Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij het samenstellen van de groepen gaan wij uit van de ontwikkeling van de kinderen in plaats van de leeftijd. Leeftijd speelt bij de ontwikkeling uiteraard een rol, maar is niet doorslaggevend. Het welbevinden van de leerlingen staat voorop en ieder kind krijg een persoonlijk aanbod van leren, waarbij de leerling eigenaar is van zijn eigen leerproces.
Bij de jongste leerlingen is extra begeleiding van de onderwijsassistent en de leraarondersteuner, omdat wij van mening zijn dat deze leerlingen meer begeleiding en ondersteuning nodig hebben dan de oudere leerlingen.
De onder- en de bovenkring worden ondersteund door een onderwijsassistent, een leraarondersteuner en stagiaires.
Ook de jongste leerlingen werken aan burgerschap door middel van Jeelo.
Doordat de leerlingen het leren op maat aangeboden krijgen, verschilt dit nadrukkelijk per leerling. Op De Molenberg werken we thematisch aan de hand van de thema's van Jeelo. Ons onderwijs is betekenisvol en realistisch. De leerlingen leren voor hun toekomst. De kinderen worden voorbereid om te kunnen functioneren in de snel veranderende maatschappij. Samenwerken, samenleven samen overleggen maken deel uit van het lesprogramma. Onze leerlingen staan veelvuldig stil bij het onderdeel burgerschapsonderwijs.
Alle leerlingen in de leeftijd van het basisonderwijs zijn bij ons welkom!
Het is voor ons van belang dat een kind gezien en gehoord wordt op school. Als uw kind zich prettig, veilig en vertrouwd voelt kan hij of zij komen tot leren. We kijken naar een passend leeraanbod voor uw kind.
Ieder kind is anders, het betekent dat we ons onderwijs zover mogelijk laten aansluiten bij uw kind. Ieder individu ontwikkelt zich anders en dat vraagt van de leerkracht goed te kijken naar de persoonlijke ontwikkeling. Het ene kind vraagt een sturende leerkracht en het andere kind vraagt meer een coachende begeleider om de leerdoelen te behalen. Kinderen die extra begeleiding krijgen omdat ze ver boven of onder hun niveau leren, worden besproken in een breed overleg. Het zogenaamde BOT overleg. De data staan vermeld in de schoolkalender.
In het portfolio kunt u zien hoe uw kind zich ontwikkelt. De leerling krijgt uitleg en uitdaging op eigen niveau. Op sociaal en emotioneel gebied sluit de leerkracht de leerstof aan bij leeftijdsgenoten.
Om ieder kind de juiste begeleiding te bieden zal er nauw samenspraak zijn met de ouders om te kijken naar de behoeftes van het kind. Op school hebben wij daarvoor de volgende faciliteiten:
- basisgroepen zoals Zeepaardjes, Zeesterren, Dolfijnen en Orka's met in ieder lokaal een digibord
- leerpleinen waar leerlingen o.a. leren met Chromebooks en laptops onder toezicht van een ondersteuner
- structureel overleg
- talentlokaal
- keuken
- groen schoolplein met veel bewegingsmogelijkheden
- speelzaal
In het Schoolondersteuningsplan (SOP) wordt uitgebreid aangegeven welke zorg we wel en niet kunnen bieden. Bij de zorg die we niet kunnen bieden moet u bijvoorbeeld denken aan kinderen die blind zijn. Daarvoor hebben wij zowel de expertise als de materialen niet beschikbaar. Meer informatie staat in het document Schoolondersteuningsplan.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Schooljaar 2022-2023 zijn we op de Molenberg gestart met het bevorderen van de leesmotivatie en het verhogen van de leeskwaliteit. Het team volgt hiervoor tot in 2023-2024 een interne scholing van de Hogeschool Utrecht. De dagelijkse gerichte leesmomenten vergroot het aanbod en verhoogt het leesplezier bij de leerlingen. Binnen een jaar is op onze school een stimulerend leesklimaat neergezet waar we trots op zijn. Deze werkwijze, de aanpak wordt LIST genoemd.
De rekencoördinator is in 2022-2023 gestart met maandelijkse bezoeken aan de school. Door middel van gesprekken en observaties werken we binnen het team samen aan de doorgaande lijn. Het doel is om alle leerlingen komend schooljaar de school verlaten op F1 niveau / S1 niveau.
De kindgesprekken, de leergesprekken met de leerlingen zal een plek binnen het onderwijs behouden. Door met de kinderen te kijken naar de behaalde scores, de manier van werken maken de leerlingen met de leerkracht een gezamenlijk plan ter verbetering. Het kind wordt eigenaar van zijn eigen leerproces.
Schooljaar 2023-2024 staan de basisvaardigheden taal/rekenen en burgerschap centraal. We constateren dat de rekenmethode Gynzy een enorme inzet vraagt van de leerkrachten. Het kost teveel tijd, tijd die we graag effectiever in willen zetten. Het team stapt schooljaar 2023-2024 voor de leerjaren 1-4 over naar de rekenmethode SemSom. Na de zomervakantie in schooljaar 204-2025 starten de leerlingen van de leerjaren 5 t/m 8 met een nieuwe rekenmethode. We verwachten hierdoor de kinderen effectiever te kunnen begeleiden.
Als school zijn wij geen erkende VVE school. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is een programma dat erop gericht is om onderwijs- of ontwikkelingsachterstand bij jonge kinderen van circa 2 tot 6 jaar te verminderen.
De Molenberg werkt nauw samen met Jaribabo waardoor er mogelijke ontwikkelingsachterstanden of ontwikkelinsgsvoorsprongen vroegtijdig gesignaleerd worden. Jaribabo verzorgt de voor- en naschoolse opvang in het schoolgebouw. Daarnaast hebben zij ook kinderen van 0 tot 4 jaar op het kinderdagverblijf.
De komende jaren willen we de samenwerking intensiveren, zodat er één doorgaande lijn ontstaat.