School voor Speciaal Basisonderwijs St Bernardus

Willem Vliegenstraat 5 6271 DA Gulpen

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs St Bernardus
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs St Bernardus
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs St Bernardus
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs St Bernardus
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs St Bernardus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten van onze schoolverlaters

De resultaten van ons onderwijs laten zich het beste zien in de schoolkeuze en schoolsoort van de schoolverlaters. Afgelopen schooljaar hebben onze schoolverlaters voor de zesde keer een eindtoets gemaakt. We hebben weer gekozen voor de ROUTE 8 toets. ROUTE 8 is een digitale, adaptieve toets die door het ministerie erkend is als eindtoets voor groep 8. De leerlingen maken deze toets op de computer en de moeilijkheidsgraad past zich tijdens het maken van de toets aan aan het niveau van de leerling. 

Schooladviezen:

Elke leerling heeft een eigen Ontwikkelingsperspectief en hierin wordt het uitstroomperspectief al in een vroeg stadium omschreven. De leerlingresultaten en de onderwijsbehoeften zijn leidend voor de uitstroom. De leerling ontvangt een gepast onderwijsarrangement dat tegemoet komt aan de onderwijsbehoeften van de leerling. We hebben hoge verwachtingen van elke leerling en stellen daarom hoge doelen.

Onze schoolresultaten laten zich het beste zien in het uitstroompercentage naar schoolsoort in relatie met de leerlingkenmerken. Elk jaar brengen we de opbrengsten van de schoolverlaters in beeld. Om de opbrengsten goed te interpreteren maken wij gebruik van de normen die de inspectie hanteert. In het risicomodel dat de inspectie nu hanteert kijkt men naar de omvang van de uitstroom naar het praktijkonderwijs. Daarnaast kijkt men naar de gemiddelde leeropbrengsten van diverse vakgebieden in relatie met gemiddeld IQ. 

De schooladviezen vanuit Route 8 in 2022-2023 zijn als volgt:

50% van de leerlingen heeft op VMBO BB / VMBO Kader gescoord.

50% van de leerlingen heeft op PRO / VMBO BB gescoord.


Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Hoe ontwikkelt je kind zich? Ook als ouder wil je dat natuurlijk weten.

Een betrouwbaar beeld met inzicht in mogelijkheden is belangrijk. Welke informatie draagt bij aan een goed beeld?

  • Observaties
  • Werkjes
  • Methodegebonden toetsen
  • Leerwerkhouding
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Leerlingvolgsysteem

De toetsen geven objectieve informatie over wat kinderen kunnen en hoe vaardig ze zijn, zodat je weet waar een kind staat. Leerkrachten leren hier veel van en zijn de belangrijkste schakel bij het combineren van de verschillende gegevens. De toetsen helpen ze om ieders talent te zien en eerlijke beslissingen te nemen, zodat kinderen de kans krijgen zich maximaal te ontwikkelen. Cito ondersteunt door inzicht te geven in de groei van iedere leerling.

Uw kind maakt zowel toetsen uit de lesmethodes als de toetsen van het het leerlingvolgsysteem (LVS) Leerling in beeld van Cito. Wat is het verschil?

De methodetoetsen (niet van Cito) zijn bedoeld om vast te stellen of je kind de lesstof die net behandeld is voldoende beheerst. De leerkracht weet zo of je kind door kan gaan in de methode of dat herhaling wenselijk is.De toetsen van ons leerlingvolgsysteem hebben een ander doel: het vaardigheidsniveau van je zoon of dochter ten opzichte van leeftijdsgenoten laten zien én zijn of haar ontwikkeling nauwkeurig volgen. Is je kind gegroeid? De toetsen van een leergebied - bijvoorbeeld Spelling of Rekenen-Wiskunde - zijn door een speciale meettechniek allemaal aan elkaar gekoppeld. De score van de toets in groep 3 kun je hierdoor bijvoorbeeld vergelijken met de score van de toets in groep 4. Zo is direct duidelijk of je kind vooruit is gegaan. De LVS-toetsen zijn methode-onafhankelijk (horen niet bij een lesmethode), en meten de algehele vaardigheid op een bepaald domein, bijvoorbeeld woordenschat bij taalvaardigheid. Ze toetsen 'over de lesstof heen' en worden meestal twee keer per schooljaar afgenomen. 

De ontwikkeling van uw kind wordt besproken in de voortgangscontrolebespreking. Het OPP is het leidend document. Dit wordt jaarlijks met u besproken. De ontwikkeling wordt daarnaast in de OPP-lijnen toegelicht, welke tweemaal per jaar worden besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze procedure rondom het schoolverlaten is als volgt:

Stap 1: CITO toetsen en ontwikkelingsperspectief 

Vanaf groep 3 krijgen de kinderen methodegebonden en methode ongebonden toetsen. De uitslagen van deze toetsen krijgen de kinderen op het rapport. Ook worden deze toetsscores besproken met de ouders tijdens de rapportbesprekingen. Wij bespreken de ontwikkelingslijnen per vakgebied.  Per vakgebied is te zien op welk niveau de leerling op dat moment uitstroomt. Op het ontwikkelingsperspectief staan voor de vakken technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen de prognoses VO. Het VO kijkt vooral naar begrijpend lezen en rekenen, omdat deze de meeste info geven over het inzichtelijk denken en daarmee het te behalen niveau. Vanaf 'groep 7' staat ook het (voorlopig) uitstroomadvies in het OPP.

Stap 2: Informatie ouders schoolverlaten

Aan het begin van het schooljaar ontvangen de ouders van de schoolverlaters informatie. Deze informatie betreft hoofdzakelijk de overgang richting het Voortgezet Onderwijs en de route ernaartoe. De leerkracht verzorgt aan ouders uitleg over de procedure van het schoolverlaten, het tijdspad van dit schooljaar en verdere aanvullende informatie.

Stap 3. Intelligentieonderzoek

Indien nodig wordt in oktober/ november één intelligentietest afgenomen. Dit wordt op school gefaciliteerd. De orthopedagoog of de hiertoe bevoegde leerkracht/intern begeleider van school zal deze test afnemen. Dit kan klassikaal of individueel plaatsvinden.

Stap 4. Adviesgesprekken

Bij de reguliere oudergesprekken wordt jaarlijks het OPP besproken. Op de OPP-lijnen is al per vakgebied te zien welke perspectief er is. Vanaf 'groep 7' staat daar ook het voorlopig advies in. Leerkrachten geven het niveau aan waarop zij denken dat de leerling het beste op zijn of haar plaats is. Bij het opstellen van het schooladvies kijken we naa

- De LVS-toetsscores, met name begrijpend lezen, rekenen/wiskunde (en spelling)

- Persoonlijke aspecten als motivatie, doorzettingsvermogen, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding

- Een intelligentietest.

Bij het opstellen van het schooladvies zijn de huidige groepsleerkrachten, de intern begeleider en de orthopedagoog betrokken.

Stap 5: Het leidende advies

Na de 'CITO leerling in beeld' toetsen van het te verwachte laatste jaar op Bernardus bespreken we samen met de intern begeleider nogmaals de kinderen en komen we tot het leidende advies. Daarna zullen we de ouders en kinderen oproepen voor het ‘eindgesprek’. Dit is tussen 10 en 31 januari.

Stap 6: De doorstroomtoets

Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Bij ons is dat Route 8. Krijgt een leerling vanuit de doorstroomtoets een hoger advies dan het schooladvies? Dan gaan wij opnieuw over het schooladvies nadenken. Deze heroverweging kan ervoor zorgen dat het advies omhoog wordt bijgesteld. Indien het niet wordt bijgesteld, wordt dit onderbouwd.

Stap 7. Warme overdracht

Nadat er een aanmelding heeft plaatsgevonden, vindt de warme overdracht plaats. Dat betekent dat de VO-school persoonlijk contact opneemt met de basisschool en vragen stelt over de leerling. In dit gesprek wordt het schooladvies toegelicht en wordt de ontwikkeling van de leerling besproken.

Taken van de school:

Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Wettelijk moeten basisscholen uiterlijk 24 maart een schriftelijk schooladvies geven. Het advies van de school is leidend voor de aanname op het voortgezet onderwijs*. Het advies is niet onderhandelbaar; al luisteren we wel naar argumenten van de ouders. De school zorgt voor voldoende voorlichting naar ouders en leerlingen toe wat betreft de middelbare scholen. De school bespreekt alle schoolverlaters met de mentor van het voortgezet onderwijs. Wij dragen zorg voor een goede overdracht en begeleiden ouders in het proces om naar het V.O. over te stappen. Ouders beslissen uiteraard welke school van het geadviseerde type zij kiezen, maar wij zijn bereid hierin mee te kijken en te begeleiden.

* Vanwege de procedure vanuit SBO naar regulier V.O. of Voortgezet Speciaal Onderwijs gaan wij al eerder hiermee aan de slag.

Verantwoordelijkheid van de ouders:

De ouders zijn aanwezig op de oudergesprekken. De ouders zullen zich oriënteren op de nieuwe school d.m.v. het bezoeken van Open Dagen. Tussen 25 maart en 31 maart moet de leerling zijn aangemeld bij het voortgezet onderwijs. Wanneer ouders het niet eens zijn met het advies is het van belang dat eerst met de school wordt gedeeld welke argumenten hiervoor zijn. Mogelijk dat het beeld niet compleet was. Dit dient te gebeuren voordat het definitieve advies wordt uitgebracht. Wanneer ouders het niet eens zijn met het definitieve advies is het van belang eerst elkaar goed te horen. In geval van meningsverschil kan de ouder via de klachtenprocedure de klacht indienen. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Kindercirkel biedt een veilige plek voor alle kinderen en medewerkers. Vanuit deze veiligheid werken we in vertrouwen aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Onze pedagogische huisstijl is hiervoor de basis. We besteden preventief en indien nodig curatief aandacht aan het welbevinden en de sociale emotionele ontwikkeling van de leerling. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • vertrouwen
  • verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie is zeer tevreden over de kwaliteit van het onderwijs van S.B.O. Bernardus.

Wij citeren uit het laatste inspectierapport: De school biedt een aantrekkelijk aanbod dat voldoet aan de kerndoelen en op onderdelen ook breder gaat. De leraren en de intern begeleiders hebben goed zicht op de ontwikkeling van alle leerlingen. De leerlingen die afstemming of zorg nodig hebben, krijgen deze op een planmatige wijze. Daarnaast leggen de leraren op een activerende wijze de lesstof uit, waardoor de leerlingen goed meedoen. De leerlingen kunnen in een aangenaam leerklimaat leren en worden gestimuleerd om mee te denken over hun eigen leerproces en leerdoelen. De directie en het team werken op professionele wijze samen aan de schoolontwikkeling. Ze werken daarbij nauw samen met basisschool Triangel. Als hoofdconclusie schrijft de inspecteur het volgende: De school biedt onderwijs van overwegend goede kwaliteit. Het basisarrangement wordt daarom ook verlengd. Op alle drie onderzochte standaarden binnen het gebied 'onderwijsproces' realiseert de school een goede kwaliteit. Binnen het gebied 'schoolklimaat' is de standaard 'pedagogisch klimaat' als goed gewaardeerd. Een van de drie beoordeelde standaarden ('kwaliteitscultuur') binnen de kwaliteitszorg is ook als goed beoordeeld. De school is na het vorige inspectiebezoek doorgegaan met haar ontwikkeling en heeft gekozen voor de ideeën van duurzame schoolontwikkeling. Daarin hebben de leerlingen een groot aandeel bij hun eigen ontwikkeling. De school kan daar nu al mooie resultaten van laten zien. Tevens is de school doorgegaan met de samenwerking met basisschool Triangel, die in hetzelfde gebouw is gehuisvest en de directie deelt. De kwaliteit die de school laat zien is stevig verankerd in zowel het beleid als in het handelen en denken van de directie en het team. De effecten daarvan zijn te horen in de positieve reacties van leerlingen en ouders tijdens het onderzoek. Wij zijn natuurlijk bijzonder trots op dit resultaat en zullen de bevindingen en de adviezen van de inspectie ook nu weer ter harte nemen en vertalen in ons schoolbeleid. 

Terug naar boven