Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Units, stamgroepen en instructiegroepen.
Per unit clusteren we kinderen met gelijksoortige ontwikkelingskenmerken en onderwijsbehoeften. Elke leerling wordt in de unit geplaatst die het beste past bij zijn/haar leeftijd, taalvaardigheden, manier van denken, doen, leren, omgaan met anderen enz. De stamgroep is de plek waar de leerling het grootste deel van de dag doorbrengt. In deze groep worden na 11.35 uur de vakken taal, wereldoriëntatie, schrijven, verkeer, sociaal-emotionele vorming en de creatieve vakken onderwezen. We bieden een aantal van deze onderdelen aan via de methodieken van Speelplezier (unit 1, 2a) en Naud, Meander en Brandaan.
De school werkt met de Speelpleziermethodiek, waardoor er bij bepaalde vakken een overlap zit.
Binnen onze school werken we met zogenaamde ‘units’, unit 1, 2 en 3. Per unit clusteren we kinderen met gelijksoortige ontwikkelingskenmerken en onderwijsbehoeften. Elke leerling wordt in de unit geplaatst die het beste past bij zijn/haar leeftijd, taalvaardigheden, manier van denken, doen, leren, omgaan met anderen enz. De stamgroep is de plek waar de leerling het grootste deel van de dag doorbrengt.
Alle groepen hebben hun eigen lesrooster, waarbinnen de beschreven vakgebieden over de week zijn verdeeld. Elk schooljaar kijken we kritisch naar de leertijden per vakgebied. We stemmen de leertijd ook af op de onderwijsbehoeften van de leerling. In onderstaand schema vindt u de leertijd per vakgebied. Het kan zijn dat hier binnen het schooljaar andere keuzes worden gemaakt indien dit noodzakelijk blijkt.
S.B.O. Bernardus en BS. De Triangel zijn samen gehuisvest in de Kindercirkel. Elke school heeft zijn eigen concept afgestemd op o.a. de eigen leerling-populatie. Echter daar waar mogelijkheden zijn, zijn de concepten op elkaar afgestemd en wordt er samengewerkt. S.B.O. Bernardus heeft een brede leerling-populatie. Wij streven naar maximale ontwikkelingskansen voor onze leerlingen. We willen dat leerlingen een positief zelfbeeld ontwikkelen, met hun sterke en minder sterke kanten. Wij gaan uit van hun mogelijkheden en sluiten hierbij aan. De leerlingen moeten vertrouwen in zichzelf krijgen om verder te kunnen groeien. We stellen een ontwikkelingsperspectief op voor elke leerling, uitgaande van de cognitieve mogelijkheden en de specifieke leerling-kenmerken. De leerling ontvangt een passend onderwijsarrangement dat tegemoet komt aan zijn onderwijsbehoeften. We hebben hoge verwachtingen en stellen daarom hoge doelen. De leerkracht maakt in de groepsplannen de vertaalslag naar een passend arrangement voor de leerlingen van de groep. Het onderwijs wordt georganiseerd in stam- en groepsdoorbrekende instructiegroepen.
Sommige vak- en vormingsgebieden worden school-doorbrekend, samen met BS. De Triangel, aangeboden. De ontwikkeling van de leerling wordt structureel gevolgd en indien nodig wordt het geplande onderwijsaanbod en/of de aanpak aangepast. De leerkracht werkt planmatig, handelings- en opbrengstgericht. Hij reflecteert op zijn handelen in de rol van instructeur, begeleider en coach. De leerkracht verzorgt feedback op het leerproces en voert met de leerling leergesprekken waarbij de leerontwikkeling, de beoogde leerdoelen en de ondersteuningsbehoeften van de leerling centraal staan. De ouders zien we als educatieve partners en worden actief betrokken bij het ontwikkelproces van hun kind. We betrekken de ouders bij het opstellen en de voortdurende evaluatie van het ontwikkelingsperspectief. Zij zijn de belangrijke schakel tussen school en kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities voor de extra ondersteuningsbehoefte zit niet in verbreding van deze ondersteuning, maar wel in verbetering. Onze professionele leergroepen komen daarom frequent bij elkaar om nieuwe inzichten met elkaar te delen en data te duiden. Middels de plan-do-check-act cyclus wordt telkens de kwaliteit gemonitord en ingezet op verbeteringen. Denk bijvoorbeeld aan 'leren lezen met je lijf', waarbij we veelal inzetten op executieve functies en fonemisch en fonologisch bewustzijn om tot lezen te komen.
In de onderbouw van de school wordt spel als leidende activiteit gebruikt voor het ontwikkelingsproces. Daarom werken we binnen unit 1 met een praktijkconcept dat gebaseerd is op een ontwikkelingsgerichte visie. Dit praktijkconcept ‘Speelplezier’ is ontwikkeld door Margot Wouterse-Schmits. Ontwikkelingsgericht onderwijs wil cultuuroverdracht aan leerlingen realiseren door samen met leerlingen te komen tot ‘reconstructie’ van de cultuur. Bij jonge kinderen willen wij het eigenaarschap bevorderen door hun werkjes te laten kiezen voor in het leerlingportfolio. Er kan worden gereflecteerd op deze werkjes met kleine groepjes leerlingen.
Op onze SBO-school zitten vrijwel geen kinderen die rechtstreeks van een peuterspeelzaal naar onze school komen. De kinderen die op jonge leeftijd starten komen meestal van een Medisch Kinderdagverblijf.