Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Vuurtoren is een middelgrote school, met ongeveer 260 leerlingen. Onze school kent in het schooljaar 2023-2024 twaalf groepen:
- vier onderbouwgroepen (combinatie 1/2);
- vier middenbouwgroepen (groep 3a, 3b, 4, 5a en 5b);
- drie bovenbouwgroepen (groep 6, 7 en 8).
Wij hanteren voor alle groepen dezelfde schooltijden. De Vuurtoren voldoet met dit rooster aan het wettelijk minimum van 7520 uur onderwijstijd in acht schooljaren. In de kleutergroepen gaan wij uit van een doorgaande ontwikkeling bij kleuters en maken we geen opsplitsing in groep 1 en 2. Het onderwijs in de kleutergroep sluit aan bij het individuele ontwikkelingsniveau van leerlingen.
Op onze school besteden we de leertijd effectief, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We stemmen de leertijd af op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We werken vanuit een weekoverzicht en een dagvoorbereiding.
Op De Vuurtoren hebben wij aandacht voor alle kinderen (basiszorg) en bieden we extra zorg aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Het gehele team is samen met de directeur verantwoordelijk voor de zorg en begeleiding door de gehele school heen. De coördinatie van de zorg ligt in handen van de intern begeleider in samenspraak met de directeur.
Op De Vuurtoren hebben we een aantal afspraken gemaakt ten aanzien van de extra ondersteuning. Binnen onze school houden wij rekening met de individuele verschillen tussen leerlingen. We gaan er vanuit dat in beginsel alle leerlingen bij ons op school kunnen worden toegelaten. Toch kan het voorkomen dat op basis van de verkregen informatie er twijfels rijzen of wij wel op een voldoende verantwoorde wijze goed onderwijs kunnen bieden. In een dergelijk geval treden wij in overleg met de ouders. Samen zullen we vervolgens zoeken naar oplossingen, eventueel met externe ondersteuning en hulp. Belangrijke factoren die een rol spelen bij onze afweging zijn:
- het aantal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften al aanwezig in de groep;
- de beïnvloeding van de rust en de veiligheid in de groep en de school;
- de beïnvloeding van het leerproces van andere leerlingen;
- evenwicht in vraag naar verzorging, behandeling en onderwijs;
- de deskundigheid en ervaring van het personeel;
- de continuïteit binnen het team;
- de organisatie/differentiatiecapaciteit van de groep en de school;
- fysieke toegankelijkheid van het gebouw en de materiële situatie van de school.
In sommige gevallen kan het voorkomen dat wij het niet verantwoord achten om een leerling onderwijs op onze school te laten volgen. Dat wil zeggen dat er een te groot gat zit tussen dat wat het kind nodig heeft aan goede begeleiding, ondersteuning én dat wat wij kunnen bieden. Deze leerling kunnen wij dan geen onderwijs bieden op onze school. Bij leerlingen die verstoring van de rust en veiligheid op school veroorzaken, handelen wij volgens het bovenschools beleidsdocument ‘Toelating, schorsing en verwijdering’. De afspraken rond zorg en begeleiding zijn nader uitgewerkt in het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van De Vuurtoren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij vastgelegd hoe wij de ondersteuning van leerlingen invullen. In dit document staat wat de basisondersteuning is, maar vindt u ook de extra ondersteuning die de school kan bieden met hulp van het samenwerkingsverband. Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband 20.01. De komende jaren hebben wij de ambitie om de ondersteuning zoals beschreven in ons schoolondersteuningsprofiel te borgen en zichtbaar te maken in de school.
In de kleutergroepen gaan wij uit van een doorgaande ontwikkeling bij kleuters en maken we geen opsplitsing in groep 1 en 2. Het onderwijs in de kleutergroep sluit aan bij het individuele ontwikkelingsniveau van leerlingen. Kinderen leren van elkaar in een uitdagende leeromgeving. Het onderwijs in de groepen 1/2 wordt aangeboden vanuit doelen gekoppeld aan thema’s, die zoveel mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van kleuters. Voor de motorische ontwikkeling zijn de lessen in het speellokaal en het spelen op het plein uitermate belangrijk. Spelen en leren vloeien in elkaar over. Wij bieden kleuters een veilig, ondersteunend klimaat dat essentieel is voor het ontdekken en begrijpen van de omgeving. We vinden het belangrijk om leerlingen verantwoordelijkheid te geven, onder andere voor hun eigen werk. Ook onze kleuters krijgen een taak, waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen en die ze zelf plannen en uitvoeren.