<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wat is een E-lab?
Een onderdeel van onze doorgaande leerlijn digitale geletterdheid is het E-Lab. Een E-lab is een werk-lab waarin digitale apparatuur gebruikt wordt door de leerlingen. Je kunt hierbij denken aan robotica, programmeren, mediabewerking en meer. Leerlingen kunnen in het E-lab aan de slag met de verschillende materialen en apparaten. Werken aan doelen en specifieke opdrachten. Deze opdrachten krijgen in het E-lab een creatieve toepassing.
Het E-lab levert een bijdrage aan de ontwikkeling van kennis en vaardigheden op vier deelgebieden:
ICT basisvaardigheden
Computational thinking
Mediawijsheid
Informatievaardigheden
Bij ICT basisvaardigheden gaat om de vraag hoe je omgaat met een computer of tablet en hoe je programma’s of apps leert gebruiken. Bij computational thinking gaat het om de ontwikkeling van het probleemoplossend vermogen, procesmatig werken aan uitdagingen en zoeken naar oplossingen. Bij mediawijsheid gaat het om de manier waarop je je online profileert en de manier hoe je omgaat met (nieuwe) media. En bij informatievaardigheden leren kinderen de juiste informatie te zoeken en te analyseren.
Plusklas
In deze groep komen leerlingen bij elkaar om specifieke vaardigheden aan te leren en te vergroten; Leren leren: werkhouding, planmatig werken, inzicht in eigen manier van leren Leren denken: analytisch denken, creatief denken en kritisch denken Leren (samen)leven: inzicht in jezelf, samenwerken. Het lesprogramma van de plusklas is zo samengesteld dat het aansluit op de leereigenschappen en onderwijsbehoefte van de leerlingen. We werken aan het verder ontwikkelen van vaardigheden zoals: abstract denken, flexibiliteit, effectiviteit, doorzettingsvermogen, nauwkeurigheid, etc. Daarnaast kijken we naar eventuele problemen in de sociaal-emotionele ontwikkeling zoals: faalangst, perfectionisme en motivatie voor school. Samen met de leerling proberen we dit te ondervangen en te veranderen.
Gelijkgestemden
Ze werken en denken op een gelijkwaardig niveau en delen dat met elkaar, zodat ze ook leren van elkaar. Deze samenwerking is juist voor deze hoogbegaafde leerlingen prettig en belangrijk. Ze herkennen zichzelf en worden uitgedaagd. Samen met de leerkracht worden doelen gesteld die ze doormiddel van verschillende activiteiten proberen te realiseren: breinkrakers, inhoudelijke projecten, filosoferen, debatteren en creatieve (denk)opdrachten.
Plaatsingsprocedure
Heeft een leerling meer uitdaging nodig en komt dat uit de screening Sidi-PO dan kunnen de leerkracht en de intern begeleider deze leerling plaatsen in de plusklas. De plaatsing vindt plaats in afstemming en met toestemming van de ouders. Naast de plusklas hebben we ook een leerkracht die twee dagen per week extra ondersteuning biedt aan kinderen die dit nodig hebben.
In groep 1/2 staan de taalontwikkeling, de zintuiglijke ontwikkeling en de motorische ontwikkeling centraal. Ook de andere ontwikkelingsgebieden horend bij deze leeftijd komen aan bod (voorbereidend rekenen, bewegen, fijne motoriek, muziek, sociaal-emotionele ontwikkeling). In kasten staan de materialen bij elkaar voor de verschillende ontwikkelingsgebieden. Elk materiaal heeft zijn eigen specifieke doel. De kinderen kunnen kiezen met welke materialen ze gaan werken. Er is ook een poppenhoek, een bouwhoek, en een aandachtstafel. In de onderbouw is er veel gelegenheid voor (samen) spelen en creativiteit. ’s Ochtends gaan de kinderen aan het werk. Ze bewegen zich vrij door de klas, maar die vrijheid is wel gebonden aan regels en grenzen. Ze leren rekening te houden met anderen. Als zij bijvoorbeeld met andere kinderen samenwerken, moet dit rustig gebeuren, zodat ze een ander kind niet storen. De kinderen werken vaak op kleedjes op de grond. Dat vormt voor hen een eigen, rustige werkplek. Aan het eind van de werkperiode wordt het klaslokaal met elkaar opgeruimd. Daarbij heeft elk kind zijn eigen taak. De leerkracht observeert de kinderen om te zien waar ze in een bepaalde periode voor open staan. Daar probeert zij bij aan te sluiten door het materiaal aan te bieden dat past bij de ontwikkeling van het kind. Daarnaast biedt zij lesjes aan, zodat kinderen het aanwezige materiaal leren kennen. Taalontwikkeling is heel belangrijk. Kinderen zijn de hele dag met taal bezig, wanneer ze met elkaar praten, lesjes krijgen van de leerkracht, etc. De leerkracht werkt planmatig aan de taalontwikkeling van de kinderen. Als kinderen eraan toe zijn, dan wordt er in groep 1/2 een begin gemaakt met het leren lezen en schrijven. Hetzelfde geldt voor rekenen. Vanaf groep 1 krijgen de kinderen ook het vak Engels aangeboden.
Ondersteuning van leerlingen
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
Onze school heeft een School Ondersteunings Profiel (SOP). Daarin wordt alles wat betreft zorg en ondersteuning beschreven. Bent u geïnteresseerd dan kunt u meer lezen in het schoolondersteuningsprofiel op onze website. Op onze school bieden wij onderwijs aan voor een brede groep kinderen.
De zorg voor kinderen met specifieke behoeften
Voor zowel kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong als kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij het leren en werken hebben wij een goed zorgsysteem. In eerste instantie vindt de begeleiding plaats in de groep bij de eigen leerkracht. Hierbij kan de leerkracht de hulp in roepen van de intern begeleider. Als er sprake is van ernstige of langdurige problemen, kan tijdens de leerlingbespreking na overleg met ouders besloten worden de hulp van een orthopedagoog in te roepen. Het komt voor dat onze school niet de zorg kan bieden die een bepaald kind nodig heeft. In dat geval kunnen wij de samenwerkingspartners in Samenwerkingsverband Passend Onderwijs betrekken bij de zorg. Onze school is onderdeel van het SWV Passend onderwijs PO 20.01. Het kan blijken dat verder onderzoek gewenst is. Natuurlijk staat het de ouders vrij ook elders onderzoek te laten doen. Na onderzoek kunnen er verschillende adviezen volgen. Eén van de adviezen kan zijn het kind op school, eventueel ondersteund met extra hulp, verder te begeleiden. Indien nodig worden de einddoelen aangepast. Het handelingsplan wordt dan na overleg met ouders en intern begeleider door de leerkracht opgesteld. In het overleg tussen ouders, leerkracht, schoolbegeleider en intern begeleider kan besloten worden dat verwijzing naar een andere vorm van onderwijs wenselijk is.
Aanbod voor kinderen met meer dan gemiddelde intelligentie
Wij hebben een passend aanbod voor onze leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Het aanbod richt zich op verrijking, verbreding, verdieping en versnelling. In groep 1 starten wij met het screeningsinstrument Sidi PO. De leerkracht brengt de ontwikkeling van de kleuter in samenwerking met de ouders in beeld. Bij een vermoeden van een ontwikkelingsvoorsprong wordt een passende aanpak ingezet.
Kinderen met vastgestelde specifieke onderwijs behoeften
Volgens de wet Passend onderwijs heeft een leerling met specifieke onderwijsbehoefte recht op een arrangement. Deze arrangementen worden gefinancierd door ons samenwerkingsverband. Met het geld, dat gekoppeld is aan een arrangement, kan een kind op de Boerhaaveschool blijven. Het krijgt dan extra ondersteuning in de groep. Bij de beslissing of het kind kan blijven of toegelaten kan worden, spelen naast de kindspecifieke factoren ook factoren als klassengrootte en belasting voor de leerkracht en de overige kinderen in verhouding tot het percentage kinderen met een arrangement een belangrijke rol. Goed overleg met ouders is hierbij van groot belang. Aanbod voor leerlingen met dyslexie Wij hanteren het dyslexieprotocol. Dit houdt onder andere in dat de kinderen in groep 2 worden gescreend. Voor het officieel vaststellen van dyslexie is een extern bureau nodig.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Schooljaar 2023 - 2024 gaan wij een teamscholing: Mijnleerlijn volgen. Mijn leerlijn is een Leerdoelgericht kindvolgsysteem. De activiteiten en middelen die nodig zijn voor de leerling om het leerdoel te behalen worden steeds bewust gekozen door de leerkracht.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.