Openbare Basisschool De Molenberg

Bovenweg 56 A 9861 GJ Grootegast

  • In de zandbak vol verwondering kijken wat je allemaal kunt maken...
  • Bewegend leren op een groot en groen schoolplein.
  • Dagelijks wordt er aandacht besteed aan lezen. Leerkrachten begeleiden de leerlingen naar een hoger niveau. Ons leesklimaat is geweldig.
  • "Waar het draait om de kinderen."
  • De kinderen van leerjaren 4 t/m 8 kiezen minimaal 1x per week voor een talentuur. Daarna volgen zij dat talentuur voor langere periode.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze eindscores waren voorgaande jaren rond het landelijk gemiddelde, de aanpassingen door corona zorgden ervoor dat de leerlingen voldoende scoorden. Schooljaar 2022-2023 scoorden de leerjaar 8 leerlingen boven de landelijke norm.

Naast de eindtoets volgen we de leerlingen met tussentijdse toetsen van BOOM en met de toetsen van Gynzy-kids. Om alles uit de leerlingen te halen maken onze leerlingen 2x gedurende hun schoolloopbaan een capaciteiten toets. We controleren of de juiste aanpak hanteren om uw kind verder te ontwikkelen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden vastgesteld met behulp van het BOOM leerlingvolgsysteem. De toetsen lezen, spelling en rekenen worden afgenomen in de leerjaren 3 t/m 8. Hiervoor is een toets-protocol vastgesteld, om de meest optimale omstandigheden voor een goede prestatie voor het kind te organiseren. Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de onderwijsbehoefte van de kinderen. Een leerling maakt een toets op zijn/haar niveau en daaruit wordt geanalyseerd wat het kind de komende periode gaat leren. De leerlingen worden twee keer per schooljaar getoetst.

Na analyse van de resultaten door de groepsleerkracht en de intern begeleider wordt het onderwijs aan de leerlingen aangepast naar behoefte en niveau. Hierbij blijven vooruitstrevende verwachtingen (zone van de naaste ontwikkeling) het uitgangspunt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets. Vanaf leerjaar 6 worden de leerresultaten in de plaatsingswijzer gezet. De plaatsingswijzer maakt zichtbaar op welk niveau uw kind presteert. Om het onderwijs goed aan te laten sluiten gaat de leerkracht samen met de leerling en de ouder in gesprek. Wat is het te bereiken doorstroomdoel? Wat heeft u kind nodig om het doel te bereiken? In leerjaar 7 maken de leerlingen de AMN overgangstoets. We kijken wat goed gaat en verder ontwikkeld kan worden.

De ouders krijgen informatie van de leerkracht over de mogelijke vervolgstappen richting het vervolgonderwijs. De open dagen worden gedeeld. Naar aanleiding van alle resultaten, denk de leerresultaten maar ook aan houding en gedrag krijgt de leerling een advies voor het vervolgonderwijs. Een warme overdracht kan onderdeel zijn van de volgende stap. De ouders geven hiervoor toestemming.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor ons is de basis van goed onderwijs het sociaal-emotionele aspect. Dit is het uitgangspunt van waaruit onze leerlingen, leerkrachten en ouders werken. Het is belangrijk dat iedereen zich gerespecteerd en veilig voelt. Veiligheid en respect zijn voorwaarden voor goed onderwijs. Leerlingen leren hierin eigen verantwoordelijkheid te nemen. Dagelijks evalueren wij met de leerlingen en bespreken we hun ontwikkeling. Minimaal twee keer per jaar meten wij het welbevinden van de leerlingen en waar nodig vaker. Tevens heeft iedere leerling twee keer per periode een coachingsgesprek waarin o.a. het welbevinden wordt besproken. Dit is dan in totaal tien keer per jaar.

In de thema's van Jeelo zitten de sociaal emotionele ontwikkeling verweven waardoor het bij ieder thema aan bod komt. Gedurende schooljaar 2022-2023 heeft een student psychologie een onderzoek gedaan binnen de school. We zochten een antwoord op de vraag op welke wijze we voldoen aan het wettelijk kader. Welke methodiek is dan passend bij onze werkwijze? Het antwoord was Jeelo, schooljaar 2023-2024 koppelen we deze thema's aan de bordsessies van Stichting Leerkracht. Voor iedereen is zichtbaar wat en waarom we de dingen doen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wederzijds respect
  • Een kind mag kind zijn
  • Zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bezoek de site van de inspectie voor een volledig beeld.

Terug naar boven