Joseph Haydn-School

Haydnlaan 102 9722 CL Groningen

  • Schoolfoto van Joseph Haydn-School
  • Schoolfoto van Joseph Haydn-School
  • Schoolfoto van Joseph Haydn-School
  • Schoolfoto van Joseph Haydn-School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De school scoort zichtbaar hoger dan scholen in een vergelijkbare situatie. De school heeft een hoog ambitieniveau ten opzichte van de te behalen referentieniveaus. Alle leerlingen behalen het 1F niveau op de basis (rekenen en taal). 75% van de leerlingen behaalt het 2F (taal/lezen) en 2S (rekenen) niveau.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang en de ontwikkeling van de leerlingen. Dit start op het moment dat de leerling in groep 2 zit. We werken met het leerlingvolgsysteem Kleuter in Beeld. In de periode januari en juni wordt vanaf groep 3 de Leerling in Beeld toetsen afgenomen. De school heeft rapportage momenten. De schriftelijk rapportage richting ouders is in februari en juni/juli. In oktober/november en april/mei zijn de mondelinge rapportages. Daarnaast kunnen ouders of leerkrachten het initiatief nemen voor een extra gesprek over de leerling.

De leerlingen maken op school verschillende toetsen. De methodetoetsen zijn passend bij de methodes waaruit wordt lesgegeven en geven een beeld van de opgedane kennis en vaardigheden op 'dat moment' en vinden plaats na elk nieuw blok. Naast deze methode gebonden toetsen maken we ook gebruik van landelijk genormeerde toetsen op het gebied van lezen, spelling en rekenen de Leerling in Beeld toetsen. Vanaf groep 6 worden deze gegevens in het systeem van 'de Plaatsingswijzer' opgenomen. Hierdoor ontstaat in de laatste drie jaar van het basisonderwijs een duidelijk doorstroomprofiel van de leerling; het advies VO (voortgezet onderwijs). Zie ook schooladvies en voortgezet onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt breed gedragen opgesteld. De leerkrachten van groep 7 en 8, Ib’er en de schoolleiding nemen alle informatie door en stellen het te geven advies op. Het advies wordt opgesteld vanuit de volgende informatie: De plaatsingswijzer, de begin 8 toets, doorstroomtoets (nieuw februari 2024), methode gebonden toetsen en de volgende kind kenmerken: werkhouding, probleemoplossend vermogen, interesse/nieuwsgierigheid, algemene kennis van de wereld, zelfstandigheid en thuis werken attitude (voorbeelden zijn: Voorbereiden spreekbeurt, toetsen W.O. e.d.). De plaatsingswijzer laat op basis van de laatste driejaren LVS-resultaten (leerlingvolgsysteem) een feitelijk overzicht zien met een daarbij behorend advies. De kinderen krijgen tussen 10 en 31 januari een voorlopig advies. De doorstroomtoets wordt in februari afgenomen. De uitslag van deze toets volgt in de periode tussen 15 maart en 24 maart. Aansluitend ontvangen ouders het definitieve schooladvies. Als de doorstroomtoets een hoger toets advies geeft dan het voorlopig advies, geeft de school een hoger definitief advies. In maart wordt aangegeven wanneer de leerlingen zich moeten aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die past bij het schooladvies. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze activiteiten richten zich op het aanbieden van kwalitatief goed onderwijs in een sfeer van wederzijds respect, waardering en verdraagzaamheid. Daarbij vinden wij het belangrijk dat de kinderen zich veilig en thuis voelen op onze school. Er is aandacht voor hun belevenissen, hun plezier en hun zorgen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • waardering
  • verdraagzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft de school de afgelopen jaren niet bezocht, omdat daar geen aanleiding toe was.

Terug naar boven