Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers

Siriusstraat 1 9742 KT Groningen

Schoolfoto van Katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers

Het team

Toelichting van de school

Op de Bisschop Bekkersschool is in elke groep ook een onderwijsassistent aanwezig voor twee à drie dagen in de week. De onderwijsassistent helpt om alle activiteiten in en om de lessen goed te laten verlopen.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van één van de leerkrachten volgen we de volgende stappen:

1: eerst wordt er binnen de school gekeken naar een vervanger die bekend is met de groep

2: als dat niet lukt, doen we een beroep op de vervangingspool van KOC. Dit zijn leerkrachten van KOC die flexibel kunnen worden ingezet.

3: wanneer dat ook geen goede oplossing oplevert, zoeken we naar een vervanger via Slim-personeelsbemiddeling. 

4: leveren al deze stappen geen goede oplossing op? Dan vragen we u om uw kind thuis op te vangen. Als dat niet kan, wordt uw kind in een van de andere groepen opgevangen. 

Wij doen ons best om u een dag van tevoren te laten weten dat er geen leerkracht beschikbaar is. Indien er in de ochtend een ziekmelding van een leerkracht komt dan proberen wij u uiterlijk voor 7.45 uur te informeren.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De in dit document genoemde invulling van onderwijstijd is een indicatie. In de praktijk kunnen er goede redenen zijn om af te wijken van dit schema. Omdat we in het schooljaar 2023-2024 het vak taal als speerpunt hebben, zal daaraan minimaal het in deze schoolgids genoemde aantal uren worden besteed.

Ook tijdens andere vakken dan taal ( rekenen, wereldoriëntatie, verkeer etc. ) wordt er gelezen en dus gewerkt aan bijvoorbeeld woordenschat. Een leerkracht kan een les begrijpend lezen koppelen aan een les over verhaaltjessommen etc. We realiseren ons goed dat beweging ervoor zorgt dat een kind beter kan nadenken. Daarom kiezen we er regelmatig voor de kinderen een werkvorm aan te bieden waarbij ze in beweging moeten komen; ook tijdens rekenen en taal. Dus ook hierom combineren we roosteronderdelen soms. Wanneer u meer wilt weten over hoe de onderwijstijd van uw kind wordt ingedeeld, kunt u met uw vragen terecht bij de leerkracht.

Na schooltijd is er een programma gericht op Kunst, Filosofie, Muziek, Koken, Beweging etc. zodat alle kinderen zich breed kunnen ontwikkelen. Dit aanbod is gratis en wordt in samenwerking met de andere scholen in de wijk Selwerd, Paddepoel en Tuinwijk georganiseerd. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Pauze

Van 10.15-10.30 uur is de eerste pauze, de kinderen van groep 3 t/m 8 spelen dan buiten. Om 12.00 uur gaan de groepen 6, 7 en 8 naar buiten, om 12.15 uur de groepen 3, 4 en 5. Voor of na het buiten spelen eten zij tijdens een onderwijsactiviteit in de klas, u kunt hierbij denken aan voorlezen of een educatief programma kijken zoals het Jeugdjournaal.

Gezond eten en drinken tijdens de pauzes

Gezonde voeding is belangrijk, daarom vragen wij u brood, fruit en/of groente mee te geven naar school. Bij gezonde dranken denken wij aan water en thee.

Trakteren bij een verjaardag

Als er een leerling jarig is mag er getrakteerd worden. Wij juichen een kleine gezonde traktatie toe. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel

Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. 

De basisondersteuning in onze school

Uitgangspunten van de basisondersteuning zijn de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De leerkracht verzamelt systematisch gegevens van alle leerlingen door middel van dagelijkse observaties, schriftelijke opdrachten, methodegebonden toetsen, methode-onafhankelijke toetsen en gesprekken met leerlingen en/of ouders. Deze gegevens worden geordend en systematisch bijgehouden in het groepsoverzicht in ParnasSys. Per vakgebied heeft de leerkracht inzicht in de stimulerende en belemmerende omgevings- en kindfactoren van de leerlingen op gebied van onderwijs. Zo worden de onderwijsbehoeften van een leerling helder. De toetsgegevens van de methode-onafhankelijke toetsen van IEP worden vastgelegd in het leerling- en onderwijsvolgsysteem ParnasSys van de school. Ook de gegevens van de methodegebonden toetsen worden digitaal vastgelegd. Op grond van de systematisch verzamelde gegevens van de groepsoverzichten, maakt de leerkracht per kernvakgebied het groepsplan. Deze groepsplannen worden gemaakt en bewaard in ParnasSys. Aan de hand van de geëvalueerde groepsplannen worden ambitiegesprekken gehouden tussen leerkracht, schoolleider en intern begeleider.

Differentiatie binnen de groep

In een groep zijn er soms grote verschillen tussen de leerlingen. Deze verschillen uiten zich in verschillende onderwijs- en instructiebehoeften. In het groepsplan wordt dan voor een deel van de groep leerlingen een aangepaste doelstelling of instructie- en verwerkingswijze aangegeven. Deze clustering van groepjes leerlingen vindt plaats in:

De basisgroep: dit zijn instructiegevoelige leerlingen die zich met de basisinstructie van de leerkracht, de begeleide oefening en de zelfstandige verwerking doorgaans goed ontwikkelen.

Zorg (verlengde instructiegroep): dit zijn instructieafhankelijke leerlingen. Zij hebben meer tijd nodig en zijn afhankelijk van verlengde instructie en begeleiding van de leerkracht om hun ontwikkeling goed te laten verlopen. Het doel is de leerlingen zoveel mogelijk bij het groepsniveau te houden.

Plus (verkorte instructiegroep): dit zijn instructie-onafhankelijke leerlingen. Dit zijn goed tot zeer goed presterende leerlingen die vaak aan een verkorte instructie genoeg hebben om zelfstandig aan het werk te kunnen gaan. Bij deze leerlingen is het van belang hen voldoende uit te dagen en activiteiten aan te bieden op een hoger niveau.

In de groepen 1/2 wordt gewerkt met de doelen zoals beschreven in het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Hierin staan alle vaardigheden en kennisgebieden beschreven die belangrijk zijn voor een goede doorgaande lijn naar groep 3. De leerkrachten verwerken deze kennisgebieden in een themaplanning, zodat de doelen zoveel mogelijk functioneel aan bod komen. In de themaplanning worden activiteiten benoemd die gaan plaatsvinden, de lesdoelen worden benoemd en er wordt benoemd welke kinderen waar extra aandacht of uitdaging bij nodig hebben.

Ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte

De ontwikkeling van de leerlingen wordt vanaf het moment dat zij op school komen gevolgd, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Dit gebeurt aan de hand van observaties en toetsen. Iedere leerling ontwikkelt zich op zijn eigen wijze, maar in de meeste gevallen zal in die ontwikkeling een opgaande lijn zitten. Indien de ontwikkeling traag verloopt, stagneert of juist heel snel gaat heeft de leerling specifieke ondersteuning nodig. In eerste instantie zullen de leerkrachten zelf, in de groep, met de specifieke ondersteuning beginnen. Indien dit geen of te weinig resultaat oplevert, zal de hulp van de intern begeleider worden ingeroepen, eventueel aangevuld met andere externe specialisten. De ondersteuning vindt plaats volgens een stappenplan: signaleren, analyseren, diagnosticeren, remediëren en evalueren. De acties die ondernomen worden liggen tussen: hulp binnen de groep door de leerkracht, eventueel met extra hulp van een onderwijsassistent, en een verwijzing naar het speciaal basisonderwijs dan wel het speciaal onderwijs. Zodra er zorgen zijn over de ontwikkeling van een leerling worden ouders op de hoogte gebracht en verder betrokken bij de aanpak en ondersteuning.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We werken aan korte lijnen met kinderopvang en VO, zodat speciale ondersteuningsbehoeften snel in beeld zijn en ook goed worden doorgegeven aan het VO. Onze brugfunctionarissen en de leerkrachten van kleuter- en bovenbouw spelen hierin een belangrijke rol. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Visie op onderwijs aan het jonge kind

Kind mogen zijn en je in je eigen tempo mogen ontwikkelen, vinden we belangrijk. Jonge kinderen zijn onderzoekers die al handelend zichzelf, de ander en de ‘wereld’ leren kennen. Als leerkracht helpen we de kinderen om hun ontwikkelingskansen optimaal te benutten. We willen de kinderen nieuwsgierig maken zodat ze zelf een stapje verder willen gaan in hun ontwikkeling. We streven ernaar de talenten van ieder kind te ontdekken en verder uit te bouwen. Daarom zorgen wij voor een veilige omgeving zodat de kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Centraal hierbij staan de basisbehoeften:

Autonomie: de kinderen krijgen ruimte om keuzes te maken, beslissingen te nemen en ergens zelf verantwoordelijk voor te zijn: ‘ik kan het zelf’!.

Relatie/verBinding: kinderen voelen zich thuis, ze hebben een goede relatie met de leerkracht en een goed contact met de andere kinderen. Kinderen voelen zich begrepen en gewaardeerd: 'ik hoor erbij'!

Competentie: de kinderen ervaren dat ze iets kunnen en dat iets lukt onafhankelijk van anderen. Kinderen ontwikkelen hiermee zelfvertrouwen: ‘ik kan het!’.

Door het voldoen aan deze basisbehoeften worden de betrokkenheid en het welbevinden van de kinderen vergroot. De ontwikkeling en het leren verloopt bij ieder kind verschillend. Kinderen leren met hart, hoofd en handen, met hun hele hebben en houden. Door de kinderen te volgen in hun ontwikkeling kan de leerkracht het aanbod afstemmen op de onderwijsbehoeften van de kinderen. Om een prettige en voorspelbare leeromgeving te creëren waarin elk kind zich veilig kan bewegen zijn goede afspraken en routines belangrijk. Met betrekking tot een doorgaande lijn stemmen de leerkrachten de afspraken en routines waar mogelijk op elkaar af. Iedere leerkracht vertaalt deze naar de onderwijsbehoeften van zijn groep, hierbij rekening houdend met dat iedere groep anders is.

In de kleutergroepen werken we met thema’s. Binnen deze thema’s is spel een belangrijk onderdeel. Spel is essentieel bij de ontwikkeling van jonge kinderen en is nodig om de wereld te ontdekken. Met spel speelt een kind de wereld na, hij verwerkt zijn ervaringen. Door te spelen, wordt het zelfvertrouwen gestimuleerd. Hij leert de wereld beter te begrijpen. Kinderen die goed kunnen spelen, kunnen ook buiten het spel beter reageren op wat er om hen heen gebeurt. Ze ontplooien zich beter en gemakkelijker. Als leerkrachten kijken en luisteren wij goed naar de kinderen om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Binnen een thema creëert de leerkracht betekenisvolle onderwijsleersituaties. De taal- en rekenontwikkeling wordt in samenhang met de andere ontwikkelingsdomeinen (motorische ontwikkeling, zintuiglijke ontwikkeling, spelontwikkeling, creatieve ontwikkeling en de sociale ontwikkeling) gestimuleerd. Door een rijke speel- en leeromgeving te creëren worden kinderen meegenomen in het verkennen van de wereld. De leerkrachten bieden uitdagende hoeken, materialen en activiteiten aan waarbij de kinderen worden uitgedaagd en geprikkeld. Vanaf groep 3 wordt er structureel gewerkt met methodes. Spel blijft een belangrijk onderdeel.

Terug naar boven