Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school telt zes groepen 1/2, er wordt in de loop van het jaar een zevende groep gestart als dat getalsmatig noodzakelijk is. Vervolgens zijn er van elke jaargroep drie groepen. Zo zijn er drie groepen 3, drie groepen 4 enz. In alle groepen zitten gemiddeld 25 kinderen. Er is een deeltijdzoldergroep voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben en er is een boven schoolse deeltijdgroep voor hoogbegaafde leerlingen. Er zijn drie voltijd hoogbegaafdheidsgroepen: 4/5, 6/7 en 7/8. De school heeft bewust de keuze gemaakt om de jongste kinderen minder uren en de oudste kinderen meer uren onderwijs te laten volgen.
De school hanteert een rooster met middagpauze en een vrije woensdagmiddag. De school heeft de vier locaties: Haydnlaan, Sweelincklaan, Helper Brink en de Coendersweg. Er zijn twee inpandige gymzalen in de Sweelinck en Helper Brink. In de Haydnlaan en Sweelinck zijn twee speellokalen voor de groepen 1/2 en 3. De onderdelen van de bibliotheek en mediatheek bevinden zich in de klassen. In de locatie Helper Brink is een technieklokaal/atelier. De school beschikt over IPad koffers en laptopkarren om in te zetten tijdens de lessen digitale geletterdheid.
Onze kleuterafdeling telt 6 groepen 1/2. Dit zijn gecombineerde groepen met 4,5 en bijna 6-jarigen.
In deze groepen bieden we een rijke leeromgeving en leren de kinderen met en van elkaar.
De lesmethode die we gebruiken heet Kleuterplein. Kleuterplein is een totaalpakket voor de groepen 1/2. Het onderwijsaanbod is gericht op: taal-lezen, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, wereldoriëntatie/ burgerschap, bewegingsonderwijs, drama, muziek, beeldende vorming, voorbereidend schrijven en Engels.
In de klassen bevinden zich verschillende hoeken waar materialen gegroepeerd zijn. Zo is er een bouwhoek, een hoek met constructiematerialen, een verfhoek, een hoek met diverse ontwikkelingsmaterialen, een huishoek enz. Er wordt spelenderwijs geleerd in de hoeken en er wordt thematisch gewerkt. Vanuit een thema bouwt de leerkracht een rijke leerervaring op met verschillende opdrachten. De onderwijstijd in de groepen 1/2 is onderverdeeld in een ochtendprogramma en een middagprogramma met tussendoor een fruit- en een lunchpauze.
Leerlingen moeten in de acht schooljaren van het basisonderwijs ten minste 7.520 uren onderwijs krijgen. Verder moeten leerlingen in de eerste vier schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur onderwijs krijgen. De school hanteert bewust een rooster waarin de kinderen in de bovenbouw meer uren maken. De uren die de kinderen te veel maken, worden jaarlijks verrekend, dit resulteert in de vrije margedagen. Dit zijn voor de leerkrachten professionaliseringsdagen.
In groep 7 wordt ouders de keuze voorgelegd of zij voor het achtste leerjaar voor het vormingsonderwijs een keuze willen maken voor breed godsdienstonderwijs of humanistisch vormingsonderwijs. Dit onderwijs wordt verzorgd door een externe partij. Ouders met een kind op de openbare basisschool hebben wettelijk gezien dit recht op vormingsonderwijs. Dit vormingsonderwijs kan gezien worden als een aanvulling en verdieping op de lessen burgerschap en wereld oriënterende vakken als aardrijkskunde en geschiedenis.
Extra informatie ondersteuning leerlingen
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Buiten de basis- en breedteondersteuning ambiëren wij ook een verdere ontwikkeling op het gebied van:
• Het ontwikkelen van een leerlijn voor executieve vaardigheden. Het gaat om de volgende vaardigheden: reactie-inhibitie, werkgeheugen, emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, planning/prioritering, organisatie, timemanagement, doelgericht gedrag, flexibiliteit en metacognitie.
• Het geven feedback gericht op zelfregulatie: het versterken van de motivatie taakgerichtheid en intrinsieke motivatie, reflectie op eigen werk en handelen
• Onderwijs aan NT2 leerlingen
De Haydnschool werkt nauw samen met de SKSG voor de tussen de middag opvang (TMO) en de buitenschoolse opvang (BSO).
Zie voor opgave TMO onze website www.josephhaydn.nl.
De ruimte voor de BSO bevindt zich binnen het schoolgebouw. Na schooltijd wordt uw kind door de pedagogisch medewerkers van school gehaald en naar de BSO-locatie gebracht. De openingstijden van de BSO Notenkraker en Symfonie zijn afgestemd op de schooltijden, margedagen en schoolvakanties.