De Wegwijzer

Prunusstraat 76 9741 LE Groningen

  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Conclusie

Het is bijna onmogelijk om de huidige situatie te vergelijken met een ‘normale situatie’ gezien de verschillende lockdowns die deze lichting heeft meegemaakt. De behaalde resultaten zijn ondanks deze omstandigheden toch op het landelijke gemiddelde.

Toch blijft het onze ambitie om aankomende leerjaren alle leerlingen op >1F te laten scoren. In vergelijking met de rest van het land, lijken onze leerlingen het beste te scoren op het vak lezen en het minst goed op taalverzorging. De groep >1S bevat in onze school meer kinderen dan wat in Nederland gemiddeld is.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per jaar houden wij met het team een datamuurvergadering om onze leeropbrengsten van onze leerlingen te bespreken. We bekijken dan de CITO uitkomsten, de methodetoetsen en de vaardigheidsgroei op schoolniveau en groepsniveau. Na deze analyse maken we weer plannen voor het juiste leerstofaanbod en de bijpassende didactiek voor de volgende periode. Door deze manier van analyseren, bekijken we steeds kritisch ons onderwijs en wat de leerlingen van ons als leerkrachten nodig hebben. Eenmaal per jaar worden de vragenlijsten van SCOL afgenomen onder de leerlingen van de bovenbouw en bij de leerkrachten van alle groepen. Hierin monitoren wede sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van onze leerlingen. Ook deze resultaten nemen we mee in de besprekingen en passen hierop onze aanpak aan.

Er worden percentages berekend die aanduiden wat de gemiddelde vaardigheidsscore per groep is ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Voor elke groep is te herleiden wat de gemiddelde ontwikkeling is geweest in de afgelopen drie jaar. De AVI toets (technisch lezen) is hierop een uitzondering. Het percentage duidt op het aantal leerlingen dat het niveau van de groep niet haalt. We hebben als school de norm gesteld dat 80% van de leerlingen AVI op het niveau van de groep moet beheersen. In de meeste klassen is dit het geval. Er moet rekening gehouden worden met het feit dat het gemiddelden zijn en dat deze percentages beïnvloed kunnen zijn door uitschieters naar boven en naar onderen. Er is rekening gehouden met de groepssamenstelling. Door de jaren heen is deze zoveel mogelijk gelijk. De spreiding binnen de groepen verschilt. De meeste groepen zijn normaal verdeeld. Groep 6b en 3a zijn hier een uitzondering op. Voor beide groepen houdt dit in dat er een groter aantal IV en V-scores behaald zijn, dan gemiddeld zou moeten. Voor beide groepen heeft dit verschillende oorzaken.

Uit deze gegevens blijkt dat vooral begrijpend lezen onder het landelijk gemiddelde scoort, evenals rekenen/wiskunde. Technisch lezen geeft in sommige groepen een erg positief resultaat, evenals spelling, in andere groepen kijken we ook hier hoe we ons onderwijs effectiever in kunnen richten. Naar aanleiding van de datamuur is een aanpak op schoolniveau, per klas en per bouw besproken en ingezet. In het aankomende schooljaar wordt begrijpend lezen tot speerpunt gemaakt om de doorgaande lijn en het aanbod nog steviger neerzetten. Voor rekenen geldt dat er blijvend geïnvesteerd moet worden op het gebied van directe instructie. Nieuwe leerkrachten worden zo goed mogelijk meegenomen in deze ontwikkelingen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school wordt gestreefd naar rust, regelmaat en structuur waarin samenwerken wordt gestimuleerd en pesten niet wordt getolereerd. De leraren kennen effectieve pedagogische strategieën en dienen als rolmodel voor gedrag. Zij zijn eenduidig in hun aanpak voor belonen, corrigeren en straffen. Het pedagogisch leerklimaat maakt het leren van de leerlingen mogelijk. We bieden kinderen daarmee veiligheid en structuur en zorgen voor duidelijkheid. Daarom maken wij aan het begin van het jaar regels en afspraken in de groepen die gaan over het positieve gedrag dat bijdraagt aan een veilig klimaat. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en welbevinden
  • Acceptatie / gelijkwaardigheid
  • Open communicatie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven