Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Wij werken vanuit thema's. De thema’s zijn ontwikkelingsgericht en sluiten aan bij de belevingswereld van 3-6 jarigen. De omgeving is zo ingericht dat deze uitdaagt tot spelen. De betrokkenheid van de kinderen en voortgang in ontwikkeling is hierbij uitgangspunt. Wij observeren en vandaar uit stimuleren wij het kind in zijn/haar spel en ontwikkeling. Er wordt volop gewerkt met creatieve materialen en er is veel tijd voor het buitenspelen en bewegen.
Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week die de leerling op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen hebben recht op voldoende uren onderwijs.
Vormingsonderwijs
Ouders met kinderen op de openbare basisschool hebben een uniek recht op vormingsonderwijs (HVO/GVO) in groep 8. De rijksoverheid betaalt het vormingsonderwijs vanwege het wettelijk recht van ouders dat er gekozen kan worden voor vormingsonderwijs. Het is (sinds 2019) verplicht om dit in de schoolgids te vermelden zodat ouders weten dat een verzoek om vormingsonderwijs kunnen aanvragen. Het is een verantwoordelijkheid van de ouders zelf om het kenbaar te maken. Voor het vormingsonderwijs zijn minimaal 7 leerlingen nodig om dit te kunnen faciliteren.
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op. Onze school heeft een School Ondersteunings Profiel (SOP). Daarin wordt alles wat betreft zorg en ondersteuning beschreven. Bent u geïnteresseerd dan kunt u meer lezen in het schoolondersteuningsprofiel op onze website.
Onze school is een “buurtschool” voor kinderen die in de directe omgeving van onze school wonen. Voor alle kinderen uit onze (school) omgeving streven we naar het bieden van succesvol en passend onderwijs. Dit betekent dat we elk kind onderwijs willen bieden, dat het beste bij zijn of haar talenten past. Voor kinderen met een stoornis, ziekte of handicap streven wij ernaar ons onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeftes van het kind, binnen de mogelijkheden van onze grenzen. Onze school is voortdurend in ontwikkeling. In ons schoolplan, dit is een plan van aanpak voor een vastgestelde periode, is beschreven hoe we de onderwijskwaliteit willen vormgeven en borgen. (Voor de inhoud daarvan verwijzen we naar ons schoolplan).
Het komt voor dat onze school niet de zorg kan bieden die een bepaald kind nodig heeft. In dat geval kunnen wij de samenwerkingspartners in Samenwerkingsverband Passend Onderwijs betrekken bij de zorg. Onze school is onderdeel van het SWV Passend onderwijs PO 20.01. Het kan blijken dat verder onderzoek gewenst is. Natuurlijk staat het de ouders vrij ook elders onderzoek te laten doen. Na onderzoek kunnen er verschillende adviezen volgen. Eén van de adviezen kan zijn het kind op school, eventueel ondersteund met extra hulp, verder te begeleiden. Indien nodig worden de einddoelen aangepast. Het handelingsplan wordt dan na overleg met ouders en intern begeleider door de leerkracht opgesteld. In het overleg tussen ouders, leerkracht, schoolbegeleider en intern begeleider kan besloten worden dat verwijzing naar een andere vorm van onderwijs wenselijk is.
Aanbod voor kinderen met meer dan gemiddelde intelligentie
Wij hebben een passend aanbod voor onze leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Het aanbod richt zich op verrijking, verbreding en verdieping. Voor de betreffende kinderen wordt een aanbod op maat geboden.
Dit aanbod bestaat uit:
- het compacten en verrijken van de leerstof
- deelname aan de plusgroep van de Oosterhoogebrugschool
- deelname aan de bovenschoolse plusklasKinderen met vastgestelde specifieke onderwijs behoeften
Voor kinderen met een vastgestelde specifieke onderwijs behoefte kan een arrangement worden aangevraagd. Deze arrangementen worden gefinancierd door ons samenwerkingsverband. Met het geld, dat gekoppeld is aan een arrangement, kan een kind op de Oosterhoogebrugschool blijven. Het krijgt dan extra ondersteuning. Bij de beslissing of het kind kan blijven of toegelaten kan worden, spelen naast de kindspecifieke factoren ook factoren als klassengrootte en belasting voor de leerkracht en overige kinderen een belangrijke rol. Goed overleg met ouders is hierbij van groot belang.Aanbod voor leerlingen met dyslexie
Wij volgen de richtlijnen van het landelijk dyslexieprotocol. Voor het officieel vaststellen van dyslexie is een extern bureau nodig.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De NPO gelden (uitbreiding personele bezetting) bieden de mogelijkheid om onderwijs in kleine groepen (gemiddeld 24) te realiseren.
We hebben ons aangemeld voor de Pilot 'Doorstroomprogramma PO-VO'. Deze subsidieregeling heeft als doel de overgang PO-VO te vergemakkelijken, door mogelijk te maken dat kinderen die daar profijt van kunnen hebben individueler begeleid worden.
Wij vinden het belangrijk om kinderen zo vroeg mogelijk met taal in aanraking te brengen. Voor een aantal kinderen is dit niet vanzelfsprekend. Voor deze kinderen hebben wij een VVE aanbod in samenwerking met het WIJ-team Lewenborg, de peuterscholen en de kinderopvang. In deze groepen is de omgeving taalrijk en krijgen de kinderen een extra taalaanbod op maat. De onderwijsassistent en de pedagogisch medewerker sluiten aan bij het spel van de kinderen.