Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Spelend leren in groep 1 en 2
Jonge kinderen hebben van nature een onderzoekende houding. Ze willen de wereld om zich heen verkennen en leren begrijpen. Vanuit deze behoefte willen wij de brede ontwikkeling van kinderen stimuleren. Daarom bieden wij een betekenisvol aanbod, door te werken vanuit thema’s en verhalen die aansluiten bij de belevingswereld van kleuters. We werken aan leerdoelen gericht op verschillende ontwikkelingsgebieden die we in samenhang aanbieden:
Jonge kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs en in hun eigen tempo. Daarom is observeren erg belangrijk, zodat het aanbod en de begeleiding wordt afgestemd op het ontwikkelingsniveau van elk kind. Dit krijgt vorm in gerichte activiteiten in de grote kring, het werken met kleine groepjes en het spelen en ontdekken in de hoeken en buiten op het plein. We geven veel ruimte voor spel omdat het voor de kinderen zo vanzelfsprekend is om te spelen. Dit is wat ze het liefste doen en daarbij is het voor hun brein de meest logische en betekenisvolle manier om te leren. Een kleuter die betrokken speelt, is actief bezig de wereld te ontdekken en ontwikkelt zijn cognitieve, motorische en sociaal-emotionele vaardigheden. Verder bevordert spelen de zelfstandigheid, fantasie en creativiteit, het nemen van initiatieven en het oplossen van problemen. Als kinderen bijvoorbeeld samen in de bouwhoek spelen, dan praten ze met elkaar, ze overleggen, maken plannen en werken samen. Ze doen wiskundige ontdekkingen met betrekking tot meten, balans en ruimtelijk inzicht. Ze komen voor problemen te staan die ze samen oplossen en al bouwend wordt er onderhandeld over de verdeling van de rollen en het spelscenario: ‘Ik was de politie en jij was de boef en toen…’. Op de Wegwijzer zijn meerdere leerkrachten opgeleid tot jonge kind specialist, om nog beter te kunnen aansluiten bij de specifieke behoeften van kleuters.
Vreedzame school: Deze methode biedt een leidraad om de sociaal emotionele ontwikkeling en burgerschap vorm te geven in de klas. We gebruiken deze methode op geplande momenten voor klassengesprekken, klassenvergaderingen en pestpreventie. Om in te spelen op problemen die in de klas spelen is het mogelijk om deze methode erop na te slaan.
Van iedere basisschool in Nederland wordt verwacht dat zij onderwijs aanbiedt dat voldoet aan deze omschrijving. De omschrijving van de basisondersteuning luidt als volgt: ‘Het door het samenwerkingsverband afgesproken geheel aan preventieve en lichte curatieve interventies die de school binnen haar onderwijsstructuur planmatig en op een overeengekomen kwaliteitsniveau, eventueel met samenwerkende ketenpartners, uitvoert.’
Op school krijgen leerlingen iedere dag onderwijs gebaseerd op de bovenstaande omschrijving van de basisondersteuning. Maar leerlingen verschillen ook in de wijze waarop zij zich ontwikkelen en wat zij nodig hebben van de school om deze ontwikkeling zo optimaal mogelijk te laten verlopen. We spreken daarom van de onderwijsbehoefte van de leerling(en).
De school komt tegemoet aan alle onderwijsbehoeften die binnen de basisondersteuning valt. Het kan zijn dat een leerling daarnaast nog een specifieke onderwijsbehoefte heeft die de basisondersteuning overstijgt. Dan brengt de school deze onderwijsbehoefte in kaart door het opstellen van een arrangement of een ontwikkelingsperspectief. In het ontwikkelingsperspectief (OPP) staat de extra onderwijsbehoefte beschreven en de ondersteuning die de leerling daarin extra nodig heeft. Het kan ook voorkomen dat een groep extra ondersteuning nodig heeft. In dat geval stelt de school een groepsarrangement op. De school heeft ondersteuningsmiddelen om een OPP of een arrangement goed uit te voeren (zie ondersteuningsplan bijlage notitie arrangeren bij de VCOG).
Voor zeer intensieve vormen van extra ondersteuning binnen de school kan de school m.b.v. een OPP bij het bestuur extra ondersteuningsmiddelen aanvragen. Zowel bij een bestuurlijk- als een school gebonden OPP of een arrangement kan de school tot de conclusie komen dat de leerling niet meer optimaal profiteert van het onderwijs en dat de grens aan wat de school in ondersteuning kan bieden is bereikt. Als dat het geval is gaat de school op zoek naar een meer optimale onderwijsplaats voor de leerling. Dat kan zijn op een andere reguliere school of op een SBO dan wel een SO-school.
Binnen ons samenwerkingsverband Passend Onderwijs zijn afspraken gemaakt over de minimaal te bieden ondersteuning (basisondersteuning) en extra ondersteuning. Basisondersteuning binnen Passend Onderwijs Groningen: De basisondersteuning geeft aan welke mate van ondersteuning aan kinderen wordt geboden binnen de eigen school. (www.passendonderwijsgroningen.nl).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij werken nauw samen met verschillende instanties. De orthopedagoog, de fysiotherapeut, de logopedist en het kindteam hebben korte lijntjes met de school en de leerkrachten. Hierdoor kunnen we onze leerlingen zo optimaal mogelijk begeleiden.
Binnen de school werken we met De Taaltuin. Uit iedere kleutergroep worden kinderen met taalachterstanden een aantal dagdelen in de week ondersteund. De Taaltuin is een aparte groep die begeleid wordt door een geschoolde leerkracht. De ondersteuning kan ook plaatsvinden binnen de kleutergroepen.
In ons schoolgebouw zit peuterspeelzaal Klein Duimpje. De kinderen die bij ons als 4-jarige op school komen, komen echter ook van andere kinderopvangorganisaties. We hebben (indien u hier toestemming voor geeft) met alle organisaties een zo goed mogelijke overdracht, zodat we zo goed mogelijk kunnen aansluiten op de onderwijsbehoeften van uw kind.