CBS Nijdjip

Jongema 4 9001 LA Grou

  • Lekker met elkaar buiten spelen
  • Samen een kunstwerk maken en onthullen.
(samen spelen, samen delen)
  • Herfstwandeling, hoe dik is de boom?
  • ruime, vrolijke lokalen
  • De directie heet u welkom

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Naast de toetsen van het leerlingvolgsysteem nemen wij ook een Eindtoets af. Deze toets speelde een belangrijke rol bij de schoolkeuze. Met de komst van de Plaatsingswijzer is deze rol veranderd. Het afnemen van een eindtoets is inmiddels een wettelijke verplichting geworden. Wij doen vanaf 2016 de IEP-eindtoets.         

De resultaten van de eindtoets lag voor onze school de afgelopen 5 jaren boven of op het landelijk gemiddelde.      

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de resultaten op het dagelijkse werk werken wij in de school met het leerlingvolgsysteem CITO-LOVS (vanaf groep 3) en het ontwikkelvolgmodel PRAVOO (groep 1/2). Aan het einde van de schoolloopbaan zijn we verplicht een eindtoets af te nemen. de laatste schooljaren nemen we in groep 8 de IEP-eindtoets af. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheidsbeleving brengen we in kaart en hier gebruiken we SCOL voor. Aan de hand van de opbrengsten maken wij onze groepsplannen waarin wij doelen en aanpak voor een bepaalde periode omschrijven. Dit vullen wij in aan de hand van een analyse van de toetsen (leerkracht/ib-er), observaties (leerkracht) en een trendanalyse (directeur/ib-er in samenwerking met team). In onze school gebruiken we de indeling I t/m V. Deze indeling wordt door CITO gehanteerd en het blijkt dat we op basis hiervan een goede voorspelling kunnen doen over het uitstroomniveau van een leerling. Hiervoor gebruiken we de plaatsingswijzer, zie hiervoor de site www.plaatsingswijzer.nl.  

Samenvatting analyses en conclusies n.a.v. analyse opbrengsten leerresultaten:  
CBS Nijdjip voldoet aan de norm van de gestelde eisen aan de eindresultaten. Vanaf 2011 wordt er gescoord boven of op het landelijk gemiddelde. De scores in de midden-/bovenbouw liggen lager en fluctueren, we zien hier veel leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Hierin hebben we verschillende acties om de onderwijsbehoeften te verbeteren in  diverse acties en ontwikkelingen van de vakgebieden en didactiek (spellingsopbouw, begrijpend lezen, EDI).  
Wij hebben op school over het algemeen hoogopgeleide ouders, al zien we hierin wel enigszins verschuiving.  Hoogopgeleide ouders staan niet altijd “garant” voor hoge opbrengsten. Er zijn steeds meer kinderen bij wie de ontwikkeling langzamer op gang komt en die thuis minder basis meekrijgen.  Die geven we met name in de onder- en middenbouw extra ondersteuning. Na de middenbouw zien we steeds ruim voldoende groei, waardoor we tot goede eindresultaten komen.  

De laatste jaren hebben we  de kinderen een goed advies gegeven. Dit blijkt ook uit de gegevens die we van het voortgezet onderwijs hebben ontvangen. Dit is ook terug te vinden op de website www.scholenopdekaart.nl  

Voor een uitgebreid overzicht van onze opbrengsten verwijzen we naar de rapportage vanuit CITO LVS, weergegeven in het jaarverslag. Voor een uitgebreid overzicht van onze opbrengsten verwijzen we naar de rapportage in ons  jaarlijkse schooljaarverslag en op www.scholenopdekaart.nl

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De kinderen van onze school stroomden de afgelopen jaren uit naar de volgende vervolgscholen:

Gemiddeld over 5 jaar:

VMBO basis/kader               8,8 %
VMBO kader                       11,1 %
VMBO kader/theoretisch      17,7 %
VMBO theoretisch (/HAVO)  22,3 %
HAVO                                 26,7 %
VWO + gymnasium             13,4 %

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

CBS Nijdjip, méér dan het gewone!

CBS Nijdjip is een school waar je enthousiasme en passie voelt. Het is een betrokken en open school waar samen geleerd en samen gedeeld wordt met kinderen, ouders, team en omgeving. Iedere “Nijdjipper” maakt zo de school bijzonder

Visie in relatie tot de omgang met elkaar:

a.       Wij kiezen voor het uitgangspunt dat iedereen uniek is en zijn waarde heeft.         
Dit betekent:           
-    dat we vertrouwen in elkaar hebben           
-    dat we begrip voor ieders manier van "zijn" hebben           
-    dat we grenzen stellen wanneer de veiligheid, de ontwikkeling van het kind en de sfeer in gevaar komen.

b.       Wij vinden een persoonlijke ontwikkeling belangrijk.          
Dit betekent:
-    dat we een individuele benadering belangrijkvinden
-    dat je mag worden wie je wilt zijn
-    dat we aandacht hebben voor sociaal-emotioneel leren
-    dat we zelfvertrouwen en motivatie stimuleren
-    dat we rekening houden met interesses en achtergronden van leerlingen.

c.       Wij willen de zelfstandigheid bevorderen.         
Dit betekent:            
-    dat we de eigenverantwoordelijk van leerlingen ontwikkelen en stimuleren
-    dat we streven naar betrokkenleerlingen   
-    dat we leerlingen leren reflecteren op hetgebied van gedrag, werkhouding en resultaten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen en open
  • Uniek en zelfstandig
  • Jezelf, elkaar en leefomgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste inspectiebezoek (eenpilot in het kader van het nieuwe toezichtskader) was in augustus 2015. Er werd geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op CBS Nijdjip op de onderzochte onderdelen op orde is. Het al aan de school toegekende basisarrangement werd gehandhaafd.

Samenvatting van het rapport:

c.b.s. "Nijdjip" heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.
• Er is op school een duidelijke en gezamenlijk gedragen visie die rekening houdt met de mogelijkheden van de leerlingenpopulatie en de vaardigheden die zij in de toekomst nodig zullen hebben. Van deze visie zijn verbeterdoelen afgeleid, die planmatig richting geven aan de schoolverbetering.
• De leraren geven duidelijk uitleg en weten de leerlingen actief te betrekken bij de lessen, onder andere door het gebruik van coöperatieve werkvormen.
• De school kent een veilig en ambitieus schoolklimaat.
• De school besteedt structureel aandacht aan de sociale vaardigheden van de leerlingen en dat is terug te zien in de manier waarop de leerlingen en leraren met elkaar omgaan.
• De directie stuurt de kwaliteitszorg voldoende aan en de school kent een professionele kwaliteitscultuur. Het team is ambitieus en gedreven en de school is steeds op zoek naar het realiseren van haar opdracht en naar verdere ontwikkeling.

Terug naar boven