Basisschool Beijumkorf

Jaltadaheerd 53 9737 HC Groningen

  • Lezen stimuleert de taalontwikkeling, vergroot kennis en bevordert kritisch denken en creativiteit.
  • Samen versterkt verbinding, bevordert samenwerking en zorgt voor wederzijdse steun en begrip.
  • De groepen 5 en 6 op bezoek bij Naturalis in Leiden, mede dankzij het Jeugdeducatiefonds.
  • De Beijumkorf is een open en inclusieve school waar iedereen welkom is.

In het kort

Toelichting van de school

Welkom op de schoolpagina van De Beijumkorf, de basisschool waar spelen, leren en ontdekken samenkomen in het groene hart van de Groningse wijk Beijum. Onze school, verspreid over twee locaties, biedt een inspirerende leeromgeving waar leerlingen opgroeien in een veilige en betrokken gemeenschap. De Beijumkorf is niet zomaar een school; het is een plek waar elk kind de ruimte krijgt om te groeien, zich te ontwikkelen en zijn of haar talenten te ontdekken.

Wat maakt De Beijumkorf bijzonder?
Bij De Beijumkorf staan we bekend om onze hang naar buiten. Onze leerlingen krijgen regelmatig buitenlessen en doen ervaring op in de moestuinen van Natuur- en Duurzaamheid Educatie (NDE). Hierdoor leren ze niet alleen uit boeken, maar ook door te doen en te beleven, wat bijdraagt aan een diepere betrokkenheid bij duurzaamheid en gezonde voeding.

Naast ons reguliere onderwijsaanbod bieden wij Engels vanaf groep 1 aan, waardoor onze leerlingen al op jonge leeftijd een voorsprong krijgen in deze wereldtaal. Voor onze pientere leerlingen hebben we extra verrijkingsprogramma's die hen uitdagen en stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. Zo zorgen we ervoor dat elk kind op zijn of haar eigen niveau kan groeien.

Muziek speelt een centrale rol in ons onderwijs. Van groep 1 tot en met 8 krijgen onze leerlingen les van gespecialiseerde muziekdocenten, wat bijdraagt aan hun emotionele en sociale ontwikkeling. Daarnaast is er veel aandacht voor lichamelijke ontwikkeling: vanaf groep 3 krijgen de kinderen twee keer per week gymnastiekles van een vakdocent, wat zorgt voor een stevige basis van motorische vaardigheden en een gezonde levensstijl.

Ook op het gebied van technologie lopen we voorop. Met een speciaal programma voor ICT en techniek, verzorgd door een speciale docent, maken onze leerlingen vanaf groep 1 kennis met de digitale wereld en ontwikkelen ze essentiële vaardigheden voor de toekomst. Ons handvaardigheidslokaal biedt ruimte voor creativiteit, waar kinderen kunnen werken met hun handen en hun fantasie de vrije loop kunnen laten.

Daarnaast organiseren we elke maand Podium Kunsten, een moment waarop leerlingen hun creatieve talenten kunnen tonen aan hun medeleerlingen, ouders en docenten. Dit geeft hen niet alleen een podium om te stralen, maar ook om zelfvertrouwen op te bouwen en trots te zijn op wat ze hebben bereikt.

Wat vind u op onze schoolpagina?
Onze schoolpagina is de plek waar u alle essentiële informatie over De Beijumkorf kunt vinden. Of u nu een ouder bent die op zoek is naar een basisschool voor uw kind(eren), of gewoon meer wilt weten over ons onderwijsaanbod, hier bent u aan het juiste adres. Op deze pagina kunt u lezen over onze visie en missie, en ontdekken hoe wij ons onderwijs vormgeven om elk kind een solide basis mee te geven voor de toekomst.

Daarnaast vindt u gedetailleerde informatie over de verschillende programma's en activiteiten die wij aanbieden, zoals de Verlengde Schooldag (VSD), het buitenonderwijs, onze muzieklessen, en het verrijkingsaanbod voor pientere leerlingen. U kunt ook meer te weten komen over ons gespecialiseerde vakonderwijs, waaronder de gymnastieklessen door een vakdocent en de ICT/technieklessen.

Voor ouders die hun kind(eren) willen aanmelden, vragen we om contact op te nemen met de school. We geven u dan graag praktische informatie over het inschrijfproces, de schooltijden, en het communicatiemiddel van onze school zodat alle ouders altijd op de hoogte zijn van wat er speelt op De Beijumkorf.

Kortom, op onze schoolpagina vindt u alles wat u nodig heeft om een compleet beeld te krijgen van De Beijumkorf. We nodigen u van harte uit om rond te kijken en te ontdekken wat onze school zo bijzonder maakt. Mocht u na het bezoeken van onze schoolpagina nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. We staan altijd klaar om u verder te helpen en te vertellen hoe wij uw kind(eren) een geweldige schooltijd kunnen bieden.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Respect, veiligheid en vertrouwen
  • Leren en ontwikkelen; de basis voor groei!
  • Breed aanbod, o.a. sport, kunst, techniek, muziek
  • Eigenaarschap; iedereen neemt verantwoordelijkheid
  • Kansengelijkheid; gelijke kansen voor iedereen!

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

De Beijumkorf is een basisschool in de wijk Beijum die momenteel boven het landelijk gemiddelde presteert met 337 leerlingen. Dit is een prestatie waar we als school trots op zijn, gezien de ontwikkelingen in onze wijk. Over de afgelopen drie jaar hebben we namelijk een lichte afname in het aantal leerlingen gezien. Deze daling is grotendeels het gevolg van demografische veranderingen in Beijum, waar minder jonge gezinnen met kinderen zich vestigen en andere gezinnen graag blijven wonen in onze prachtige groene wijk.



Groepsindeling: Heterogene en homogene Groepen

Bij de jongste leerlingen, in de groepen 1 en 2, geven wij als school de voorkeur aan heterogene groepen. Dit betekent dat kinderen van verschillende leeftijden en ontwikkelingsniveaus samen in één groep zitten. Er zijn verschillende redenen waarom wij deze opzet verkiezen:



1- Stimulerende Leeromgeving.

In een heterogene groep kunnen jongere of minder ver ontwikkelde kinderen zich optrekken aan oudere of meer gevorderde kinderen. Dit creëert een stimulerende leeromgeving waarin kinderen van elkaar leren.



2- Sociale Ontwikkeling.

Heterogene groepen bevorderen de sociale ontwikkeling. Kinderen leren samenwerken met leeftijdsgenoten die verschillende vaardigheden en perspectieven hebben, wat hen helpt om sociale vaardigheden te ontwikkelen zoals empathie, geduld en respect voor diversiteit.



3- Flexibiliteit in Leerprogramma. De verschillende niveaus binnen de groep geven ons de mogelijkheid om het leerprogramma flexibel in te richten. Zo kunnen we de lessen afstemmen op de individuele behoeften van de leerlingen, waardoor ieder kind op zijn eigen tempo kan ontwikkelen.



Vanaf groep 3 verandert de dynamiek en geven wij de voorkeur aan homogene groepen. Hierin zitten leerlingen die qua leeftijd en ontwikkelingsniveau dichter bij elkaar liggen. Deze indeling heeft ook specifieke voordelen:



1- Gerichte Instructie.

Homogene groepen maken het mogelijk om de instructie beter af te stemmen op het niveau van de hele groep. Dit leidt tot effectievere lessen waarin de leerkracht beter kan inspelen op de specifieke leerbehoeften van de leerlingen.



2- Efficiëntie in Leren.

Met een meer gelijkmatig niveau in de groep kunnen leerlingen op een efficiëntere manier door de leerstof gaan. Dit helpt om de voortgang van de hele groep te bevorderen, waardoor de leerdoelen voor het schooljaar haalbaarder worden.



3- Toetsing en Evaluatie.

In homogene groepen kunnen de leerresultaten van de leerlingen gemakkelijker worden geëvalueerd en vergeleken, wat ons helpt om gerichter in te grijpen als dat nodig is.



Hoewel wij streven naar homogene groepen in de hogere leerjaren, is het soms door praktische overwegingen, zoals leerlingenaantal, niet altijd mogelijk om deze te vormen. In zulke gevallen worden combinatiegroepen samengesteld, waarbij twee leerjaren samen in één groep worden geplaatst.



Het vormen van een combinatiegroep vergt een zorgvuldige aanpak:



1- Aanpassing van Lesprogramma.

De leerkrachten passen het lesprogramma zodanig aan dat beide jaargroepen voldoende aan hun leerdoelen kunnen werken. Dit betekent dat er een balans moet worden gevonden tussen gezamenlijke activiteiten en afzonderlijke instructiemomenten.



2- Differentiatie.

Differentiatie is cruciaal in combinatiegroepen. De leerkracht zorgt ervoor dat de leerlingen op hun eigen niveau worden aangesproken, ondanks het verschil in leerjaar. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van verschillende niveaugroepen binnen de combinatiegroep.



3- Begeleiding en Ondersteuning.

In een combinatiegroep is er extra aandacht voor begeleiding en ondersteuning. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat elk kind, ongeacht het leerjaar, de kans krijgt om optimaal te presteren.



Conclusie



De Beijumkorf blijft zich inzetten om de beste leeromgeving te bieden, passend bij de behoeften van al onze leerlingen. Ondanks de demografische veranderingen in de wijk en de bijbehorende uitdagingen, zorgen wij ervoor dat onze groepsindeling, of het nu heterogeen of homogeen is, de onderwijskwaliteit hoog houdt. Wanneer een combinatiegroep noodzakelijk is, stellen wij alles in het werk om ervoor te zorgen dat elk kind, ongeacht zijn leerjaar, de ondersteuning en uitdaging krijgt die het verdient.



Zo blijft De Beijumkorf, ook in een veranderende omgeving, streven naar goed onderwijs voor iedere leerling.
Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
337
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Waarvoor is een vertrouwenspersoon?

Ouder(s) en/of verzorger(s) kunnen bij de vertrouwenspersoon van de school terecht wanneer ze zorgen hebben over de veiligheid of het welzijn van hun kind(eren) op school. Dit kan bijvoorbeeld gaan over pesten, discriminatie, grensoverschrijdend gedrag of problemen met leerkrachten of andere leerlingen. De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor, bespreekt de situatie in vertrouwen en geeft advies over mogelijke stappen die ouder(s) en/of verzorger(s) kunnen nemen. Ook kan de vertrouwenspersoon bemiddelen tussen ouder(s) en/of verzorger(s) en de school. Het doel is om samen te zoeken naar een oplossing waarmee het kind zich weer prettig en veilig kan voelen op school.

Terug naar boven