De Feniks

Maresiusstraat 22 9746 BJ Groningen

  • Schoolfoto van De Feniks
  • Schoolfoto van De Feniks
  • Schoolfoto van De Feniks
  • Schoolfoto van De Feniks
  • Schoolfoto van De Feniks

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schoolweging

Jaarlijks berekent het Centraal Bureau voor de Statistiek de schoolweging. Hiervoor wordt gekeken naar zes kenmerken van de ouders. Dit gebeurt anoniem, de school heeft hier geen inzicht in. Onderstaande tabel geeft de schoolweging van de laatste drie jaren voor De Feniks weer:

Schooljaar      Schoolweging

2021-2022     24,65

2020-2021     24,85

2020-2019     24,99

De schoolweging is een getal tussen 20 en 40. Hoe hoger de score, hoe lager de verwachte resultaten van de leerlingen en hoe meer belemmerende factoren. Hoe lager de score, hoe hoger de verwachte resultaten van de leerlingen en hoe meer bevorderende factoren. De gemiddelde schoolweging van de laatste drie jaren is voor de Feniks 24,83. Dit is een redelijk gemiddelde ten opzichte van andere scholen in Nederland.

Trendanalyses

Wij zijn er voortdurend op gericht dat onze leerlingen veel leren. Daarom kijken wij structureel naar de opbrengsten van de Cito-toetsen. We bespreken de resultaten die op groepsniveau en op schoolniveau zijn behaald. Deze trendanalyses helpen ons om te zien op welke onderdelen wij ons onderwijs nog verder kunnen verbeteren.

Schoolverlaters

De leerlingen van groep 8 maken de doorstroomtoets. Deze eindtoets geeft ons inzicht in de opbrengsten van acht jaar basisonderwijs op de Feniks. Daarom kijken wij ook goed naar deze opbrengsten op schoolniveau en analyseren wij waar nog verbetering van ons onderwijs mogelijk is. Om dezelfde reden volgen wij onze oud-leerlingen ook drie jaar lang in het voortgezet onderwijs.

Centrale Eindtoets 2023 

Onze groep 8 kinderen hebben gemiddeld boven het landelijk gemiddelde gescoord van de door alle scholen behaalde referentieniveaus. Via de volgende link kunt u zien naar welk vervolgonderwijs onze schoolverlaters in 2023 toe gaan. Vervolgonderwijs schoolverlaters

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school worden in alle groepen de tussenresultaten gemeten door middel van de toetsen van Cito. Deze toetsen worden afgenomen in januari en februari. Ook in juni meten we resultaten met de toetsen van Cito. Dit noemen we de eindtoetsen van dat schooljaar. De resultaten van deze toetsen worden vergeleken met de verwachtingen die de leerkracht had van het individuele kind en van de groep als geheel op de verschillende vakgebieden. Dit vergelijkt de leerkracht met de dagelijkse observaties (Korte Zorgcyclus) en de resultaten van de methodegebonden toetsen. De observaties die de leerkracht iedere dag doet, vormen de grootste basis om aanpassingen aan te brengen in haar onderwijsaanbod. De resultaten van de methode gebonden toetsen en de Cito toetsen vormen een controle op deze korte zorgcyclus en kunnen aanleiding zijn om aanpassingen aan te brengen in de instructies en/of het aanbod.

De intern begeleider is een belangrijk persoon in dit proces. De leerkracht kan de intern begeleider inschakelen als ze hulp nodig heeft bij aanpassingen voor individuele leerlingen maar ook voor aanpassingen voor de groep. Daarnaast heeft de leerkracht drie keer per jaar een groepsbespreking met de intern begeleider. In het eerste gesprek wordt de beginsituatie besproken en de verwachtingen voor de komende periode. In het tweede gesprek worden de resultaten van de Cito toets besproken en de eventuele aanpassingen. In het derde gesprek worden ook de resultaten van de Cito toets besproken en de overdracht naar de volgende groep.

Daarnaast gebruiken we de tussenresultaten om schoolbreed de kwaliteit van ons onderwijs te analyseren. Vaak leiden deze resultaten tot nader onderzoek voordat we overgaan tot een schoolbrede aanpassing en een nieuw implementatietraject. Onze schoolbrede kwaliteitszorg bestaat uit de cyclus van zelfevaluatie/onderzoek, implementatie en borging.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies Voortgezet Onderwijs

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Op deze manier doen wij meer recht aan de leerling en de wijze waarop deze zich in acht jaar tijd heeft ontwikkeld.

Eind groep 6 maken kinderen en ouders tijdens een gesprek kennis met de plaatsingswijzer. Met de Plaatsingswijzer wordt de advisering door de basisschool naar het vervolgonderwijs gebaseerd op de meerjarige ontwikkeling van de leerling, zoals die zichtbaar wordt in het leerlingvolgsysteem van de school. Eind groep 7 en begin groep 8 volgt er een voorlopig schooladvies gesprek a.d.h.v. de plaatsingswijzer.

Stappen van het schooladvies en de toets: 

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart 2024 melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Ouders zorgen zelf voor de aanmelding op een school voor voortgezet onderwijs. 

Als het advies naar aanleiding van de toetsresultaten van de doorstroomtoets hoger is dan ons voorlopig gegeven advies dan passen we dit aan. Het toetsadvies wordt dan in principe het definitieve advies. Is dit het geval dan wordt u voor een gesprek uitgenodigd. Blijft het advies hetzelfde dan bevestigen we dit per mail. 

Op onze website vindt u meer informatie over de aanmelding bij het voortgezet onderwijs. De leerlingen van De Feniks kiezen voor diverse  scholen voor voortgezet onderwijs in de stad Groningen. We werken met al deze scholen samen en zorgen voor een goede overdracht.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze visie op persoonlijke ontwikkeling

De voortdurend veranderende wereld vraagt van onze medewerkers en kinderen een houding waarin ze relevante informatie kunnen vinden, deze op waarde kunnen beoordelen, kunnen verwerken en doorgeven. Vaardigheden als samenwerken, kritisch denken, probleemoplossend vermogen en zelfregulering zijn hierin van belang. Wij vinden het belangrijk dat wij ons als team met plezier ontwikkelen en de kinderen met plezier kunnen leren. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Respect
  • Zelfkennis

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven