St. Michaëlschool

Butjesstraat 8 9712 EW Groningen

  • Elk schooljaar wordt afgesloten met een eindfeest op ons schoolplein. Alle groepen treden op in de eindmusical en dansen in de disco daarna.
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds 2020 kijkt de inspectie bij het beoordelen van de resultaten naar behaalde referentieniveaus op de eindtoets. Ze hanteert daarbij een gemiddelde score van de afgelopen drie schooljaren.

In verband met corona heeft de inspectie besloten de resultaten voor schooljaar 2021-2022 niet te beoordelen en voor 2022-2023 en voor 2023-2024 de ondergrens naar beneden bij te stellen (van de signaleringswaarde naar de correctiewaarde). Deze correctiewaarde is alvast opgenomen in de onderstaande resultaten (3-jarig gemiddelden) voor schooljaar 2021-2022.

Wat betreft het fundamentele niveau scoort de St. Michaëlschool met 96,1% iets lager dan vergelijkbare scholen (97,6%) en boven zowel de signaleringswaarde (85%) als correctiewaarde van (80%).

Wat betreft het streefniveau scoort de St. Michaëlschool met 60% lager dan vergelijkbare scholen (70,4%) en net iets onder de signaleringswaarde (61,1%), maar nog boven de ondergrens van de correctiewaarde (55,9%).


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het meten van de resultaten van het onderwijs op korte termijn doen wij aan de hand van de methodegebonden toetsen. Met behulp van deze toetsen kunnen wij controleren of de leerlingen de behandelde stof beheersen. De toetsresultaten worden in veel gevallen zo genoteerd dat zowel een individuele analyse als een groepsanalyse mogelijk is. Voor de iets langere termijn gebruiken wij Cito-toetsen. Deze toetsen worden één- of tweemaal per jaar afgenomen en zijn niet methodegebonden. De toetsresultaten kunnen worden afgezet tegen een landelijke normering. De Cito-toetsen maken deel uit van een leerlingvolgsysteem. Hierdoor kunnen wij de prestaties van zowel de individuele leerling als van de groep gedurende de hele schooltijd volgen. De resultaten van de leergebieden rekenen, spelling en begrijpend lezen van groep 6 t/m 8 geven een indicatie voor het vervolgonderwijs (plaatsingswijzer). In groep 8 nemen de leerlingen deel aan de Cito-doorstroomtoets. De uitkomsten van alle toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd. Vervolgens gaat het hele team de trendanalyses van de school bekijken. Op leerkrachtniveau worden opbrengstgerichte gesprekken met de intern begeleider en de schoolleider gevoerd en vervolgens worden er verbeteracties afgesproken. Gezamenlijk worden de doelstellingen voor de groep bepaald, soms ook voor een aantal individuele leerlingen. Deze gesprekken worden twee keer per jaar gevoerd.  

Het leerlingvolgsysteem van Cito wordt gebruikt vanaf groep 3 en is bedoeld om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen. Bijna alle toetsen worden op twee momenten in het schooljaar afgenomen: in januari februari (de M-toetsen) en in mei-juni (de E-toetsen) M3 staat bijvoorbeeld voor midden groep 3; E6 staat voor eind groep 6.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Er komt één week (25 t/m 31 maart) waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school.

De resultaten van de leergebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen van groep 6 t/m 8 geven een indicatie voor het vervolgonderwijs. Deze resultaten zijn gekoppeld aan de Plaatsingswijzer: een instrument waarmee de basisschool komt tot een goed onderbouwd schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Op basis van leerlingkenmerken, werkhouding, methodetoetsen, observaties en de Plaatsingwijzer krijgen leerlingen in groep 8 in januari hun voorlopige advies voor het voortgezet onderwijs. In de eerste week van februari (5 en 6 februari) maken de leerlingen van groep 8 de Cito doorstroomtoets. Deze toets meet wat een leerling in acht jaar basisonderwijs geleerd heeft en wordt gebruikt om het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs te formuleren. Het voorlopige advies en definitieve advies komt in een adviescommissie tot stand. In de laatste week van maart melden de leerlingen van groep 8 zich met hun definitieve advies aan op de middelbare school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De St. Michaëlschool wil een kleine, zorgzame school zijn. Een school waar we elkaar kennen, waar we in een sfeer van openheid en eerlijkheid met elkaar om kunnen gaan, een sfeer waarin we kunnen zeggen wat we prettig en wat we niet prettig vinden. We willen een school zijn waar iedere leerling zich veilig kan voelen, waar een gevoel van saamhorigheid heerst en waar iedereen dus met plezier naar toe gaat. Zo’n goede sfeer ontstaat niet vanzelf en houdt zich ook niet vanzelf in stand. Wij bevorderen en handhaven het ontstaan van zo’n sfeer door:   

  • Aan het begin van ieder schooljaar te werken aan groepsvorming
  • Ruime aandacht te besteden aan sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Niet alleen samen te werken, maar ook samen te ontspannen
  • Uitbundig feest te vieren met elkaar
  • Gezamenlijke activiteiten te ondernemen
  • Gezamenlijke doelen na te streven
  • Duidelijke regels te stellen en heldere afspraken te maken
  • Een sluitend pestprotocol te hanteren
  • In alle groepen te werken met KiVa

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Eigenheid
  • Betrokkenheid
  • Naastenliefde

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2013 heeft de Inspectie van het Onderwijs onze school bezocht in het kader van een landelijk stelselonderzoek naar de staat van het primair onderwijs in Nederland en kregen we – net als in de jaren daarvoor  – het basisarrangement toegekend. Dit betekent dat onze school het vertrouwen heeft van de inspectie en dat de inspectie geen aanwijzingen heeft dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Begin 2016 zijn zowel onze school als ons bestuur - Stichting KOC Groningen - door de inspectie bezocht in het kader van een pilot Bestuursgericht Toezicht. Voor meer informatie zie de website van de inspectie.

Het oordeel van de inspectie was positief: Ons bestuur stuurt voldoende op de kwaliteit van het onderwijs en de resultaten en communiceert goed met belanghebbenden. Daarnaast voldoet het bestuur aan de gecontroleerde wettelijke voorschriften en is de financiële positie in orde.

Op de onderdelen "Doelen, evaluatie en verbetering" en "Structuur en cultuur" krijgt onze school een voldoende  en "Verantwoording en dialoog" wordt als goed beoordeeld.  Dit is een mooie verbetering ten opzichte van het inspectiebezoek van 2013.

Het rapport van juni 2016 is ter informatie bijgevoegd. Dit rapport is niet via de website van de inspectie beschikbaar omdat het onderzoek een pilot betrof.

Terug naar boven