Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We nemen de Cito Leerling In Beeld (LIB) tussentoetsen af om onze tussenresultaten te monitoren. Hierbij stellen we schooldoelen en groepsdoelen per schooljaar. We evalueren 2 keer per jaar tijdens de Grote Schoolbespreking of we de doelen halen en of we het hoogst haalbare uit ieder kind halen. Zo nodig stellen we de doelen bij.
Alle scholen binnen de gemeente Groningen gebruiken vanaf groep 6 de Plaatsingswijzer. Dit is een digitaal instrument waar de resultaten van de kinderen in staan en hieruit komt een advies voor het voortgezet onderwijs. De Plaatsingswijzer wordt tijdens het contactmoment van februari met ouders, kind en school in groep 7 besproken. In het najaar, als het kind in groep 8 zit, wordt het nogmaals besproken en wordt er een denkrichting meegegeven. Het gezin kiest dan een school en in januari/februari vindt het definitieve schooladvies plaats.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We vinden het van groot belang dat kinderen zich welbevinden op onze school. Als je lekker in je vel zit, kom je pas tot leren.
We steken hier veel tijd en energie in tijdens onze dagelijkse onderwijspraktijk. Elke dag is er aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling en groepsvorming. We zijn Kanjerschool en gebruiken de kanjertaal als doorgaande lijn door de school heen. Daarnaast biedt onze levensbeschouwelijke methode (Trefwoord) veel ruimte om met elkaar van gedachte te wisselen over maatschappelijke, sociale, filosofische en levensbeschouwelijke thema's. Ieder kind heeft hierin zijn eigen inbreng en is van waarde.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.