Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers

Siriusstraat 1 9742 KT Groningen

Schoolfoto van Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden twee keer per jaar gemeten door gebruik van observaties en niet-methodegebonden toetsen.

In groep 1 en 2 worden twee keer per jaar observatieformulieren ingevuld.

In groep 3 t/m 7 worden twee keer per jaar de IEP-toetsen afgenomen: rekenen, begrijpend lezen, taalverzorging en technisch lezen en sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. 

In groep 8 wordt de middentoets van IEP afgenomen: rekenen, begrijpend lezen, taalverzorging en ook sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Ook is de eindtoets van IEP afgenomen in groep 8.

De tussenresultaten worden geanalyseerd per groep en in het hele team, hieruit volgt een schoolanalyse en vervolgens worden actiepunten geformuleerd en afspraken voor de volgende periode gemaakt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De uitstroom van de Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers is heel divers.

Naast kinderen met VMBO advies, stromen er ook kinderen uit naar het VWO en Gymnasium.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen maatschappelijke en culturele verworvenheden overdragen en onze kinderen leren om op een passende en gelukkige manier hun steentje bij te kunnen dragen aan de samenleving. We willen dat ieder kind met zijn/haar unieke uiterlijk, taal en culturele achtergrond zich thuis voelt op onze school.

Vanuit de traditie en gevoed door onze inspiratiebronnen staat onze school voor: 

  • je mag zijn zoals je bent 
  • je mag worden wat je kunt 
  • we hebben het fijn met elkaar 
  • we helpen elkaar

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • uniciteit
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs heeft in december 2013 – net als in de jaren daarvoor –  het basisarrangement vastgesteld voor de Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers. Dat betekent dat onze school het vertrouwen heeft van de inspectie en dat de inspectie geen aanwijzingen heeft dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van ons onderwijs.

In september 2013 heeft de Inspectie van het Onderwijs  onze school bezocht in het kader het reguliere onderzoek en in het kader van een pilot Toezicht Sociale Kwaliteit.

Terug naar boven