Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. Ieder schooljaar bekijken we welke combinatieklassen er gevormd moeten worden. De indeling van combinatiegroepen vindt plaats op basis van ontwikkeling bij de leerling, beoordelingen, scores, vriendschappen. De instructielessen worden in het algemeen in de groep aangeboden. Na de eerste instructie kunnen groepen leerlingen op het leerplein aan de slag met hun opdrachten (en takenkaart). In het groepslokaal wordt extra instructie gegeven.
* De school werkt met de Speelpleziermethodiek, waardoor er een bepaalde overlap zit in de aangegeven vakken.
Verantwoording verplichte onderwijstijd
https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html
De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Op verzoek van ouders/verzorgers kan een leerling worden vrijgesteld van deelname aan de gymnastieklessen op basis van een medische indicatie. In dat geval kan de school in plaats van de gymnastiekles een alternatief lesprogramma aanbieden wanneer dit organisatorisch uitvoerbaar is.
Zie onze website voor het actuele schoolondersteuningsplan (SOP).
BS. De Triangel en S.B.O. Bernardus zijn samen gehuisvest in de Kindercirkel. Elke school heeft zijn eigen concept afgestemd op o.a. de eigen leerling-populatie. Echter daar waar mogelijkheden zijn, zijn de concepten op elkaar afgestemd en wordt er samengewerkt. Wij vinden een goed pedagogisch klimaat erg belangrijk. De basis hiervoor wordt gelegd door een optimale samenwerking met ouders, bestuur en natuurlijk de kinderen. De leerlingen komen graag naar school, ze voelen zich prettig en veilig. Een belangrijke basis om het leren te bevorderen. Goed met elkaar omgaan, tolerantie en respect voor elkaar hebben staat hoog in ons vaandel. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor schoolsucces is een goede samenwerking tussen kinderen, ouders en school. De Triangel (=driehoek) is daarvan het symbool. Deze triangel treft u ook weer aan in het logo. Een triangel met drie kinderen, waarvan er één een aanwijsstok omhoog houdt. Samenwerken is en blijft een belangrijk speerpunt binnen onze school. Wij willen dat kinderen leren. Leren hoe te leren. Wij willen dat kinderen elke dag met plezier naar school komen. Wij werken daarom aan een goede sfeer in de groepen. Ons grootste doel is om uit het kind te halen wat erin zit en de talenten te ontdekken.
Onze school is een reguliere basisschool. Wij verzorgen onderwijs voor leerlingen die het reguliere proces doorlopen. Soms zijn er andere onderwijsbehoeften. Onze school vindt het belangrijk om goed in kaart te brengen wat deze behoeften zijn en wat deze behoeften vragen van het onderwijs. Wij kunnen vervolgens bepalen of wij deze vraag tegemoet kunnen komen. In principe staan wij open voor alle leerlingen, mits wij en ouders vertrouwen hebben om aan de behoeften tegemoet te komen. In de regel kunnen wij beter tegemoet komen aan leerproblemen, dan gedragsproblemen. Dat heeft ook te maken met de capaciteiten en faciliteiten van de school. In dit overzicht leest u welke specialismen wij op school hebben.
Er kunnen zich situaties voordoen, waarin de grenzen aan de zorg voor de kinderen worden bereikt:
Verstoring van rust en veiligheid. Indien sprake is van een onderwijsbehoefte waarbij zich ernstige gedragsproblemen voordoen die leiden tot ernstige verstoringen van de rust en de veiligheid in de groep. De grens is bereikt als wordt vastgesteld dat het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan de gehele groep en aan de betreffende kind te bieden en / of als de veiligheid van het betreffende kind, de groep of de leerkracht niet meer te garanderen is.
Onbalans tussen verzorging/behandeling – onderwijs. Indien een kind een handicap heeft, die een zodanige verzorging / behandeling vraagt dat daardoor zowel de zorg en behandeling voor het betreffende kind, als het onderwijs aan het betreffende kind onvoldoende tot zijn recht kan komen. De grens is bereikt als wordt vastgesteld dat het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan het betreffende kind met een handicap te bieden.
Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen. Indien het onderwijs aan het kind met een specifieke onderwijsbehoefte een zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht dat daardoor de tijd en aandacht voor de overige kinderen in de groep onvoldoende of in het geheel niet kan worden geboden. De grens is bereikt wanneer het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan de kinderen in de groep
Gebrek aan zorgcapaciteit. In het verlengde van de onder verstoring van het leerproces voor de andere kinderen beschreven situatie is de school niet in staat een kind met een specifieke onderwijsbehoefte op te nemen vanwege de zwaarte en het aantal zorgleerlingen dat al in een bepaalde groep voorkomt. Per aanmelding zal de afweging moeten plaatsvinden of er voldoende zorgruimte aanwezig is.
Verstoring van het leerproces. Kinderen die door ziekte teveel verzuimen
Grenzen aan leerbaarheid van kinderen
Gebouw: Het gebouw is op zich wel geschikt voor kinderen met een lichamelijke handicap. Er zijn MIVA faciliteiten. Wij vinden dat kinderen recht hebben op goede begeleiding. Dit kunnen wij helaas voor een beperkte groep kinderen niet bieden. Wij denken hierbij op dit moment aan:
• Wanneer kinderen gewetenloos handelen, extreem agressief gedrag vertonen, waardoor de veiligheid en het welbevinden van de kinderen in gevaar komt (groep, lkr .etc)
• Noodzakelijk medisch handelen welke niet op of door school verzorgd kan worden
• Wanneer er structurele 1 op 1 begeleiding nodig is
• Kinderen waarbij er sprake is van complexe co-morbiditeit
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen cluster Heuvelland zorgen wij voor een dekkend netwerk waarbij we gebruik maken van elkanders kennis en specialisten. In kenniskringen komen zij steeds samen om te werken aan gedeeld beleid of verrijking met nieuwe inzichten. Ook worden er nascholingen door hen georganiseerd, zoals 'slimme kleuters'.
Komend jaar richten wij ons op:
- Rekenen: komen tot een gezamenlijk rekenbeleid waarin iedere school gebruik kan maken van expertise om de leerlingen extra te kunnen ondersteunen.
- Aanvankelijk lezen: versterken van de toolbox wanneer leerlingen niet tot lezen komen via de klankanalytische wijze. Van vroegsignalering (voorschotbenadering groep 2) tot tijdige interventie wanneer het moeizaam blijft gaan. Bijvoorbeeld door Toch Nog Leren Lezen in te zetten. Niet afwachten, maar aanpakken is het doel van deze nascholing.
Daarnaast hebben we sinds twee jaar een taalklas in Vaals voor kinderen ouder dan 6 jaar opgezet. Deze laat goede resultaten zien. Momenteel onderzoeken we ook de mogelijkheden voor een taalklas 4-6 jaar in Eys, echter vanwege de noodzakelijke onderwijsvoorziening voor de Oekraïense leerlingen is dit uitgesteld.
De ontwikkeling van kleuters wordt gekenmerkt door grote behoefte aan beweging, herhaling en spel. Dit is waarom we binnen de school werken met de Speelpleziermethodiek.Het bevorderen van de totale ontwikkeling van het jonge kind gebeurt door het observeren, stimuleren, begeleiden en verrijken van spelactiviteiten. Spelactiviteiten zorgen voor veel kansen op het sociaal- emotionele vlak, maar zijn ook essentieel voor de cognitieve ontwikkeling, omdat ze taal en denken beïnvloeden. Binnen ons ontwikkelingsgericht onderwijs wordt gesteld dat wanneer het onderwijs betekenis heeft voor een kind, zijn betrokkenheid en daardoor zijn leeropbrengst hoger zal zijn dan wanneer dat niet het geval is. Spel wordt niet alleen gezien als een natuurlijke, spontane neiging van jonge kinderen, maar ook als een sociaal-culturele activiteit van mensen. Ons onderwijs is gericht op actief burgerschap, sociale integratie en op kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten. Binnen de spelactiviteiten wordt er geleerd. Belangrijk is dat er een zone van naaste ontwikkeling tot stand komt. Niet alleen leerlingen spelen samen, maar ook leerlingen en leerkracht. Door middel van dit samenspel en gedegen observaties wordt duidelijk welke interventies er nodig zijn om kinderen een steuntje in de rug te geven om iets nieuws te leren, adequater te handelen of zelfstandiger te denken. Leermomenten worden door de leerkracht tijdens het spel opgespoord, zodat het doelgerichte leren een onderdeel wordt van het spel. Doelen worden nagestreefd, maar er blijft constant oog voor het onvoorspelbare. Kinderen beslissen voor een groot gedeelte zelf in welke hoek ze gaan werken en wat ze daar doen. Dit bevordert dat vanuit hun intrinsieke motivatie werken, zo speelt eigenaarschap ook bij het jonge kind al een grote rol. Doordat de leerkracht hun hierin begeleid en observeert hebben de kinderen niet in de gaten dat de leerkracht met ze werkt maar krijgt de leerkracht wel een duidelijk beeld van het kind. Omdat ontwikkelingsprocessen van jonge kinderen niet ordelijk en geleidelijk verlopen, zijn gedegen observaties erg belangrijk. Hiervoor gebruiken wij observatiemiddelen die passend zijn bij het aanbod en horen bij de methodiek. Er wordt rekening gehouden met de rijping van de hersenen en er is kennis van het motorische aspect bij het didactische leren. Toetsen worden bij het jonge kind dan ook alleen gebruikt als middel om observaties te staven of om aan het denken gezet te worden. Op deze manier wordt er steeds getracht de juiste aanpak te kiezen, zowel voor de individuele leerling als voor de gehele groep.
Binnen gemeente Gulpen-Wittem zijn we ook gestart met Voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.