ODS De Starter

Parkweg 128 9727 HD Groningen

Schoolfoto van ODS De Starter

Het team

Toelichting van de school

Leerlingen op onze school kunnen rekenen op een team van enthousiaste leerkrachten en coaches. Samen begeleiden we leerlingen, zodat ze zich veilig voelen en met plezier hun leerdoelen behalen. Binnen ons team onderscheiden we verschillende rollen. We hebben een intern begeleider die alles coördineert op het gebied van ondersteuning van leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Verder hebben we een daltoncoördinator, een hoogbegaafdheidspecialist, een rekencoördinator, een deelprojectleider voor Digitale Geletterdheid en interne cultuurcoördinatoren voor Kunst en Cultuur. De directeur, de intern begeleider, de daltoncoördinator en de bouwcoördinatoren vormen samen het managementteam, dat de organisatorische en beleidsmatige zaken op school coördineert.

De Starter is een opleidingsschool, wat inhoudt dat we studenten helpen opleiden tot goede leerkrachten. Hiervoor hebben we een schoolopleider in ons team die de studenten samen met de leerkrachten en instituutsbegeleider (Hanzehogeschool) begeleidt. We werken samen voor twee belangrijke doelen, het verbeteren van de kwaliteit van het opleiden van studenten en het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs op de basisschool door middel van het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek.

Het team van De Starter krijgt de mogelijkheid en de ruimte om onderzoek te doen in samenwerking met de Hanzehogeschool Groningen, bijvoorbeeld op onderwijsinhoudelijke gebied, zoals digitale geletterdheid, cultuur, Engels, Dalton en doorlopende leerlijnen. Dat een opleidingsschool net iets meer kan bieden, blijkt verder uit het feit dat onze leerkrachten een open en onderzoekende houding hebben en continu streven naar het beste onderwijs. De stagiaires op onze school komen van de volgende opleidingen: de Pedagogische Academie (Hanzehogeschool Groningen), sociaal Pedagogisch Werk (SPW, soms komen leerlingen van het voortgezet onderwijs bij ons hun maatschappelijke stage doen en onderwijsassistenten. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een van de leerkrachten wegens ziekte of verlof afwezig is, zorgt de directie ervoor dat er een invaller de taken waarneemt. Binnen Openbaar Onderwijs Groningen hanteren de directies een lijst van invallers. In deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt kan het voorkomen dat we geen invalkracht kunnen vinden. In dat geval kan het zijn dat parttimers of -stagiaires (onder verantwoordelijkheid van een leerkracht) de groep overnemen. Wanneer dit niet lukt, vragen we u minimaal één dag van tevoren per mail via het ouderportaal (spoedbericht) om uw kind thuis te houden. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Locatie

De Starter heeft twee locaties. De groepen 1 en 2 krijgen les in ons moderne gebouw aan de Verzetsstrijderslaan, aan de rand van het Stadspark. De groepen 3 tot en met 8 krijgen les in ons monumentale schoolgebouw aan de Parkweg 128. Beide gebouwen passen bij onze school: we vernieuwen maar behouden onze Daltonvisie.

Organisatie

Vanaf 8.15 uur staan wij klaar in de klas voor een nieuwe schooldag. Wij zorgen voor een gestructureerde en prettige leeromgeving, waar kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen en waar leerkrachten, leerlingen en ouders respectvol met elkaar omgaan. Het onderwijs van De Starter hebben we georganiseerd in groepen naar leeftijd. Er zijn vier kleutergroepen van kinderen in de leeftijd van vier tot en met zes jaar, twee groepen 3, twee groepen 4, twee groepen 5, twee groepen 6, twee groepen 7 en twee groepen 8. Elke groep heeft één of twee vaste leerkrachten. Daarnaast is er een vakleerkracht voor gymnastiek en een coördinator hoogbegaafdheid voor de ondersteuning voor meer- en hoogbegaafdheid.  

Samenwerking

We werken samen met andere organisaties, zoals het WIJteam, het buurtcentrum en diverse kinderopvangorganisaties. Gezamenlijk vormen wij een vensterschool. We zijn bezig om onze school verder te ontwikkelen tot Kindcentrum Stadspark. Samen met kinderopvangorganisatie SKSG willen we ons kindcentrum De Starter (IKC) verder vormgeven.  

Kindcentrum Stadspark

Een IKC is een instelling met een gezamenlijke missie en visie. De kernwaarden die we met elkaar delen zijn groei, verbinding en vernieuwing. We zijn een intergrale voorziening voor kinderen van 0 tot 13 jaar, waar zij gedurende de dag komen om te ontmoeten, leren, spelen en te ontwikkelen en ook om te ontspannen. Binnen ons IKC is er een vloeiende overgang tussen onderwijs, opvang, welzijn en zorg en wordt er gewerkt vanuit één pedagogische visie. 

Kindcentrum De Starter is open van 7.00 – 18.00 uur, zowel in reguliere schoolweken als tijdens studiedagen en vakanties. Het kindcentrum biedt opvang, onderwijs en activiteiten voor bijvoorbeeld sport en bewegen, wetenschap en techniek, kunst en cultuur (muziek / taal – lezen-) en natuur .

Ons kindcentrum bestaat uit ODS De Starter (Verzetsstrijderslaan 2a) en kinderopvang SKSG, locaties Poolster (Parkweg 128), Stadspark (Concourslaan 2) , Ster (Verzetsstrijderslaan 2a) en Dolfijn (Witte de Withstraat 18). Allemaal te vinden binnen een straal van 2 km van elkaar.  



Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We werken in de groepen 1 en 2 ontwikkelingsgericht. We werken met thema’s en sluiten daarmee aan bij de belevingswereld van het kind. Ons thematisch onderwijs richten we zo in dat de vakgebieden taal, rekenen, motoriek, muziek en de sociaal-emotionele en kunstzinnige vorming worden geoefend met betekenisvolle activiteiten.

Zie verder 'onderwijs aan het jonge kind'. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Doorgaande leerlijnen

Door de hele schoolperiode is een doorgaande lijn te vinden van taken, keuzewerk, hoekenwerk, taakborden en computer- en tablet gebruik. Naast de vaste taken per vakgebied maakt het eigen werk deel uit van de weektaak. Eigen werk maakt de taak passend voor ieder kind op tempo en op niveau.

Huiswerk

Soms moeten kinderen thuis iets voorbereiden en oefenen voor school. Tafels oefenen, plaatsnamen en dictee leren, werkstukken schrijven zijn enkele voorbeelden. Zo kunt u zien waar uw kind op school mee bezig is. Ook bij projecten en presentaties kunnen de kinderen thuiskomen met de vraag om foto’s, plaatjes of andere informatie. Voor de leerlingen in groep 8 komt het huiswerk regelmatig voor als voorbereiding op het voortgezet onderwijs.

Rijk leeraanbod

Wij volgen leerlingen vanaf de kleuters tot ze naar de middelbare school gaan. We willen dat leerlingen floreren op school en zo soepel mogelijk hun reis door het onderwijs kunnen volbrengen. Onze school is een open huis: een plek waar kinderen zich vormen. Intellectueel, creatief, sociaal en persoonlijk. We hechten grote waarde aan het leren van vakken als taal, rekenen en lezen. Maar een school is zoveel meer dan alleen een gebouw waar kinderen cognitieve vakken aanleren. Het is een veilige plek waar kinderen de wereld, zichzelf en elkaar ontdekken. Waar ze mogen experimenteren, ontdekken en onderzoeken. En waar ze leren wie ze zijn en willen worden. 

Digitale Geletterdheid

De leerlingen van nu gaan een wereld tegemoet waarin digitale geletterdheid essentieel is voor hun toekomst. Daarom werken we met een doorgaande lijn Digitale Geletterdheid van groep 1 tot en met groep 8. Met deze doorgaande leerlijn op ICT-gebied willen we leerlingen opleiden tot actieve deelnemers in de samenleving, die zich kunnen voortbewegen in de digitale wereld. Leerlingen bekwamen zich in ICT-competenties zoals mediawijsheid, computational thinking, ICT-basisvaardigheden en informatievaardigheden.

Beweging

We vinden het belangrijk dat kinderen genoeg beweging krijgen. In de groepen 3 tot en met 8 krijgen alle groepen in twee weken 3 gymmomenten van 50 minuten, waarbij er naast het motorische aspect ook aandacht is voor het sociaal-emotionele aspect en het zelfregulerend werken. Ze krijgen les van een vakleerkracht in de gymzaal aan de Merwedestraat en in de gymzaal aan de Canadalaan, beide op loopafstand van de school. Geschikte kleding, dus niet te ruim zittende sportkleding, en stroeve sportschoenen (niet met zwarte zool: dit geeft strepen op de vloer) zijn noodzakelijk. De groepen 1 en 2 krijgen les van de eigen groepsleerkracht in het speellokaal, wat is voorzien van verschillende specifieke (kleuter)materialen. Met ons bewegingsonderwijs streven we voor elk kind naar:

  • het ervaren van plezier tijdens bewegen;
  • het ontwikkelen van motorische vaardigheden in diverse beweegsituaties;
  • het vergroten van de beweegwereld;
  • het bevorderen van zowel het samenwerkend als zelfstandig werken.

Naast de reguliere gymlessen zijn er ook nog een tal van sportactiviteiten die georganiseerd worden. Zo doen er elk jaar zo’n 200 leerlingen mee aan de plantsoenloop, worden er jaarlijkse sportdagen georganiseerd en worden er buiten gymlessen gegeven in het nabijgelegen stadspark. Ook integreren we beweging, het bewegend leren, in andere vakken: bijvoorbeeld het leren van werkwoorden middels een renspel op het plein.   

Cultuurprofielschool

Je verwonderen, verbanden leggen, experimenteren: dat vinden we belangrijk op De Starter. Als Cultuurprofielschool zijn wij overtuigd van de waarde van kunst voor de persoonsvorming van kinderen. Daarom bieden we een doorlopende leerlijn in het cultuuronderwijs van groep 1 tot en met 8. Kinderen krijgen de kans zich cultureel te ontwikkelen in meerdere kunstdisciplines. Zo brengen we ze in contact met theater, muziek, erfgoed, dans en beeldende kunst. Dat gebeurt in de lessen zelf, maar ook tijdens gastlessen en als we samen op pad gaan naar musea, bioscoop of theater. We hebben in de afgelopen vier jaren deelgenomen met de midden-en bovenbouwgroepen aan de leergemeenschap Cultuureducatie. In deze Leergemeenschap Cultuureducatie, begeleid door Stichting Kunst & Cultuur Groningen, werkten het onderwijs en culturele ondernemers vanuit een gedeelde intentie samen aan een vraag op het gebied van cultuureducatie. Daarin staat het eigenaarschap van de leerlingen centraal. Inmiddels zijn er twee leerlijnen ontstaan voor de boven- en middenbouw: het schrijven en uitvoeren van een eigen musical en het presenteren voor de klas. Daarnaast werken we met ateliers. Elk atelier bestaat uit een thema en drie middagen met lessen binnen dat thema. De nadruk ligt op vakoverstijgend werken, waarbij leerlingen hun talent binnen dat thema kunnen ontwikkelen. De thema’s zijn wisselend op één thema na namelijk 'Er gaat niets boven Groningen'. Dit thema kiezen we ieder jaar om aan te sluiten bij ons erfgoed het Groninger landschap. De thema's komen voort uit vakgebieden als filosofie, bewegen, wereldoriëntatie en kunst en cultuur. De ateliers organiseren we voor alle groepen: van 1 tot en met 8. Op de locatie Parkweg hebben we een atelierlokaal ingericht, het Starter Lab, dat voor alle leerlingen op deze locatie gebruikt kan worden. We werken al een aantal jaren met de methode 'Uit de kunst'. Deze is verouderd. Komend schooljaar gaan we een nieuwe methode 'Laat maar zien' aanschaffen.

Natuur, beweging en duurzaamheid

Het leren vindt zowel binnen als buiten de school het plaats. Natuurlessen en het bewegen is geïntegreerd in ons aanbod. In de onderbouw staat het Stadpark centraal. Regelmatig gaan de kleuters op pad naar het park om daar te ontdekken en wordt er jaarlijks een bijenkas op het plein geplaatst waarbij een Imker bijenlessen aan de kleuters geeft. Daarnaast is het aanbod geïntegreerd in de ateliers en de thema’s in de groepen 1 en 2. In de groepen 5-8 gebruiken we de methode Argus Clou en Atlantis en doen we schoolbreed mee aan de Clean up day. Met de groepen 5, 6 en 7 gaan we ieder jaar naar de schooltuinen.

We starten met Eco-schools. Dit is een programma waarin we met de kinderen werk maken van duurzaam denken en doen, zoals het meedenken over het vergroenen van het schoolplein. Komend schooljaar gaan we meedoen aan de Nationale Buitenlesdag en de warme truiendag. Hierin trekken we samen met SKSG op.

Engels

We geven in de groepen 7 en 8 Engels. Daarnaast wordt er in de overige groepen 1-6 spelenderwijs Engels aangeboden. In het afgelopen schooljaar hebben we de leerdoelen per groep opgesteld. We willen deze doelen in het komende schooljaar zichtbaar maken en houden.  


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De zorgroute

De leerkracht ziet uw kind elke dag, en past het onderwijs aan de leerbehoeften van uw kind aan. Daarvoor hanteren wij een gestructureerde aanpak, volgens het handelingsgericht werken (HGW): de leerkracht neemt de vorderingen van uw kind en de groep als geheel waar en toetst op verschillende manieren de leerstofbeheersing en vaardigheidsgroei. Dat komt te staan in een korte en lange cyclus. Daarin staat het basisaanbod voor de hele groep en het specifieke onderwijsaanbod voor de verschillende clusters leerlingen. Immers, het ene kind heeft veel behoefte aan uitleg en begeleiding, terwijl dat voor het andere kind alleen maar hinderlijk is in het leerproces.

Verschillende onderwijsbehoeften

Leerlingen hebben verschillende niveaus en onderwijsbehoeften. Het onderwijs moet aangepast zijn aan de verschillen tussen leerlingen. Differentiatie is de wijze waarop een leerkracht met de verschillen tussen leerlingen omgaat en daarop zijn of haar onderwijs afstemt. We hanteren in de groep drie soorten instructievormen waarbij we kinderen indelen naar instructiebehoefte: de instructieonafhankelijke groep (meer­begaafden), de instructiegevoelige groep (basis) en de instructie­afhankelijke groep (kinderen die intensieve instructie en inoefening nodig hebben onder begeleiding van de leerkracht). Dit geldt voor de vakken rekenen, taal, spelling, tech­nisch lezen en begrijpend lezen. Het doel is om tegemoet te komen aan de verschillende leerbehoeften van alle leerlingen. Op die manier worden de leermogelijkheden van alle leerlingen in de klas vergroot en kunnen de leerlingen een bepaald niveau behalen. Op schoolniveau hebben we een ondersteunende structuur ingericht, waarbij we de leerkracht ondersteunen bij het doorlopen van de cyclus van handelingsgericht werken. Hiervoor heeft de intern begeleider ijkmomenten gepland. Groepsbesprekingen, leerlingbesprekingen en klassenconsultaties vinden drie keer per jaar plaats. Verder legt de intern begeleider regelmatig flitsbezoeken af om tot tweezijdige, reflectieve dialogen te komen. 

Begaafdheid

Ons uitgangspunt bij het lesgeven aan hoogbegaafde leerlingen is om leerlingen zowel pedagogisch (sociaal-emotioneel) als didactisch (cognitief) passend onderwijs te geven. Wij kunnen niet hoogbegaafdheid vaststellen, maar gebruiken een observatie -en signalerinsinstrument. We willen ons dit schooljaar verder oriënteren op het gebruik van een goed screeningsinstrument.

We maken een onderscheid tussen meerpresteerders en hoogbegaafde leerlingen. Meerpresteerders zijn leerlingen die snel klaar zijn met het reguliere werk, maar niet onder de categorie hoogbegaafheid passen. Ze hebben een voorsprong op een enkel vakgebied of op meerdere terreinen. Kinderen uit de groepen 3 t/m 8 die begaafd zijn komen om de week een dagdeel in de Kangoeroegroep bij elkaar en krijgen extra begeleiding en aanbod passend bij hun manier van leren en denken. Gedurende de week werken ze in hun eigen groep aan de Kangoeroe opdrachten. Als uw kind hiervoor in aanmerking komt, bespreekt de intern begeleider en /of de leerkracht dat met u. 

Als het leren moeilijk gaat

Als blijkt dat uw kind voor een bepaald vakgebied moeilijk kan meekomen met de groep, stelt de leerkracht een plan van aanpak op. Daarin staat de specifieke onderwijsbehoefte van het kind beschreven. In principe vindt de extra begeleiding binnen de klas plaats. Door de dalton werkwijze kan in de klas tijd vrij worden gemaakt voor kinderen die extra aandacht nodig hebben. Wanneer er in de groep gelegenheid is tot zelfstandig werken, kan de leerkracht de zorgleerlingen aan de instructietafel begeleiden. In sommige gevallen kan de school een beroep doen op u om het kind buiten schooltijd te begeleiden.

Verlengen

Als uw kind niet toe is aan de overgang naar een volgende groep, bespreekt de leerkracht dit met u. Op basis van extra besprekingen en onderzoeken wordt bepaald of uw kind het jaar beter kan overdoen of extra begeleiding nodig heeft. De beslissing hierover valt uiterlijk rondom juni in overleg met de ouders. 

Leerlingen met een achterstand

Als uw kind aan het eind van groep 5 een achterstand heeft van anderhalf jaar, nemen we in overleg met u maatregelen. In sommige gevallen ontkoppelen we de leerstof voor één of meerdere vakken van de groep waar uw kind in zit. Voordat we dit doen overleggen we met de schoolorthopedagoog en/of nemen we een diagnostisch onderzoek af.

Soms is er de behoefte aan meer verklaring voor het moeilijke leren of aan extra handvatten voor de leerkracht. In dat geval kan de intern begeleider het Kindteam betrekken. Hieraan neemt o.a. de schoolorthopedagoog en een ambulant begeleider van het Kenniscentrum Openbaar Onderwijs (KCOO) deel. Zij denken mee met school, komen kijken in de klas, of doen een onderzoek naar het leervermogen van het kind (orthopedagoog). In dit traject werken wij nauw met u samen. Het doel is om het onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van uw kind. In sommige gevallen lukt het echter niet om een leerling op De Starter te kunnen begeleiden.  Dan gaan we op zoek naar ene andere, beter passende plek.    

Speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs

Voor plaatsing in het speciaal onderwijs vragen wij samen met u een toelaatbaarheidsverklaring aan bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Meer informatie over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring vindt u op de website van het samenwerkingsverband of via de school.  

Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoeften

Binnen onze school proberen wij rekening te houden met de individuele verschillen tussen leerlingen. Dit houdt in dat wij in principe bereid zijn kinderen met een handicap of langdurige ziekte op te nemen en aan hen onderwijs op maat te bieden. Deze leerlingen vallen buiten de basisondersteuning. Voor deze leerlingen stellen wij een ontwikkelingsperspectief op waarin de ondersteuningsbehoefte van de leerling is opgenomen. Op basis van deze ondersteunings-behoefte bepaalt het Samenwerkingsverband (SWV) 20.01 of extra ondersteuning mogelijk is.  We hebben goede informatie nodig over een toekomstige leerling met een handicap of ziekte van de ouders en aanvullende gegevens van andere deskundigen. Het beeld van het betreffende kind dient, zowel op lichamelijk als geestelijk gebied, vooral waar het de sociaal-emotionele ontwikkeling betreft, zo volledig mogelijk te zijn. Volgens de nieuwe wetgeving bent u verantwoordelijk voor de aanlevering van het dossier. Om goed te kunnen inschatten of een leerling met een handicap of ziekte op onze school goed zal aarden, hebben we een volledig beeld van de leerling nodig. Alleen zo kunnen we inschatten welke ondersteuning we nodig hebben. De inzet van extra middelen wordt in overleg geregeld.

De wijze waarop wij ons zorgbeleid hebben vormgegeven vindt u in onze schoolondersteuningsprofiel te vinden op onze website http://destarter.openbaaronderwijsgroningen.nl       

Waar liggen onze grenzen

Verstoring van rust en veiligheid

Als een leerling ernstige gedragsproblemen heeft en dit leidt tot een ernstige verstoring van de rust en de veiligheid in de groep. In een dergelijk geval is het niet meer mogelijk om kwalitatief goed onderwijs aan de gehele groep en aan het betreffende kind te bieden.  

Wisselwerking tussen verzorging/ behandeling en het onderwijs

Als een leerling een zodanige verzorging en specifieke behandeling vraagt dat daarvoor het onderwijs aan de betreffende leerling onvoldoende tot zijn recht kan komen. Ook in dit geval is het niet meer mogelijk om kwalitatief goed onderwijs aan het betreffende kind te bieden. 

Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen

Als het onderwijs aan de leerling een zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht, dat onvoldoende de tijd en aandacht overblijft voor de overige leerlingen in de groep. Het is dan niet meer mogelijk om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan de leerlingen in de groep.    

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen een taal-leesspecialist opleiden om zo onze expertise op taal en lezen te vergroten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderwijs aan het jonge kind

We werken in de groepen 1 en 2 ontwikkelingsgericht. We werken met thema’s en sluiten daarmee aan bij de belevingswereld van het kind. Ons thematisch onderwijs richten we zo in dat de vakgebieden taal, rekenen, motoriek, muziek en de sociaal-emotionele en kunstzinnige vorming worden geoefend met betekenisvolle activiteiten. We stimuleren door middel van het spel en een rijke leeromgeving (hoeken) de ontwikkeling. Onze rijke leeromgeving wordt ondersteund met doelen. We volgen het kind nauwgezet door middel van observaties. Elk kind is anders en mag zijn eigen manier vinden voor het oplossen van een probleem. Ontdekkend leren, zelf mogen kiezen, experimenteren en op maat leerstof aanbieden vinden we heel belangrijk. We werken soms ervaringsgericht. Interesses van het kind krijgen aandacht om zo de betrokkenheid te vergroten en om (individuele) leervragen en verdiepingsvragen te belonen. Denk aan groepsgesprekken waarin wordt ingegaan op een persoonlijk verhaal: er kan zomaar een thema uit ontstaan. Elementen van ons kleuteronderwijs zijn programmagericht: we werken met methodes die ons houvast bieden om doelen in het oog te houden. We kennen een ‘vast’ dag- en weekritme.  We werken met vooraf vastgestelde doelen, die we echter aanpassen als de situatie erom vraagt.


Terug naar boven