De Wegwijzer

Prunusstraat 76 9741 LE Groningen

  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer

Het team

Toelichting van de school

Team

We hebben bij ons op school ongeveer 45 personeelsleden. Met elkaar vormen we het team van de Wegwijzer. Het onderwijs wordt verzorgd door leerkrachten, onderwijsassistenten en stagiaires. We hebben twee intern begeleiders, twee brugfunctionarissen, vakdocenten gymnastiek en CKV, een administratief medewerker, schoonmakers, een teamleider, een directeur en er is een conciërge.  

Vakleerkrachten:

Taaltuin

Er is een vakleerkracht 'bevordering van taalgebruik' aangesteld in de onderbouwgroepen. Kinderen met taalachterstanden maken wekelijks gebruik van onze 'Taaltuin'.

CKV docenten

Voor de creatieve vakken hebben we twee CKV (creatieve kunstzinnige vorming) docenten op school. Zo krijgt elke klas door het jaar heen les van een vakleerkracht CKV. Zij verzorgen de lessen tekenen en handvaardigheid.

Gymnastiek

We hebben een vakleerkracht gymnastiek die twee keer per week gymnastiek geeft aan de groepen 3 t/m 8.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De school is aangesloten bij de invalpool van VCOG en doet in geval van ziekte in eerste instantie een beroep op deze invalpool. Dit lukt helaas niet altijd en dan kijken we of we ambulant personeel kunnen inzetten om te vervangen. Als dat niet lukt kiezen we voor:

- Indien mogelijk qua groepsgrootte en activiteiten van de andere groepen: opdelen van een groep over andere groepen. In kleine groepjes gaan de leerlingen naar een andere groep. Ze nemen dan hun eigen werk mee;

- Naar huis sturen of thuis blijven. Indien we besluiten een groep naar huis te sturen of thuis te laten blijven, worden ouders hierover zo snel mogelijk geïnformeerd via Social Schools. Voor ouders die geen opvang voor hun kind kunnen regelen, zoeken we een opvangmogelijkheid in een andere groep.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spelend leren in groep 1 en 2

Jonge kinderen hebben van nature een onderzoekende houding. Ze willen de wereld om zich heen verkennen en leren begrijpen. Vanuit deze behoefte willen wij de brede ontwikkeling van kinderen stimuleren. Daarom bieden wij een betekenisvol aanbod, door te werken vanuit thema’s en verhalen die aansluiten bij de belevingswereld van kleuters. We werken aan leerdoelen gericht op verschillende ontwikkelingsgebieden die we in samenhang aanbieden:

Jonge kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs en in hun eigen tempo. Daarom is observeren erg belangrijk, zodat het aanbod en de begeleiding wordt afgestemd op het ontwikkelingsniveau van elk kind. Dit krijgt vorm in gerichte activiteiten in de grote kring, het werken met kleine groepjes en het spelen en ontdekken in de hoeken en buiten op het plein. We geven veel ruimte voor spel omdat het voor de kinderen zo vanzelfsprekend is om te spelen. Dit is wat ze het liefste doen en daarbij is het voor hun brein de meest logische en betekenisvolle manier om te leren. Een kleuter die betrokken speelt, is actief bezig de wereld te ontdekken en ontwikkelt zijn cognitieve, motorische en sociaal-emotionele vaardigheden. Verder bevordert spelen de zelfstandigheid, fantasie en creativiteit, het nemen van initiatieven en het oplossen van problemen. Als kinderen bijvoorbeeld samen in de bouwhoek spelen, dan praten ze met elkaar, ze overleggen, maken plannen en werken samen. Ze doen wiskundige ontdekkingen met betrekking tot meten, balans en ruimtelijk inzicht. Ze komen voor problemen te staan die ze samen oplossen en al bouwend wordt er onderhandeld over de verdeling van de rollen en het spelscenario: ‘Ik was de politie en jij was de boef en toen…’. Op de Wegwijzer zijn meerdere leerkrachten opgeleid tot jonge kind specialist, om nog beter te kunnen aansluiten bij de specifieke behoeften van kleuters.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vreedzame school: Deze methode biedt een leidraad om de sociaal emotionele ontwikkeling en burgerschap vorm te geven in de klas. We gebruiken deze methode op geplande momenten voor klassengesprekken, klassenvergaderingen en pestpreventie. Om in te spelen op problemen die in de klas spelen is het mogelijk om deze methode erop na te slaan.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Van iedere basisschool in Nederland wordt verwacht dat zij onderwijs aanbiedt dat voldoet aan deze omschrijving. De omschrijving van de basisondersteuning luidt als volgt:  ‘Het door het samenwerkingsverband afgesproken geheel aan preventieve en lichte curatieve interventies die de school binnen haar onderwijsstructuur planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau, eventueel met samenwerkende ketenpartners, uitvoert.’  

Op school krijgen leerlingen iedere dag onderwijs gebaseerd op de bovenstaande omschrijving van de basisondersteuning. Maar leerlingen verschillen ook in de wijze waarop zij zich ontwikkelen en wat zij nodig hebben van de school om deze ontwikkeling zo optimaal mogelijk te laten verlopen. We spreken daarom van de onderwijsbehoefte van de leerling(en).

De school komt tegemoet aan alle onderwijsbehoeften die binnen de basisondersteuning valt. Het kan zijn dat een leerling daarnaast nog een specifieke onderwijsbehoefte heeft die de basisondersteuning overstijgt. Dan brengt de school deze onderwijsbehoefte in kaart door het opstellen van een arrangement of een ontwikkelingsperspectief.  In het ontwikkelingsperspectief (OPP) staat de extra onderwijsbehoefte beschreven en de ondersteuning die de leerling daarin extra nodig heeft. Het kan ook voorkomen dat een groep extra ondersteuning nodig heeft. In dat geval stelt de school een groepsarrangement op. De school heeft ondersteuningsmiddelen om een OPP of een arrangement goed uit te voeren (zie ondersteuningsplan bijlage notitie arrangeren bij de VCOG).   

Voor zeer intensieve vormen van extra ondersteuning binnen de school kan de school m.b.v. een OPP bij het bestuur extra ondersteuningsmiddelen aanvragen. Zowel bij een bestuurlijk- als een school gebonden OPP of een arrangement kan de school tot de conclusie komen dat de leerling niet meer optimaal profiteert van het onderwijs en dat de grens aan wat de school in ondersteuning kan bieden is bereikt. Als dat het geval is gaat de school op zoek naar een meer optimale onderwijsplaats voor de leerling. Dat kan zijn op een andere reguliere school of op een SBO dan wel een SO-school. 

Binnen ons samenwerkingsverband Passend Onderwijs zijn afspraken gemaakt over de minimaal te bieden ondersteuning (basisondersteuning) en extra ondersteuning.  Basisondersteuning binnen Passend Onderwijs Groningen: De basisondersteuning geeft aan welke mate van ondersteuning aan kinderen wordt geboden binnen de eigen school. (www.passendonderwijsgroningen.nl).  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij werken nauw samen met verschillende instanties. De orthopedagoog, de fysiotherapeut, de logopedist en het kindteam hebben korte lijntjes met de school en de leerkrachten. Hierdoor kunnen we onze leerlingen zo optimaal mogelijk begeleiden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen de school werken we met De Taaltuin. Uit iedere kleutergroep worden kinderen met taalachterstanden een aantal dagdelen in de week ondersteund. De Taaltuin is een aparte groep die begeleid wordt door een geschoolde leerkracht. De ondersteuning kan ook plaatsvinden binnen de kleutergroepen. 

In ons schoolgebouw zit peuterspeelzaal Klein Duimpje. De kinderen die bij ons als 4-jarige op school komen, komen echter ook van andere kinderopvangorganisaties. We hebben (indien u hier toestemming voor geeft) met alle organisaties een zo goed mogelijke overdracht, zodat we zo goed mogelijk kunnen aansluiten op de onderwijsbehoeften van uw kind.

Terug naar boven