMT in groep 5 en rekenen en spelling werkwoorden in groep 8. Inmiddels weten we (eind '22/'23) dat onze schoolnorm 1F behaald is en 1S bijna voor groep 8.

In groep 6 zien we alle leerlingen groeien t.a.v. hun eigen lijn, echter het landelijk gemiddelde is hiermee nog niet bereikt. We hebben dit geanalyseerd en de verklaringen hebben we vertaald in acties. Deze worden gecontinueerd en in groep 7 nogmaals verbreed met extra RT.

In groep 7 zagen we bij de analyse dat de leerlingen de regels gingen 'over-toepassen'. Ook zien we dat bepaalde onderdelen nog niet of te weinig in het aanbod zaten voordat deze toets werd afgenomen. Met name de regels bij 'verleden tijd'. De komende periode komen deze regels veelvuldig aan bod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze procedure in het kort

Stap 1: Het voorlopige advies

Einde schooljaar groep 7 zal het eerste adviesgesprek met de kinderen en ouders plaatsvinden. Dit advies is na overleg met de intern begeleider en de leerkrachten groep 6, 7 en 8 tot stand gekomen.   

Het schooladvies is gebaseerd op ‘harde’ (cijfermatige) en ‘zachte’ (persoonlijke) gegevens: 

? Toetsresultaten in groep 6, 7 (en 8); 

? Sociaal emotionele ontwikkeling; 

? Werkhouding, motivatie en gedrag; 

? Indien er sprake is van een ‘ondersteuningsbehoefte’ voor passend onderwijs dan wegen de geboden ondersteuning en het effect daarvan ook mee.

Vanwege kansengelijkheid voor al onze kinderen wordt de thuissituatie niet meegenomen in het advies.

Stap 2: Het leidende advies

Na de 'CITO leerling in beeld' gr 8 toetsen bespreken we samen met de intern begeleider nogmaals de kinderen en komen we tot het leidende advies. Daarna zullen we de ouders en kinderen oproepen voor het ‘eindgesprek’*. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

Stap 3: De doorstroomtoets

Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Bij ons is dat Route 8. Krijgt een leerling vanuit de doorstroomtoets een hoger advies dan het schooladvies? Dan gaan wij opnieuw over het schooladvies nadenken. Deze heroverweging kan ervoor zorgen dat het advies omhoog wordt bijgesteld. Indien het niet wordt bijgesteld, wordt dit onderbouwd.

Taken van de school:
Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Wettelijk moeten basisscholen uiterlijk 24 maart een schriftelijk schooladvies geven. Het advies van de school is leidend voor de aanname op het voortgezet onderwijs. Het advies is niet onderhandelbaar; al luisteren we wel naar argumenten van de ouders. De school zorgt voor voldoende voorlichting naar ouders en leerlingen toe wat betreft de middelbare scholen. De school bespreekt alle schoolverlaters met de mentor van het voortgezet onderwijs. 

Verantwoordelijkheid van de ouders:

De ouders zijn aanwezig op de adviesgesprekken. De ouders zullen zich oriënteren op de nieuwe school d.m.v. het bezoeken van Open Dagen. Tussen 25 maart en 31 maart moet de leerling zijn aangemeld bij het voortgezet onderwijs.

Wanneer ouders het niet eens zijn met het advies is het van belang dat eerst met de school wordt gedeeld welke argumenten hiervoor zijn. Mogelijk dat het beeld niet compleet was. Dit dient te gebeuren voordat het definitieve advies wordt uitgebracht. Wanneer ouders het niet eens zijn met het definitieve advies is het van belang eerst elkaar goed te horen. In geval van meningsverschil kan de ouder via de klachtenprocedure de klacht indienen. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Kindercirkel biedt een veilige plek voor alle kinderen en medewerkers. Vanuit deze veiligheid werken we in vertrouwen aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Onze pedagogische huisstijl is hiervoor de basis. We besteden preventief en indien nodig curatief aandacht aan het welbevinden en de sociale emotionele ontwikkeling van de leerling. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • vertrouwen
  • verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 18 en 19 april 2016 heeft de inspectie basisschool de Triangel bezocht en geconstateerd dat de school haar kwaliteit op orde heeft.

Terug naar boven