OJS De Petteflet

Jacob van Ruysdaelstraat 73 9718 SC Groningen

  • Schoolfoto van OJS De Petteflet
  • Schoolfoto van OJS De Petteflet
  • Schoolfoto van OJS De Petteflet

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Petteflet is een jenaplanschool. Dit betekent onder andere dat wij werken vanuit de vier basisprincipes: gesprek, spel, werk en viering. Op onze school volgen we de brede ontwikkeling van de kinderen nauwkeuring. Een goede relatie met de kinderen en hun ouders/verzorgers vinden wij hierbij zeer belangrijk.

Het is onze wens dat alle kinderen op onze jenaplanschool het beste uit zichzelf kunnen halen in de basisvakken (zoals lezen, taalverzorging en rekenen). Het beste uit jezelf halen kan alleen wel pas als je jezelf ook echt kan zijn. Daarom vinden wij het belangrijk dat iedereen de ruimte heeft om zichzelf te zijn. 

Als we kijken naar de opbrengsten voor het schooljaar 2022-2023 zijn we erg tevreden. De nieuwe manier van rekenen (instructiegroepen) werpt zijn vruchten af. Ook merken we dat de scholing van de directe instructie van de afgelopen twee jaar resultaat heeft. Door de nieuwe manier van analyseren en het maken van onderwijsplannen zien we beter wat kinderen nodig hebben en hoe we ze kunnen uitdagen.

Voor het schooljaar 23-24 formuleren we een passende eigen schoolambitie en willen we in ieder geval boven de signaleringswaarde van de onderwijs inspectie uitkomen.

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling

Op De Petteflet volgen we de brede ontwikkeling van de kinderen nauwkeurig. Een goede relatie met kinderen is daarom zeer belangrijk.  Dagelijks wordt er gesproken met kinderen en wordt er goed geobserveerd. Als er iets aan de hand is wordt dit veelal snel opgemerkt. Daarbij is het sociaal-emotionele beeld net zo belangrijk als het cognitieve beeld.

Twee keer per jaar worden de LVS-toetsen (Leerlingvolgsysteem-toetsen) afgenomen. Met de kwaliteitskaarten welke voor de vakgebieden lezen, taal en rekenen zijn ontworpen, bepalen de stamgroepleiders van welke kinderen zij het werk gaan analyseren. Voor het bepalen van de interventies kijken ze ook naar de resultaten van de methode gebonden toetsen, de resultaten op de interventies die zijn beschreven op de Planning en Evaluatie formulieren en hun dagelijkse observaties. De stamgroepleiders schrijven vervolgens per vakgebied een onderwijsplan (periode plan). Zij volgen deze tot aan de daaropvolgende afname van de LVS- toetsen.

Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats. De interne begeleider voert deze met de stamgroepleider. Hierin worden de aandachtspunten voor de daaropvolgende periode besproken: hoe gaat het met de groep, zitten we nog op koers richting de doelen die voor de periode zijn gesteld, moeten we het onderwijsaanbod en de eventuele extra ondersteuning bijstellen? Binnen het Jenaplanondewijs staat het pedagogische klimaat voorop. Dit onderwerp zal altijd opening van het gesprek zijn. Vervolgens worden de bevindingen m.b.t. de cursussen besproken en worden de onderwijsplannen meegenomen. Deze onderwijsplannen kunnen vervolgens worden bijgesteld.

De uitkomsten van de LVS-toetsen analyseren we uiteraard in samenspraak met de teamleden ook op leerjaar, bouw en schoolniveau. Met elkaar kijken we kritisch naar ons onderwijsaanbod en bepalen we welke interventies we gaan toepassen, zodat de kinderen optimaal profiteren van ons aanbod.

In de onderbouw wordt de ontwikkeling met het observatiesysteem Digi keuzebord gevolgd. In de midden- en bovenbouw gebeurt dit met de CITO-toetsen (Leerling in beeld) voor lezen, spelling, rekenen-wiskunde en begrijpend lezen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies voortgezet onderwijs

Het doel van een goed schooladvies is dat kinderen onderwijs volgen op een niveau passend bij hun talenten en interesses. We streven naar een schooladvies dat recht doet aan de talenten, ontwikkeling en capaciteiten van het kind.

We zijn als Petteflet verplicht om uiterlijk 24 maart een definitief schooladvies af te geven voor alle kinderen in groep 8. Het schooladvies mag bestaan uit één schoolsoort of uit twee naastgelegen schoolsoorten. Het eerste wordt een enkelvoudig schooladvies genoemd, bijvoorbeeld vmbo-bb. Het tweede is een meervoudig schooladvies, bijvoorbeeld vmbo-t/havo.  ?

Het schooladvies is geen momentopname, maar is gebaseerd is op een breed inzicht in de ontwikkeling van het kind. De gehele schoolloopbaan van het kind is relevant bij de totstandkoming van het schooladvies. Het advies van de basisschool is leidend bij de overgang van kinderen naar het voorgezet onderwijs (VO). Dit maakt dat het schooladvies gebaseerd is op meer dan de toets scores op taal en rekenen.  ?

Wij gebruiken de volgende bronnen bij de totstandkoming van het schooladvies: 

·        ?Input stamgroepleider

·        ?Plaatsingswijzer  

·        ?Cito-doorstroomtoets  ?  ?

De verwachtingen die stamgroepleiders hebben van kinderen zijn bepalend voor de houding richting en interactie met kinderen. Hoge verwachtingen dragen bij aan het creëren van een schoolomgeving die kinderen de gelegenheid geeft zich optimaal te ontplooien. ‘Hoge verwachtingen’ gaan niet om ‘iedere kind op het hoogste niveau’ of ‘hoger is beter’, maar om ‘iedere kind op zijn of haar hoogste niveau’. En dit draait feitelijk om het hebben van een realistische en optimistische verwachting van het kind. We zijn ons bewust van de invloed hiervan op de leermogelijkheden van kinderen.

Om tot een kansrijk schooladvies te komen geven we daarom het schooladvies vanuit meerdere perspectieven vorm. Op onze school wordt het advies in overleg opgesteld met: 

·        ?Stamgroepleider 

·        ?Ib’ers

·        ?Kind en ouders  ?  ?

Daarnaast maken wij gebruik van de warme overdracht naar het VO om zo bij te dragen aan een kansrijke start in het VO. We doen de overdracht naar het VO zo zorgvuldig mogelijk, zodat de kinderen een optimale en eerlijke start kunnen maken.  ? 

De gegeven schooladviezen van het schooljaar 22-23 komen overeen met de scores van de Centrale Eindtoets.
Bij één kind hebben we naar aanleiding van de score van de Centrale Eindtoets het schooladvies naar boven bijgesteld (van HAVO naar VWO).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

'Samen maken we er een fijne school van.'

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • respect
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2021/2022 hebben we een externe audit uitgevoerd. Deze audit bestond uit twee onderdelen

  • Maart 22 (Lesbezoeken)
  • Juni 22 (Volledige audit)

Het rapport is hier te vinden

Terug naar boven