Oosterhoogebrugschool

Madeliefstraat 2 9731 CB Groningen

Schoolfoto van Oosterhoogebrugschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In de groepen 8 zien we een gewenst schoolresultaat op de centrale eindtoets; alle leerlingen hebben aan de eindtoets deelgenomen. De extra inzet in deze groepen (uit NPO gelden) heeft geresulteerd in een score waar we trots op zijn. Aandachtspunt in ons onderwijsaanbod voor schooljaar 2022/2023 is Rekenen & Wiskunde. We streven ernaar om meer leerlingen met 1S niveau de basisschool te laten verlaten. Dit heeft schooljaar 2022/2023 de aandacht en het is onze ambitie om het niveau te verhogen. De schooladviezen komen meestal overeen met de resultaten op de Centrale Eindtoets.

Op onze school ligt de nadruk op de basisvaardigheden Taal en Rekenen. Deze basisvaardigheden vinden wij belangrijk, omdat ze noodzakelijk zijn om later goed en zelfstandig te kunnen functioneren in onze maatschappij. Vanaf groep 1 hebben we een passend aanbod en geven deskundige leerkrachten gericht instructie op deze basisvaardigheden. Op twee momenten in het jaar worden er vanaf groep 3 Cito toetsen afgenomen voor de vakken Begrijpend Lezen, Rekenen en Wiskunde, Spelling en Technisch Lezen. De resultaten geven ons inzicht in de ontwikkeling van de school, de groep en het individuele kind. Deze resultaten worden met de schooladviseur, het team en de ouders besproken. Indien nodig, vindt er bijsturing plaats op school-, groeps- of individueel niveau. Voor de groepen 3 t/m 8 vinden er drie keer per jaar opbrengstgerichte gesprekken plaats met het team. Voor groep 1/2 hanteren wij een observatiesysteem en registreren de ontwikkeling van de kinderen. Deze registraties worden door de leerkrachten besproken tijdens de voortgangsgesprekken. Om te voldoen aan de referentieniveaus, stelt de school de ambities vast.

Op de Centrale Eindtoets 2021/2022 is het percentage leerlingen met een 1S niveau Rekenen en Wiskunde beneden het landelijk gemiddeld. Dit heeft schooljaar 2022/2023 de aandacht en het is onze ambitie om dit niveau te verhogen.
Het aanbod op het gebied van Rekenen en Wiskunde zal daarom het komend schooljaar nog meer toegespitst worden op en aansluiten bij het uitstroomprofiel en de mogelijkheden van de leerlingen. Aanbod Rekenen en Wiskunde zal frequenter in kleine groepen worden aangeboden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school meet ieder half jaar voor de groepen 3 tot en met 8 de tussenresultaten aan de hand van Cito 'leerling in beeld'.
Voor de groepen 1/2 maken wij gebruik van het observatiesysteem 'Mijn Kleuter Groep (MKG)'.

De uitkomsten geven een beeld op zowel leerling niveau, groepsniveau als schoolniveau. Daarnaast worden er in groep 3 tot en met 8 methodetoetsen afgenomen na ieder blok. Op basis van al deze gegevens worden voor iedere groep plannen van aanpak gemaakt voor de komende onderwijsperiode. Deze plannen van aanpak worden afgestemd met de intern begeleider.

Wij evalueren als school onze onderwijskwaliteit en dragen verantwoording af aan zowel schoolbestuur als ouders. Op de website scholenopdekaart.nl kan een ieder informatie lezen m.b.t. onze school, de kwaliteit en behaalde leerresultaten. Op basis van de resultaten eind dit schooljaar zien we dat de resultaten op de verschillende vakgebieden op voldoende niveau zijn. De ontwikkelingslijnen bij de meeste vakken van de verschillende leerjaren zijn positief. Voor sommige ontwikkelingslijnen is de stijging minder dan verwacht. Dit heeft volgens ons alles te maken met de coronapandemie in de afgelopen twee schooljaren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen leerlingen een doorstroomprofiel (voorheen: schooladvies). Dit profiel bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. Wij baseren het doorstroomprofiel op toetsresultaten in groep 6, 7 en 8 (via de Plaatsingswijzer), de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het gedrag. Het adviestraject begint al in groep 7 met een voorlopig doorstroomprofiel.

Op de Oosterhoogebrugschool zijn bij het opstellen van het doorstroomprofiel meerdere professionals van de school betrokken. Dit zijn de groepsleerkrachten en de intern begeleider.In het schooljaar 2023-2024 wordt voor het eerst gewerkt met de doorstroomtoets, die in de plaats komt van de eindtoets. Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schoolprofiel.

In groep 8 zijn de stappen van het doorstroomprofiel:

  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig doorstroomprofiel.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve doorstroomprofiel
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve doorstroomprofiel, aan op de middelbare school.
  • Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig doorstroomprofiel? Dan geeft de school een hoger definitief doorstroomprofiel. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dat dan motiveren.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Oosterhoogebrugschool hecht belang aan sociale competenties en burgerschap. We willen een ononderbroken ontwikkeling van alle kinderen bereiken. Een goed pedagogisch klimaat met daarbinnen respect voor elkaar, vertrouwen, eigenheid, samenwerken, gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid zijn voor ons vanzelfsprekend. Een positieve benadering lokt positief gedrag uit. Wij scheppen een sfeer waarin iedereen in de school zich veilig, geborgen en geaccepteerd voelt. Daarvoor zijn op de Oosterhoogebrugschool regels en afspraken gemaakt die voor iedereen in de school gelden: voor kinderen, het team, de ouders en verzorgers. We gaan uit van drie basisregels: zorg voor de mens, zorg voor het materiaal en zorg voor de omgeving. Hierdoor voelen de kinderen zich gewaardeerd, veilig en neemt hun motivatie om gewenst gedrag te vertonen toe. Wij leren kinderen met behulp van de methode Vreedzame school, hoe ze om kunnen gaan met conflicten en pesten. Als kinderen van jongs af aan met elkaar omgaan en elkaars cultuur leren kennen, kunnen vooroordelen voorkomen worden. Door anderen te leren kennen en door te leren over elkaars achtergronden en gebruiken, nemen begrip en verdraagzaamheid toe.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Samen bereiken we meer
  • Je mag zijn wie je bent

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven