cbs Jan Kuipers

Noorderdwarslaan 19 9861 CB Grootegast

  • Met trots presenteren de kleuters hun werk.
  • De maistafel
  • De bieb op school met een actueel aanbod.
  • Welkom!
  • Vertrouwen
Verbinding
Ruimte
Liefde 
en... Plezier!

Het team

Toelichting van de school

Groep 1/2 a:

Jolanda van Vught: j.vanvught@quadraten.nl

Wendy van Gosliga: w.vangosliga@quadraten.nl

Groep 1/2 b:

Elly Rooda: e.rooda@quadraten.nl

Anneclair Veenstra: ac.veenstra@quadraten.nl

Groep 3:

Gelske Postema: g.postema@quadraten.nl

Marieke Westen: m.westen@quadraten.nl

Groep 4:

Goitske Veenstra: g.veenstra@quadraten.nl

Lysette de Lange: l.delange@quadraten.nl

Groep 5:

Selma Raats: s.raats@quadraten.nl

Alice Weinbergen: a.weinbergen@quadraten.nl

Groep 7:

Ties Wildeboer: t.wildeboer@quadraten.nl

Groep 6/8:

Miriam Kliphuis: m.kliphuis@quadraten.nl

Goitske Veenstra: g.veenstra@quadraten.nl


Directie:

Esther Dijkstra: e.dijkstra@quadraten.nl

Intern begeleiders:

Tilly Schuiling - de Boer: t.deboer@quadraten.nl

Dina Eelsing: d.eelsing@quadraten.nl

Administratie: 
Ingrid Hoeksema: am-jankuipers@quadraten.nl

Conciërge: 
Trienus van der Velde


Stichting LeerKRACHT

Onder begeleiding van Vesna Matejic vormen Gelske Postema en Esther Dijkstra het kernteam van het invoeren van de methodiek Stichting LeerKRACHT. 

Atelier

Petra Paping is docent Beeldende Vorming en heeft ons team begeleid bij het ontwikkelen en vormgeven van ons atelier. Wekelijks werken wij aan de discipline Beeldende Vorming en dat doen we groepsdoorbrekend. 

Voor de discipline Erfgoededucatie maken we gebruik van de culturele ondernemer Kirsten Bos. Wij willen erfgoed uit de omgeving koppelen aan de methode wereld oriëntatie Topontdekkers. 



Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht een (ziekte)verlofaanvraag indient, lossen wij dat op door via SLIM Personeelsbemiddeling een vervanger te vinden. Tevens worden binnen het team aan de parttime leerkrachten gevraagd om een tijdelijke uitbreiding. 

Wanneer vervanging niet mogelijk is, kan de school geen onderwijs aanbieden. De school biedt dan opvang aan, bij voorkeur thuis. In het uiterste geval vangen wij de kinderen op school op.

De arbeidskrapte in het onderwijs is momenteel groot. Het valt niet mee om (vervangend) personeel te vinden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de eerste twee jaren bieden wij een rijk aanbod van taal aan. Het leren van de klanken (fonemisch bewustzijn) en een rijk aanbod van woorden (woordenschat) krijgen bij ons in de eerste jaren veel aandacht. Het zorgt voor een goede start van het leesonderwijs. Dit rijke taalaanbod bieden we vooral thematisch aan. Daardoor leren kinderen verbanden zien tussen de aangeboden (nieuwe) woorden. Om tot het leren te komen zorgen wij dat het onderwijs aansluit op de belevingswereld van ieder kind.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

NB. Het schooljaar 2023-2024 gaan wij onderstaande vervangen voor een nieuw document; Perspectief op School (POS).

Iedere basisschool is verplicht om in het kader van Passend Onderwijs een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen. De medezeggenschapsraad van de school moet ermee instemmen. Het SOP beschrijft hoe de school de ondersteuning en begeleiding voor alle leerlingen vormgeeft. Dit is de basisondersteuning. Het beschrijft daarnaast hoe de basisschool extra ondersteuning in de vorm van een arrangement kan aanvragen bij het eigen schoolbestuur.

Het SOP is de basis voor communicatie met ouders. Met het profiel kan de school duidelijk maken of zij een leerling met specifieke onderwijsbehoeften kan ondersteunen en begeleiden. In gesprek met de ouders maakt de school duidelijk wat de afwegingen zijn. Het SOP biedt niet altijd een eenduidig antwoord, maar ondersteunt bij het maken van een beargumenteerde keuze. Het SOP staat op de website van de school.    

Door onze ondersteuningsstructuur kunnen we veel kinderen passend onderwijs geven, maar als ‘gewone basisschool’ zijn onze mogelijkheden niet onuitputtelijk. Onze (on)mogelijkheden zijn gebaseerd op de volgende uitgangssituaties:

- Het kind voelt zich veilig en vertrouwd op school;
- Het kind kan relaties aangaan met leerkracht en medeleerlingen;
- De leerling laat intrinsieke motivatie zien om te willen leren;
- Het kind is zelfredzaam; zo niet, dan moet er ondersteuning mogelijk zijn die niet ten laste komt van het onderwijsbudget;
- Het kind kan zich aan de school- en groepsregels houden en is in staat om zelfstandig te werken (leeftijdsadequaat);
- De problematiek (intelligentie/gedrag) van een kind kan dermate complex en/of verstorend zijn, dat het volgen van onderwijs op onze school niet (langer) mogelijk is;
- Wanneer het gedrag van een kind de eigen veiligheid of die van andere leerlingen en/of leerkracht(en) (ernstig) verstoort of bedreigt, is dat een reden waarom het kind niet of niet langer op onze school kan zijn/blijven;
- Wanneer het gedrag van een kind zodanig is dat het de leerkracht voortdurend belemmert om goed onderwijs te geven, is dat een reden waarom het kind niet of niet langer op onze school kan zijn/blijven;
- De leerbaarheid van het kind is zodanig, dat het ons reguliere leerstofaanbod helemaal of grotendeels kan verwerken. Het streven is in elk geval de basisschool te verlaten met een minimale gemiddelde beheersing van de leerstof tot eind groep 6;
- Een vastgesteld IQ kan zodanig beperkend zijn, dat wij binnen onze mogelijkheden niet in staat zijn het kind het juiste onderwijs te bieden.

- Ouders en school kunnen goed samenwerken en volgen, binnen hun mogelijkheden, elkaars adviezen op;

- Ouders zijn beschikbaar voor overleg als de school daarom vraagt en komen op voorgestelde en gemaakte afspraken;

- Ouders voorzien de school tijdig en volledig van informatie, waaronder verslagen van externe partners.

Het aantal instructiegroepen ten aanzien van het geven van extra instructie binnen elke groep is per ontwikkelingsgebied beperkt tot drie (bij hoge uitzondering vier). De groepsleerkracht differentieert de instructie binnen de groep via verlengde of verkorte instructie. De school heeft minimale voorzieningen voor leerlingen met beperkingen. De school heeft een toilet voor minder validen. De kinderen moeten in beginsel op dit gebied zelfredzaam zijn (of ouders treffen maatregelen in het organiseren van passende verzorging). Er zijn geen speciale voorzieningen voor slechthorende of slechtziende kinderen.

Het schoolteam heeft per kind beperkte mogelijkheden voor intensief overleg met ouders en eventuele andere instanties die bijdragen aan de zorg. Wanneer ouders een extra contactmoment willen met de leerkracht kunnen zij hiervoor een afspraak maken.
Binnen het team zijn geen specialisaties op het gebied van verstandelijke en/of lichamelijke beperkingen. Wel is er in de loop van de jaren ervaring ontstaan met het omgaan met leerlingen met beperkingen, doordat er leerlingen met verschillende hulpvragen onderwijs gevolgd hebben op de Jan Kuipersschool.  


Op de Jan Kuipersschool hebben wij als doel om tegemoet te komen aan kinderen met speciale onderwijsbehoefte zoals hierboven beschreven. Wij denken door middel van onderstaande handelingen hieraan tegemoet te kunnen komen:
- eigen leerlijn d.m.v. een individueel handelingsplanplan opstellen wanneer dit een uitvoerbare mogelijkheid is;
- opstellen ontwikkelingsperspectief (voor uitstroom naar VO);
- inzet specialisme vanuit SWV 20.01 of (preventieve) ambulante begeleiding.  


Het team van de Jan Kuipersschool staat positief tegenover het integreren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Per situatie zal bekeken worden of wij datgene kunnen bieden wat een leerling nodig heeft. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

x

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven