De Vuurtoren

Vaargeul 117 -118 9732 JS Groningen

  • Schoolfoto van De Vuurtoren
  • Schoolfoto van De Vuurtoren
  • Schoolfoto van De Vuurtoren
  • Schoolfoto van De Vuurtoren
  • Schoolfoto van De Vuurtoren

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Vuurtoren maken wij twee maal per schooljaar een plan van aanpak, waarin de resultaten van de Cito toetsen van alle leerlingen zijn opgenomen en waarin het onderwijs op elke leerling wordt afgestemd. Eveneens twee maal per jaar stellen wij dit plan van aanpak indien nodig bij. Op basis van de resultaten op de Cito toetsen voor rekenen, taal en technisch en begrijpend lezen maken wij twee maal per schooljaar een trendanalyse. Hierin vergelijken wij onze resultaten met het landelijk gemiddelde en volgen wij onze groepen door de jaren heen. Aan de hand van onder andere de trendanalyse bepalen wij of onze plannen van aanpak moeten worden bijgesteld en welke interventies nodig zijn.

Met elke leerling wordt meermaals per jaar een kindgesprek gevoerd, gericht op cognitieve ontwikkeling en gericht op bredere talentontwikkeling. Zo onderzoekt hij zijn mogelijkheden en talenten en ontdekt wie hij is, wat hij kan en wat hij wil. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen leerlingen een schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. Wij baseren het schooladvies op toetsresultaten in groep 6, 7 en 8 (via de Plaatsingswijzer), de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het gedrag. Het adviestraject begint al in groep 7 met een doorstroomprofiel. Op De Vuurtoren zijn bij het opstellen van het basisschooladvies meerdere professionals van de school betrokken. Dit zijn de groepsleerkrachten en de intern begeleider.

In het schooljaar 2023-2024 wordt voor het eerst gewerkt met de doorstroomtoets, die in de plaats komt van de eindtoets. Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

In groep 8 zijn de stappen van het schooladvies:

  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken begin februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
  • Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dat dan motiveren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Vuurtoren voedt kinderen op tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Onze leerlingen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daaraan een bijdrage te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. In de ‘Vreedzame School’ mobiliseren we de eigen kracht van de leerlingen. Ze krijgen een stem en leren die op een verantwoordelijke manier gebruiken. Onze leerlingen voelen zich gehoord en gezien en ze ervaren dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ‘ertoe doen’.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Initiatiefrijk
  • Zorgzaam en betrokken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In februari 2019 heeft De Vuurtoren bezoek gehad van de Inspectie van het Onderwijs. De Inspectie over De Vuurtoren: "De school heeft een breed aanbod dat aansluit op de behoefte van de leerlingenpopulatie. Voor leerlingen die meer aankunnen, zet ze aanvullend uitdagend lesmateriaal in. Een speerpunt in de ontwikkeling van het aanbod is een thematisch en geïntegreerd aanbod voor taal en wereldoriëntatie, dat de school met veel inzet invoert. In de lessen is sprake van een duidelijke doelgerichte uitleg die leerlingen helpt de leerstof te begrijpen. De mate van instructie en verwerking van leerstof zijn afgestemd op de verschillen in de klas. De leraren hanteren activerende werkvormen, waarbij leerlingen samenwerken. De lessen hebben een goed tempo en er heerst een taakgerichte werksfeer. De school heeft goed zicht op de eigen kwaliteit. In aanvulling op de afspraken met het bestuur werkt de school met een systeem van kwaliteitskaarten voor zelfevaluatie en borging van het onderwijsleerproces. Schoolleiding en team werken op een evenwichtige manier samen aan de kwaliteitsverbetering en de eigen professionaliteit. In verschillende werkgroepen nemen de leraren verantwoordelijkheid voor verbeterthema’s en ervaren ze ruimte om de gewenste ontwikkeling te realiseren."

Terug naar boven