Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Feniks werken we bij de kleuters met heterogene groepen. Dat betekent dat er een combinatiegroep 1 en 2 wordt gemaakt bij de kleuters.
Bij de groepen 3 t/m 8 werken we met een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat in elk leerjaar een bij de leerling passend, afgesproken leerstofpakket aangeboden en geleerd moet worden door de leerlingen. Binnen het leerstofjaarklassensysteem zijn groepen leerlingen homogeen samengesteld op leeftijd. Wat betreft prestatieniveau is de samenstelling heterogeen.
Schakelklas Nieuwkomers
Naast de 9 reguliere groepen is er een Schakelgroep Nieuwkomers aan de school verbonden. In de schakelklassen nieuwkomers bieden wij kinderen die rechtstreeks uit het buitenland komen en in de stad Groningen verblijven/wonen tijdelijk onderwijs. Deze kinderen spreken nog onvoldoende Nederlands om deel te kunnen nemen aan het onderwijs in een reguliere klas. Het gaat om kinderen van de groepen 3 t/m 8. Per schakelklas verblijven gemiddeld tussen de 8 en 16 leerlingen. Het programma dat de kinderen krijgen aangeboden bestaat uit woordenschat, technisch lezen en spelling. Rekenen-wiskunde wordt eveneens aangeboden. Begrijpend lezen wordt meegenomen vanuit de methode Veilig Leren Lezen (VLL). De kinderen in de schakelgroepen worden qua niveau, of qua leeftijd bij elkaar ingedeeld in groepen. Wij bieden leerlingen een programma op maat voor een periode van ongeveer 40 of indien nodig 50 of 60 weken. In principe stromen de kinderen vanuit de schakelklas na 40 weken uit naar een basisschool in de buurt van het woonadres van het schakelkind, of naar het vervolgonderwijs (veelal ISK).
Aanmelden schakelklas
Kinderen worden via verschillende kanalen aangemeld: o.a. Wij Beijum, Humanitas, door scholen, door ouders zelf. De directeur bekijkt of er plek is binnen de schakelklas.
Intake
Als er plek is vindt er zo spoedig mogelijk een intakegesprek plaats tussen de ouders/verzorgers en de directeur. Indien mogelijk wordt tijdens het intakegesprek al het inschrijfformulier ingevuld, zodat het kind zo snel mogelijk kan beginnen op school. Tijdens de intake wordt afgesproken of ouders/verzorgers zelf digitale informatie vanuit school willen ontvangen, of dat de informatie wordt gemaild naar een begeleider. Hetzelfde geldt voor het voeren van gesprekken: kunnen ouders/verzorgers dit zelf, of is hulp van een externe noodzakelijk (tolken).
Taxivervoer
Kinderen in de schakelklas komen uit de gehele gemeente Groningen en wonen daardoor niet altijd op loop- of fietsafstand van de school. Voor deze kinderen kan taxivervoer worden geregeld, de aanvraag hiervan loopt via de gemeente.Het individuele ontwikkelplanOmdat de verschillen tussen kinderen groot zijn, en zij op diverse momenten instromen wordt er in de schakelklas gewerkt met individuele ontwikkelingsplannen. In het ontwikkelingsplan worden de algemene gegevens van de kinderen, de beginsituatie t.a.v. cognitieve en de sociaal- emotionele ontwikkeling alsmede de schoolvaardigheden van de kinderen beschreven.
Onze leerlingen in groep 1-2 krijgen dezelfde onderwijstijd als de leerlingen in groep 3 tot en met 8. De leerkrachten van de groepen 1-2 gebruiken de methode 'Onderbouwd' als onderlegger om hun thematisch onderwijs vorm te kunnen geven en de daarbij beoogde doelen te behalen.
Onze leerkrachten zorgen voor doelmatig klassenmanagement, zodat de onderwijstijd efficiënt benut wordt. De lessen beginnen en eindigen op tijd. Er wordt hard en serieus gewerkt op een aantrekkelijke manier. De leerkracht zorgt voor afwisseling in werkvormen en bezigheden en maakt het onderwijs voor de leerlingen aantrekkelijk. Alle leerlingen van onze school krijgen elk jaar 940 uur les. De fruit- en lunchmomenten worden gezien als onderwijstijd. Daarom is hier vaak een passende activiteit aan gekoppeld zoals voorlezen of Jeugdjournaal kijken.
Engels
In samenwerking met de andere scholen van Openbaar Onderwijs Groningen is er een doorgaande leerlijn ontwikkeld voor Engels in de groepen 1 tot en met 8. Deze leerlijn sluit aan op de leerlijn van het voortgezet onderwijs. Het accent van de Engelse lessen ligt op spreken en luisteren. We richten ons daarbij ook op het durven spreken en op het plezier van communiceren in het Engels. Als kapstok voor de lessen Engels wordt in alle groepen 'Join in' gebruikt.
Wereldoriëntatie
Wij geven aardrijkskunde aan de hand van de methode 'De blauwe planeet'. Voor geschiedenis gebruiken wij 'Speurtocht'. Voor natuuronderwijs maken wij gebruik van 'Naut' en kijken wij ook op de schooltelevisie naar 'De Buitendienst'. De methode 'Naut' wordt ook gebruikt voor het vak 'Wetenschap en techniek'. Verkeersonderwijs wordt gegeven door middel van de materialen van Veilig Verkeer Nederland: 'Op voeten en fietsen'. De oudere leerlingen gebruiken de Jeugd Verkeerskrant. Alle leerlingen worden voorbereid op het theoretisch verkeersexamen in groep 7 en het praktisch verkeersexamen in groep 8.
Ouders hebben ook een zeer belangrijke rol in de verkeersopvoeding van kinderen en kunnen bijdragen aan het verkeersveilig gedrag van hun kind. Kinderen leren door het gedrag van hun ouders. Al op jonge leeftijd nemen zij het gedrag van hun ouders als voorbeeld over. Ook in het verkeer leren kinderen zo. Door op school én thuis vanaf jongs af aan de slag te gaan met verkeer, worden ongelukken op latere leeftijd voorkomen.
Creatieve vakken
Ook voor de creatieve vakken tekenen en handvaardigheid kunnen wij gebruik maken van een methode: Uit de kunst. De vakleerkracht voor bewegingsonderwijs gebruikt in de lessen de methode Basislessen Bewegingsonderwijs. De vakleerkracht voor humanistische/ godsdienstige vorming maakt gebruik van eigen materialen.
Kunst en Cultuur
De werkgroep Kunst en cultuur zorgt ervoor dat er elk jaar een aantrekkelijk aanbod is om de leerlingen kennis te laten maken met kunst en cultuur. Dit gebeurt zowel binnen als buiten de school. De leerlingen verdiepen zich in schilderijen en beelden, in muziek en dans en ze zijn bezig met taal. Elk jaar wordt er een open podium georganiseerd, waar de leerlingen zelf mogen optreden. De leerlingen van groep 8 voeren samen de eindmusical uit. Steeds opnieuw blijkt hoeveel talent onze leerlingen hebben!
Digitale geletterdheid
ICT-basisvaardigheden zijn in onze samenleving onmisbaar, daarom laten wij hier onze leerlingen al jong mee kennismaken. In de afgelopen jaren zijn diverse aantrekkelijke materialen aangeschaft. Hiermee kunnen de leerlingen onder meer:- Filmpjes maken met een green screen, - Stopmotionfilmpjes maken, - Apps ontwikkelen, - Vloggen, - Programmeren.
Digitale geletterdheid krijgt ruime aandacht tijdens projectweken. Daarnaast ontwikkelen de leerlingen digitale vaardigheden tijdens de gewone lessen. Mediawijsheid is een belangrijk thema als het gaat om digitale vaardigheden. Inger Koorenhof is deelprojectleider, zij begeleidt de leerkrachten in digitale geletterdheid.
Bewegingsonderwijs
Al onze leerlingen (groep 1 t/m 8), krijgen twee keer per week les van een vakdocent. De vakdocent geeft les volgens de methode 'Basislessen Bewegingsonderwijs'. Regelmatig komen er gastdocenten van sportverenigingen om les te geven in bijvoorbeeld judo en badminton. We hebben een eigen gymlokaal en speellokaal maar ook rondom de school wordt er gebruik gemaakt van de bewegingsruimte. Zo doen alle leerlingen mee aan de Season Mile. Dit doen we vier keer per schooljaar met de hele school. Het rennen/joggen heeft een positief effect op stemming, gedrag en algemeen welbevinden. Onze schoolpleinen zijn zo ingericht dat de leerlingen uitgedaagd worden om te bewegen. Ook in de klas wordt er regelmatig bewogen tijdens en tussen de lessen door.
Vormingsonderwijs
Onze school is een openbare basisschool. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen. Het godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs worden gegeven binnen de schooltijden, maar valt niet onder de verantwoordelijkheid van onze school. Deze lessen zijn aanvullend op de aandacht die wij als school besteden aan geestelijke stromingen en burgerschapsvorming. De wekelijkse lessen vormingsonderwijs van drie kwartier worden verzorgd door een bevoegde vakdocent. Als ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben in vormingsonderwijs, kunnen wij deze lessen aanvragen bij de organisatie die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. Er zijn voor u of onze school geen kosten aan verbonden. Ga voor meer informatie naar https://www.vormingsonderwijs.nl/ of klik op de volgende link vormingsonderwijs.
Ook al hebben de kinderen in groep 3 t/m 8 dezelfde leeftijd, ze zijn wel allemaal verschillend in hun ontwikkeling. We geven daarom gedifferentieerd onderwijs, waarbij we rekening houden met deze verschillen. We onderscheiden en accepteren door de school heen dan ook meerdere leerwegen. Dit registreren we in het groepsoverzicht, van waaruit we het groepsplan samenstellen. In eerste instantie is er de basisleerweg. Die omvat de leerstof die alle kinderen aangeboden krijgen en in principe moeten kunnen doen. Er zijn kinderen, die af en toe herhaling nodig hebben of op een andere manier iets uitgelegd krijgen. Voor deze kinderen is er de herhalingsleerweg. Daarnaast is er de verrijkende leerweg voor de kinderen die meer uitdaging aankunnen. Er zijn ook kinderen die geheel of voor bepaalde vakken op eigen niveau werken. Hier kiezen we na zorgvuldige afweging voor, als kinderen zich heel langzaam of juist heel snel ontwikkelen. Door middel van het taakwerk bedienen we kinderen zoveel mogelijk op maat.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Extra ondersteuning
Om verschillende redenen kan het zo zijn dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft om zich naar vermogen te ontwikkelen. Voor sommige leerlingen betekent dit dat zij het programma van de groep loslaten en een eigen leerlijn krijgen, bijvoorbeeld voor rekenen. Het kan ook zijn dat een leerling gebaat is bij specifieke begeleiding op het gebied van bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie, gedrag of sociaal-emotionele ontwikkeling. Dan wordt er voor deze leerling een ontwikkelingsperspectief (OPP) geschreven. Alleen OPP bij eigen leerlijn en financiering vanuit het samenwerkingsverband (SWV). In het OPP staat beschreven wat de doelen van de leerling zijn en op welke manier de school hierbij extra ondersteuning biedt. We betrekken ouders/ verzorgers altijd bij het OPP. Twee keer per jaar worden zij uitgenodigd voor een evaluatiegesprek. Waar nodig kan de school externe deskundigheid inroepen.
In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben wij beschreven welke expertise wij zelf in huis hebben en welke extra ondersteuning wij zelf aan onze leerlingen kunnen bieden. Zo hebben wij al goede ervaringen opgedaan met de extra ondersteuning aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis, leerlingen met een visuele beperking, leerlingen met het Syndroom van Down en leerlingen met lichte gedragsproblematiek. Wij krijgen voor deze leerlingen ambulante begeleiding van experts van Kentalis, Visio of vanuit het Samenwerkingsverband.
Wij hebben in ons SOP ook beschreven waar de grenzen van onze mogelijkheden liggen. Het SOP wordt jaarlijks herzien. U kunt het vinden op onze website: http://defeniks.openbaaronderwijsgroningen.nl/school/schoolondersteuningsprofiel.html
Het jonge kind
Onderwijs aan het jonge kind krijgt bij ons bijzondere aandacht. We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Dit is de basis van het aanbod aan het jonge kind. Het spel is bij de kleuters veelal het uitgangspunt. De onderbouwleerkracht begeleidt en stimuleert tijdens het spel. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. De leerdoelen worden in betekenisvolle activiteiten en thema's weggezet. Wij volgen de ontwikkeling van kleuters door te observeren.
Wat ziet u in ons onderwijs aan de jongste kinderen:
- Een rijke betekenisvolle leer-speelomgeving. Spel staat hierbij centraal.
- We maken gebruik van de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang van jonge kinderen.
- Activiteiten en spel zijn altijd verbonden aan een thema dat voor de kinderen betekenisvol is.
- Er is een variatie aan ontwikkelingsmaterialen en speelleermaterialen. Kinderen worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen.
- We observeren de kinderen om ze in hun ontwikkeling te volgen.
- Observaties worden gebruikt om ons aanbod af te stemmen op de fase van ontwikkeling van het kind.
- Kinderen te kunnen blijven uitdagen en eventuele zorg m.b.t. de ontwikkeling te kunnen signaleren.
Obs de Feniks werkt samen met de volgende organisaties voor kinderopvang en peuterspeelzaal:
- peuterspeelzaal Ukkie Dukkie
- Kids First kinderdagverblijf en naschoolse opvang ' de Gravenburger'
- naschoolse opvang ' Lancelot' van de SKSG
- kinderdagverblijf en naschoolse opvang 'Zien'
- kinderdagverblijf en naschoolse opvang 'Kruimeltje'
Onze school is geen VVE-School. Het aanbod voor het jonge kind organiseren wij zelf.