De Tamarisk

Van Lenneplaan 8 9721 PZ Groningen

  • Schoolfoto van De Tamarisk
  • Schoolfoto van De Tamarisk
  • Schoolfoto van De Tamarisk
  • Schoolfoto van De Tamarisk

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijds worden de resultaten van de leerlingen gemeten. Dat gebeurt met methode-gebonden toetsen ( toetsen die door de methode worden aangeboden aan het einde van een bepaalde periode) en niet-methode gebonden toetsen. Dit zijn de zg. CITO toetsen die meestal twee ker per jaar worden afgenomen.

Na afname van de tosten volgt er een analyse op groepsniveau en op schoolniveau. Dan wordt gekeken of de resultaten aanleiding geven om interventies te plegen op groeps- of schoolniveau. Te denken valt hierbij aan tijdsbesteding aan een bepaald vak of wellicht een andere methode van aanbieden. Ook wordt er gekeken naar het leerkrachthandelen middels groepsbezoeken .

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Deze kernwaarden worden vorm gegeven door de wijze waarop wij ons onderwijs organiseren middels de Daltonprincipes, het onderwijskundig concept waarop het onderwijs op De Tamarisk is gebaseerd . Onze keus voor het Daltononderwijs is gerelateerd aan onze visie op de maatschappij in het algemeen en op kinderen in het bijzonder. De huidige maatschappij vraagt mensen die kunnen ontwerpen, kunnen plannen en vooruitzien. Mensen die initiatief tonen en ondernemend zijn en zich bewust zijn van de democratische processen die onder besluitvorming liggen en daaraan ook kunnen deelnemen.   Op  De Tamarisk zetten leerlingen hun eerste stap naar deelname aan deze maatschappij. Behalve het individuele en gedifferentieerde cognitieve leerstofaanbod, willen we dat leerlingen interactieve vaardigheden ontwikkelen en deze vanzelfsprekend gaan vinden. We vinden het natuurlijk dat je rekening houdt met elkaar, dat je argumenten uitwisselt, dat je samen zoekt naar een oplossing en dat we kunnen en willen profiteren van elkaars talenten.   Daltononderwijs is op De Tamarisk een manier van omgaan met elkaar: “A way of life”. Een omgeving waarin je verantwoordelijkheid krijgt en daarop ook aangesproken kunt worden, waarin je actief deelneemt aan activiteiten en waaraan je een eigen unieke meerwaarde toevoegt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfstandigheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

p.c.b.s. De Tamarisk heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.

• De leerlingen behalen leerresultaten aan het eind van de basisschool die voldoen aan de verwachtingen. De sociale leerresultaten vertonen een stijgende lijn.

• De school heeft een goed leerstofaanbod voor taal en rekenen, dat is afgestemd op kenmerken van de leerlingenpopulatie, met accenten voor de bredere persoonlijke ontwikkeling.

• De leraren volgen de leerlingen in hun ontwikkeling, maar analyseren de leerresultaten nog onvoldoende in samenhang en te weinig diepgaand voor een doelgerichte planning van het onderwijs.

• Kenmerken van het schoolconcept zijn herkenbaar in het didactisch handelen, met name voor de organisatie van het onderwijs en de taakgerichtheid van leerlingen.

• De school biedt leerlingen en personeel een voldoende veilige omgeving met een duidelijk accent op preventie in de groep. Het signaleren van risico's in de veiligheidsbeleving kan de school scherper uitwerken.

• De school heeft een herkenbare cyclus van kwaliteitszorg. In de cultuur is sprake van een breed gedragen onderwijsconcept dat leraren in werkgroepen verder uitwerken.

Terug naar boven