ODS De Starter

Parkweg 128 9727 HD Groningen

Schoolfoto van ODS De Starter

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze leerlingen van groep 8 hebben tot en met schooljaar 2022-2023 meegedaan aan de landelijke eindtoets van het Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling (Cito). Vanaf schooljaar 2023-2024 doen onze leerlingen in groep 8 mee aan de landelijke doorstroomtoets van CITO. Met behulp van onze methodetoetsen en leerlingvolgsysteem kunnen we goed zien wat onze leerlingen nodig hebben om te voldoen aan de niveaus die toegang geven tot het voortgezet onderwijs. 

Scholen zijn sinds 1 augustus 2021 wettelijk verplicht de referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in het onderwijsaanbod als uitgangspunt te nemen. Deze referentieniveaus beschrijven welke basiskennis en vaardigheden de leerlingen op een bepaald moment moeten beheersen om de volgende stap te kunnen maken in hun onderwijsloopbaan. Voor het basisonderwijs zijn er twee niveaus vastgesteld voor leerlingen aan het einde van de basisschool: een fundamenteel niveau voor taal en rekenen (1F) en een streefniveau voor taal (2F) en rekenen (1S). Het fundamenteel niveau 1F sluit aan bij de vmbo-basisberoepsgerichte of vmbo-kaderberoepsgerichte leerweg. Het streefniveau (2F/1S) bij vmbo-t of havo.

Na de ‘coronajaren’ zijn we als team actief aan de slag gegaan om de resultaten te repareren en weer op voldoende niveau te komen. In schooljaar 2022-2023 zijn we aan de slag gegaan met ‘Lesgeven met Lef’ waar we gewerkt hebben aan hoge kwaliteit van onze lessen waarin de leerlijnen centraal staan. Dit heeft groei in de E-toetsen in alle groepen laten zien, maar nog niet geresulteerd in een voldoende kijkende naar het driejaarsgemiddelde van de cito Eindtoets in de groepen 8 op 1S/2F. 1F is wel voldoende. Met name rekenen vraagt grote aandacht. We hebben de resultaten met het team geanalyseerd en gekeken welke inspanningen er van ons vereist zijn om deze te verbeteren. Dit is vertaald in de ambitie en doelen binnen ‘de basis op orde’.  Deze doelen zijn:

  • De resultaten 1F, 1S/2F op rekenen, taal, (begrijpend)lezen en spelling zijn op of boven het landelijk gemiddelde van scholen met een vergelijkbare populatie.
  • Alle leerkrachten hebben hun pedagogisch en didactisch handelen hoogstaand versterkt. Dit is zichtbaar in goede instructies, het klassenmanagement en de pedagogische aanpak.
  • Alle leerkrachten hebben een training gevolgd over het geven van goede instructies.
  • Het team doet aan kennisdeling door o.a. collegiale consultatie en het samen voorbereiden en analyseren van de lessen. 
  • De rekencoördinator participeert in klassenbezoeken om de uitvoering van het rekenbeleid nog meer te verankeren in de school. 
  • Er is goed zicht op ontwikkeling: de lange en korte cyclus zijn geïmplementeerd en zichtbaar in het dagelijks handelen van het team.
  • Ouders hebben nog beter zicht op ontwikkeling van hun kind en ondersteunen waar gewenst. 
  • Alle leerkrachten hebben een training gevolgd over ouderbetrokkenheid. Ook hebben een aantal ouders, waaronder uit de medezeggenschapsraad en ouderraad bij deze training aanwezig geweest.

In het schooljaar 2022-2023 hebben de in totaal 42 leerlingen van de groepen 8 de volgende adviezen gekregen:

VWO: 28,6%

HAVO-VWO: 11,9%

Havo: 16,6%

TL-HAVO: 7,1%

TL: 19%

KB-TL: 4,8%

KB: 7,1%

BB met LWOO: 2,4%

PRO: 0%

VSO: 2,4%

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Starter verzamelt vanaf de instroom systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van leerlingen. Dit doen we op alle domeinen die voor het onderwijs van belang zijn. Het verzamelen van (toets)informatie gebeurt systematisch en zorgvuldig. Voor de kennisgebieden taal, technisch en begrijpend lezen en rekenen doen we dit met behulp van de volgsystemen Kleuter in Beeld, Leerling in beeld van Cito en de methodegebonden toetsen van de lesmethodes. Wanneer individuele of groepen leerlingen niet genoeg lijken te profiteren van het onderwijs, analyseren we waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Als blijkt dat een leerling voor een bepaald vakgebied moeilijk kan meekomen met de groep, past de leerkracht in overleg met ouders en waar nodig intern begeleider, het aanbod en/ of de aanpak in de klas aan. Dit staat omschreven in de lange en korte cyclus. Op basis van de resultaten op de Cito toetsen voor rekenen, taal en technische en begrijpend lezen maken wij twee maal per schooljaar een trendanalyse. Hierin vergelijken wij onze resultaten met het landelijk gemiddelde en volgen wij onze groepen door de jaren heen. Aan de hand van onder andere de trendanalyse bepalen wij of onze plannen van aanpak moeten worden bijgesteld en welke interventies nodig zijn.

Om de vorderingen van de leerlingen bij te houden, werken we met een digitaal rapport en portfolio in één: MijnRapportfolio, dat het hele schooljaar openstaat voor ouders en leerlingen. In het rapportfolio is de brede ontwikkeling van de leerling te volgen. Zowel de leerling als de leerkracht kan erin werken. We gebruiken het rapportfolio ook tijdens de kind-oudergesprekken, die twee of drie keer per jaar plaatsvinden.

Door onderzoek is er beter onderwijs mogelijk. Dat komt ten goede aan alle leerlingen. Zo gebruiken we onderzoek om het onderwijs beter te laten aansluiten op de specifieke leerbehoefte van iedere leerling. Ook brengen we onze eigen onderzoekende houding over op de kinderen. We stellen de vragen zo, dat kinderen gaan nadenken waarom ze iets op een bepaalde manier doen. We leren ze een onderzoekende houding aan, te reflecteren op vragen als: wat maakt dat je dit leuk vindt? Wat zou je volgend keer nog beter kunnen doen? Nieuwsgierig zijn is dagelijks onderdeel van onze lessen. We stimuleren het creatieve denkproces van leerlingen, door vragen te stellen, ze aan te moedigen te experimenteren en te reflecteren.               

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school


In groep 8 krijgen leerlingen een schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. Wij baseren het schooladvies op toetsresultaten in groep 6, 7 en 8 (via de Plaatsingswijzer), de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het gedrag. Op De Starter zijn bij het opstellen van het basisschooladvies meerdere professionals van de school betrokken. Dit zijn de groepsleerkrachten, de intern begeleider en de directeur. In het schooljaar 2023-2024 wordt voor het eerst gewerkt met de doorstroomtoets, die in de plaats komt van de eindtoets. Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. In groep 8 zijn de stappen van het schooladvies:

  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken begin februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
  • Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dat dan motiveren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een school moet een veilige plek zijn. Een veilige leeromgeving is noodzakelijk voor een goede ontwikkeling van leerlingen. Ook is een veilige omgeving nodig voor leerkrachten en overig personeel. Zij moeten naar behoren en met plezier hun werk kunnen doen.

Wij zijn daarom Vreedzame School: een democratische gemeenschap, waarin alle leden (leerlingen, leerkrachten, medewerkers, ouders en schoolleiding) een stem hebben, zich gehoord en gezien voelen, zich positief gedragen tegenover elkaar, zelfstandig zijn, samenwerken en zich verantwoordelijk voelen voor het geheel. Wij bevorderen proactief een veilige en sociale omgeving voor onze leerlingen en onze medewerkers. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen voelt zich veilig
  • Samen verantwoordelijk
  • We helpen elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven