Boerhaave School

Veenweg 1 -1 9728 NH Groningen

Schoolfoto van Boerhaave School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De kwaliteit van de Boerhaaveschool valt moeilijk in één rapportcijfer uit te drukken maar blijkt uit een heleboel factoren. Uiteraard uit hetgeen de kinderen aan het eind van de basisschool geleerd hebben, maar ook uit de vaardigheden die ze geleerd hebben. U kunt dan denken aan de mate van zelfstandigheid, taakgerichtheid, een goede sociale en tegelijk positief kritische instelling. Ook de inzet en deskundigheid van het team, de sfeer in de school, de onderwijskundige visie en het beleid ten aanzien van schoolontwikkeling bepalen de kwaliteit van een school.

Hoge meetbare doelen zijn cruciaal om ons onderwijs te verbeteren. Helderheid over de doelen is een belangrijke en eerste stap om tot betere leerlingresultaten te komen. Het kan hier gaan om doelen in termen van CITO-scores, maar ook doelen die betrekking hebben op het handelen van leraren.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengsten

De toetsen van spelling, rekenen en wiskunde, begrijpend lezen en technisch lezen zijn geanalyseerd op leerling,- groeps- en schoolniveau. De analyse op leerling niveau vindt plaats in een gesprek tussen intern begeleider en leerkracht. Deze analyse heeft direct verband met het pedagogisch didactisch handelen van de leerkracht. Er wordt gekeken naar een relatie tussen de uitkomsten in vaardigheidsgroei en het leerkrachtgedrag. De analyse op groepsniveau vindt plaats tussen intern begeleider en leerkracht en in teamverband. Deze analyse heeft direct verband met het pedagogisch didactisch handelen van de leerkracht. In een professioneel gesprek met de directie worden individuele ontwikkelpunten besproken (gesprekkencyclus).

De uitkomsten van de trend van de leeropbrengsten zijn een signaal en hebben een relatie met de gestelde schooldoelen. De doelen zijn geformuleerd in leerkrachtgedrag en gekoppeld aan prestatie-indicatoren. Deze analyse heeft direct verband met het pedagogisch didactisch handelen van alle leerkrachten. Er wordt gekeken naar een relatie tussen de uitkomsten in vaardigheidsgroei en het leerkrachtgedrag in het team. In een professioneel gesprek met de directie worden ontwikkelpunten voor het team besproken.

De school wil weten of de opbrengsten voldoen aan wat van ons verwacht mag worden, hiervoor kijken we naar de resultaten die leerlingen halen op eind- en tussentijdse methode onafhankelijke toetsen op de kernvakken en sociale emotionele ontwikkeling. Hiermee krijgen we inzicht in de vraag of voldoende leerlingen op bepaalde momenten in hun schoolcarrière de kennis en vaardigheden hebben opgedaan die zij zich op dat moment eigen gemaakt moeten hebben. Dit onderzoek wordt jaarlijks door de school uitgevoerd en besproken in het team en met de bestuurder.

We beschouwen de opbrengsten vanuit drie perspectieven. In de eerste plaats kijken we of we voldoen aan de normen van de inspectie. Het tweede perspectief is die van voldoende gemiddelde vaardigheidsgroei in een bepaald leerjaar. We noemen dit ons streefdoel. Als streefdoel hanteren we de door Cito gehanteerde scores voor vaardigheidsgroei in een bepaald leerjaar minimaal halen. Of de verdeling van de niveauscores overeen komen met de normen die Cito hiervoor hanteert is het derde perspectief.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang naar het voortgezet onderwijs

Kinderen in groep 8 krijgen regelmatig huiswerk mee, als voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Dat moeten ze in principe zelfstandig kunnen maken. Door de aandacht voor hun individuele ontwikkeling kennen ze hun eigen sterke en zwakke punten meestal goed tegen de tijd dat ze de basisschool gaan verlaten. Doorgaan naar voortgezet onderwijs dat bij hen past, is dan een natuurlijke stap. Kinderen en ouders krijgen op verschillende manieren informatie over het voortgezet onderwijs.In het najaar geeft de leerkracht in een gesprek met de ouders een (voorlopig) advies over de keuze van het schooltype. Op verzoek van ouders of leerkracht kunnen er meerdere adviesgesprekken plaatsvinden.  Tussen 10 en 31 januari ontvangen de leerlingen hun schooladvies. Dit is gebaseerd op de plaatsingswijzer en het beeld wat leerkracht (in samenwerking met de IBer) van het in kind in de groep heeft (taakaanpak en executieve functies, huiswerk. In februari maakt het leerling de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. De aanmeldweek is van 25 maart tot 31 maart. Het aanmelden, gebeurt door de ouders zelf en school levert het onderwijskundig rapport aan bij de gekozen school. 

De Plaatsingswijzer gaat uit van de leerlingprestaties van de laatste drie jaar van de basisschool. Dat geeft, naast het advies van de leerkracht van groep 8, de beste indicatie of een leerling naar het PRO, VMBO (LWOO), Havo of VWO kan. Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij:

• Begrijpend lezen

• Rekenen en Wiskunde

• Technisch lezen

• Spelling

De eerste twee onderdelen tellen hierbij het zwaarst.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie op Sociale opbrengsten

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Je mag zijn wie je bent Respect en vertrouwen Samen bereiken we meer.

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Respect, samenwerken en eigenaarschap

Sociale competenties

De Boerhaaveschool hecht aan sociale competenties en burgerschap. We willen een ononderbroken ontwikkeling van alle kinderen bereiken. Een goed Montessoriaans pedagogisch klimaat met daarbinnen respect voor elkaar, vertrouwen, eigenheid, samenwerken, gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid zijn voor ons vanzelfsprekend. Een positieve benadering lokt positief gedrag uit. Wij scheppen een sfeer waarin iedereen in de school zich veilig, geborgen en geaccepteerd voelt. Daarvoor zijn op de Boerhaaveschool regels en afspraken gemaakt die voor iedereen in de school gelden: voor kinderen, het team, de ouders en verzorgers. We gaan uit van drie basisregels: zorg voor de mens, zorg voor het materiaal en zorg voor de omgeving. Hierdoor voelen de kinderen zich gewaardeerd, veilig en neemt hun motivatie om gewenst gedrag te vertonen toe. Wij leren kinderen vanuit onze visie en met behulp van de methode Vreedzame school, hoe ze om kunnen gaan met conflicten en pesten. Als kinderen van jongs af aan met elkaar omgaan en elkaars cultuur leren kennen, kunnen vooroordelen voorkomen worden. Door anderen te leren kennen en door te leren over elkaars achtergronden en gebruiken, nemen begrip en verdraagzaamheid toe. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Respect
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven