Joseph Haydn-School

Haydnlaan 102 9722 CL Groningen

  • Schoolfoto van Joseph Haydn-School
  • Schoolfoto van Joseph Haydn-School
  • Schoolfoto van Joseph Haydn-School
  • Schoolfoto van Joseph Haydn-School

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel en de schoolleiding. Binnen het team zijn er verschillende specialisten. De school heeft een Intern begeleider die ook een HB-specialist is. 

De Haydnschool heeft twee vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Bewegen is de eerste taal van een kind. Hoe meer een kind leert over zijn eigen bewegingen en eigen lichaam, hoe beter een kind zich kan beheersen en taken kan volbrengen. Wij willen kinderen een goede motorische basis meegeven, omdat dit een positief effect heeft om in de klas tot leren te komen.

De vakleerkrachten Vormingsonderwijs werken een uur per week in de groepen 8, zie vormingsonderwijs.nl. De school heeft een vakleerkracht CKV (Cultureel Kunstzinnige vorming).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij hebben op de Haydnschool een enthousiast, ambitieus en gemêleerd team. Onze leerkrachten werken bij voorkeur 4 of 5 dagen. Wanneer er sprake is van een verlofdag, wordt er zo mogelijk gebruik gemaakt van vaste invallers. We doen ons uiterste best een invaller te benoemen die bekend is met de werkwijze op onze school. Soms zijn er echter helemaal geen invallers beschikbaar en wordt er een noodoplossing gezocht. Het protocol vervangingen (zie website infofolder) gaat dan in werking.                                 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school telt zes groepen 1/2, er wordt in de loop van het jaar een zevende groep gestart als dat getalsmatig noodzakelijk is. Vervolgens zijn er van elke jaargroep drie groepen. Zo zijn er drie groepen 3, drie groepen 4 enz. In alle groepen zitten gemiddeld 25 kinderen. Er is een deeltijdzoldergroep voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben en er is een boven schoolse deeltijdgroep voor hoogbegaafde leerlingen. Er zijn drie voltijd hoogbegaafdheidsgroepen: 4/5, 6/7 en 7/8. De school heeft bewust de keuze gemaakt om de jongste kinderen minder uren en de oudste kinderen meer uren onderwijs te laten volgen.

De school hanteert een rooster met middagpauze en een vrije woensdagmiddag. De school heeft de vier locaties: Haydnlaan, Sweelincklaan, Helper Brink en de Coendersweg. Er zijn twee inpandige gymzalen in de Sweelinck en Helper Brink. In de Haydnlaan en Sweelinck zijn twee speellokalen voor de groepen 1/2 en 3. De onderdelen van de bibliotheek en mediatheek bevinden zich in de klassen. In de locatie Helper Brink is een technieklokaal/atelier. De school beschikt over IPad koffers en laptopkarren om in te zetten tijdens de lessen digitale geletterdheid.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze kleuterafdeling telt 6 groepen 1/2. Dit zijn gecombineerde groepen met 4,5 en bijna 6-jarigen.

In deze groepen bieden we een rijke leeromgeving en leren de kinderen met en van elkaar.

De lesmethode die we gebruiken heet Kleuterplein. Kleuterplein is een totaalpakket voor de groepen 1/2. Het onderwijsaanbod is gericht op: taal-lezen, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie/ burgerschap, bewegingsonderwijs, drama, muziek, beeldende vorming, voorbereidend schrijven en Engels.

In de klassen bevinden zich verschillende hoeken waar materialen gegroepeerd zijn. Zo is er een bouwhoek, een hoek met constructiematerialen, een verfhoek, een hoek met diverse ontwikkelingsmaterialen, een huishoek enz. Er wordt spelenderwijs geleerd in de hoeken en er wordt thematisch gewerkt. Vanuit een thema bouwt de leerkracht een rijke leerervaring op met verschillende opdrachten. De onderwijstijd in de groepen 1/2 is onderverdeeld in een ochtendprogramma en een middagprogramma met tussendoor een fruit- en een lunchpauze.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leerlingen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Verder moeten leerlingen in de eerste vier schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur onderwijs krijgen. De school hanteert bewust een rooster waarin de kinderen in de bovenbouw meer uren maken. De uren die de kinderen te veel maken, worden jaarlijks verrekend, dit resulteert in de vrije margedagen. Dit zijn voor de leerkrachten professionaliseringsdagen.

In groep 7 wordt ouders de keuze voorgelegd of zij voor het achtste leerjaar voor het vormingsonderwijs een keuze willen maken voor breed godsdienstonderwijs of humanistisch vormingsonderwijs. Dit onderwijs wordt verzorgd door een externe partij. Ouders met een kind op de openbare basisschool hebben wettelijk gezien dit recht op vormingsonderwijs. Dit vormingsonderwijs kan gezien worden als een aanvulling en verdieping op de lessen burgerschap en wereld oriënterende vakken als aardrijkskunde en geschiedenis.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Extra informatie ondersteuning leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Buiten de basis- en breedteondersteuning ambiëren wij ook een verdere ontwikkeling op het gebied van:

•    Het ontwikkelen van een leerlijn voor executieve vaardigheden. Het gaat om de volgende vaardigheden: reactie-inhibitie, werkgeheugen,        emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, planning/prioritering, organisatie, timemanagement, doelgericht gedrag, flexibiliteit en  metacognitie.

•    Het geven feedback gericht op zelfregulatie: het versterken van de motivatie taakgerichtheid en intrinsieke motivatie, reflectie op eigen werk  en handelen

•    Onderwijs aan NT2 leerlingen

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Haydnschool werkt nauw samen met de SKSG voor de tussen de middag opvang (TMO) en de buitenschoolse opvang (BSO).

Zie voor opgave TMO onze website www.josephhaydn.nl.

De ruimte voor de BSO bevindt zich binnen het schoolgebouw. Na schooltijd wordt uw kind door de pedagogisch medewerkers van school gehaald en naar de BSO-locatie gebracht. De openingstijden van de BSO Notenkraker en Symfonie zijn afgestemd op de schooltijden, margedagen en schoolvakanties. 

Terug naar boven