Nassauschool

Nassaulaan 5 9717 ED Groningen

Schoolfoto van Nassauschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Nassauschool wordt dagelijks geobserveerd. Gedurende het jaar vinden er regelmatig gesprekken plaats tussen de leerkracht en de ouders. Structureel worden er toetsen afgenomen, zowel methodegebonden toetsen als methodeoverstijgende CITO-toetsen vanuit het leerlingvolgsysteem. Dit samen geeft de groepsleerkracht inzicht in de mogelijkheden van de individuele leerling en de kwaliteit van het eigen handelen daarin.  Als de (on)mogelijkheden van een leerling in beeld gebracht zijn, volgt een analyse. De leerkracht onderzoekt het sociaal-emotioneel welbevinden, het gedrag en de cognitieve ontwikkeling (taal, lezen, rekenen etc.).  

Methodegebonden toetsen 

In de eerste plaats worden structureel methodegebonden toetsen afgenomen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes voor lezen, taal, rekenen en wereldoriëntatie. Met behulp van deze toetsen  bekijkt de leerkracht of een leerling de behandelde stof beheerst. De resultaten worden per leerling bijgehouden.  De kinderen uit de groepen 1 en 2 van de Nassauschool worden gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem MijnKleutergroep. Middels observaties en registraties wordt de ontwikkeling van de leerling in beeld gebracht.  Het handelen van de leerkracht kan hierdoor goed worden afgestemd op de behoeften van het kind. Door middel van Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) volgen de leerkrachten vanaf groep 3 de kinderen op het sociaal-emotionele vlak.   

Cito-toetsen 

Naast methodegebonden toetsen worden ook gestandaardiseerde toetsen afgenomen van het Cito voor taal, spelling, rekenen, technisch- en begrijpend lezen, begrijpend luisteren. We proberen tijdig leerlingen te signaleren die specifieke ondersteuningsbehoeften hebben. In de groepen 6, 7 en 8 worden de Cito-scores ingevuld in de ‘plaatsingswijzer’. De plaatsingswijzer geeft per vakgebied aan op welk niveau de toets gemaakt is: op VMBO-, HAVO- of VWO-niveau. Samen met de observaties van de leerkracht, de methodegebonden opdrachten en toetsen krijgen leerlingen, ouders en leerkrachten op deze manier al vroeg inzicht in de verschillende niveaus waarop hun kind functioneert. De Cito Eindtoets in groep 8 is een controlemiddel voor de school om de prestaties van onze leerlingen te vergelijken met andere scholen in Nederland en ons onderwijs te evalueren. Ontwikkelpunten worden gehaald uit de analyse van de gegevens.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs (VO) is een hele stap, waarop wij de leerlingen en ouders vroegtijdig voorbereiden. Ouders en school zoeken samen zoeken naar een geschikte plek waar de leerlingen kunnen starten in het VO.  

Groep 6 

Vanaf eind groep 6 starten we met een eerste voorzichtige indicatie. We maken hiervoor gebruik van ons algehele beeld van de leerling en de Plaatsingswijzer om een advies richting het VO te geven. In de Plaatsingswijzer worden midden en eind groep 6 de Cito-resultaten voor de eerste keer ingevoerd. De Plaatsingswijzer geeft voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen en spelling een indicatie aan per voortgezet onderwijstype: praktijkonderwijs, basisberoepsgerichte leerweg, kaderberoepsgerichte leerweg, theoretische leerweg, HAVO en VWO. De bevindingen worden tijdens het rapportgesprek in juni gedeeld met de ouders.  

Groep 7 

Midden en eind groep 7 wordt de Plaatsingswijzer nogmaals ingevuld n.a.v. de Cito-resultaten. Ouders ontvangen aan het einde van groep 7, tijdens het rapportgesprek met de leerkracht, een richtinggevend advies voor het VO. Dit advies is wederom gebaseerd op het algehele beeld van de leerling in combinatie met de Plaatsingswijzer. 

Groep 8 

In groep 8 wordt in september een informatieavond voor alle ouders georganiseerd waarin de route richting het VO wordt uitgelegd. In november vindt een oudergesprek plaats met het voorlopige schooladvies. In januari, begin februari vindt de laatste Citotoetsing plaats. De resultaten worden ingevoerd in de Plaatsingswijzer. De bevindingen van de leerkrachten van groep 7 en 8, de bevindingen van de IB’er en/ of externe partijen (als zij betrokken zijn geweest bij de leerling) en de Plaatsingswijzer worden bekeken en hieruit ontstaat een weloverwogen definitief schooladvies. Dit is rond februari. Ouders melden hun kind aan volgens de procedures die gelden bij hun voorkeursschool. Vervolgens vindt er een overdacht plaats tussen de VO-school en de Nassauschool. Naast het onderwijskundig rapport (OKR), sturen wij ook de plaatsingswijzer. De Centrale Eindtoets van CITO In april maken alle leerlingen van groep 8 de

Centrale-eindtoets van Cito.

Basisscholen zijn verplicht om een eindtoets af te nemen. In mei volgt de uitslag. Als het advies van de Centrale-eindtoets van Cito hoger is dan het schooladvies kunnen we overwegen of we het schooladvies bijstellen. Dit doen we door alle gegevens nog eens naast elkaar te leggen. Het heroverwegen doe we in goed overleg met de ouder. Naar boven bijstellen is mogelijk, naar beneden bijstellen is wettelijk verboden.  

Totstandkoming advies 

Naast de harde gegevens, de Plaatsingswijzer vanaf groep 6 en de methode gebonden toetsen, nemen we ook de zachte kenmerken mee. We kijken naar het totaalbeeld van een leerling.  De leerkrachten van groep 7/8 en de IB-er komen samen tot een gedegen schooladvies.  De  leerlingkenmerken waar we op de Nassauschool onder andere naar kijken zijn: 

  • Zelfstandigheid 
  • Een kritische werkhouding 
  • Taakgerichtheid  
  • Doorzettingsvermogen 
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling   
  • Gedrag Studievaardigheden  
  • Huiswerkattitude 
  • Motivatie 

Deze zaken worden tijdens alle oudergesprekken besproken.  

Tijdpad Het globale tijdspad is als volgt: 

  • Eind groep 6: delen van de plaatsingswijzer 
  • Eind groep 7: voorlopig advies 
  • September: informatiebijeenkomst over voortgezet onderwijs 
  • November: oudergesprekken voorlopig advies 
  • November: uitdelen VO-gidsen / scholenmarkt VO 
  • Januari: midden toetsen Cito groep 8 
  • Januari: opendagen VO-scholen
  • Februari: rapportgesprekken en definitief advies van school 
  • Maart: aanmelding voor 15 maart voor voortgezet onderwijs 
  • Maart: inzien van het onderwijskundig rapport (OKR), OSO-dossier 
  • April: Cito Eindtoets 
  • Mei: uitslag Centrale-eindtoets van Cito  en eventueel heroverwegen advies 
  • Juni: mondelinge overdracht tussen basis- en voortgezet onderwijs 
  • Juli: kennismaking brugklas 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven